حجت الاسلام علیجان دلدار در خطبه های نماز جمعه این هفته بیرجند که ددر مصلی المهدی(عج) برگزار شد،از خانواده ها خواست، از تجمل و هزینه های اضافی در مراسم خواستگاری، عقد و عروسی پرهیز کنند و زمینه ازدواج ساده و آسان را برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در میان فرزندان خود فراهم کنند.
وی یادآور شد: امروز دشمنان نظام ، کیان خانواده جامعه اسلامی را با ترویج بی بندی و باری، بی حجابی و بی عفتی هدف قرار داده است، همه تلاش کنند زمینه ازدواج آسان را در جامعه فراهم کنند.
وی ادامه داد: خانواده ها مراقب باشند، سن ازدواج در میان جوانان آماده تشکیل خانواده به دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز سخت گیری بی مورد برخی خانواده ها، افزایش یافت و نبود انگیزه میان جوانان برای ازدواج، زمینه ناهنجاری های اجتماعی را افزایش می دهد.
امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به چهارنشبه، 21 تیر ماه که روز عفاف و حجاب نامگذاری شد، اظهار کرد: خانواده ها و مسئولان با خرافات در ازدواج مبارزه کنند و مسئولان و برنامه ریزان اجتماعی و اقتصادی هم برای ایجاد فرصت های شغلی و تامین هزینه های زندگی این قشر تلاش کنند.
حجت الاسلام دلدار از خانواده ها خواست به فکر ازدواج فرزندان خود باشند ، وظیفه شرعی و اجتماعی ماست که در این زمینه گام برداریم و اینکه عده ای می گویند با کدام کار و با کدام درآمد ازدواج کنیم، برداشت اشتباه از تشکیل خانواده است.
وی در بخشی از خطبه ها با اشاره به اینکه، خدا می فرماید، برای ثروتمند شدن ازدواج کنید، خطاب به نمازگزاران پرسید، کدام جوان مجرد پیشرفت کرد ، لازم است خانواده های دارای پسر و دختر نسبت به ازدواج فرزندان خود به دستور الهی که در قرآن هم مورد تاکید است، توجه کنند.
وی از افراد خیر، پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و ثروتمندان جامعه خواست، بیایید با هم اندیشی همدیگر ، زمینه ازدواج فرزند، نوه و نبیره خود را با اهدای بخشی از درآمد فراهم کنید.
امام جمعه موقت بیرجند در ادامه با بیان اینکه طرح عفاف و حجاب سال 1384در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، یادآور شد: باید اعتراف کنیم جامعه از لحاظ عفاف و حجاب وضعیت مناسبی ندارد.
وی از مردم، مسئولان و نمازگزاران خواست در این ارتباط به چند نکته برای پیشگیری از بی عفتی، بدحجابی و بی حجابی توجه کنند.
وی این موارد را شامل تربیت درست فرزندان بر اساس آموزه های اسلامی، فرهنگ سازی برای ازدواج های ساده و پرهیز از ازدواج های تجملی، آگاهی بخشی و آموزش نسبت به مساله عفاف و حجاب و رعایت مقررات اسلامی ذکر کرد.
امام جمعه موقت در ادامه آنچه را برخی ناهنجاری ها ناشی از بدجابی در برخی مراکز دانشگاهی نامید ، گفت: متاسفانه وضعیت چندان مناسب نیست، بر اساس نظام آموزشی موجود پسران و دختران در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه جدا از هم تحصیل می کنند.
وی بیان کرد: آنها پس از ورود به دانشگاه که محل رشد و بلوغ فکری است، در کنار جنس مخالف قرار می گیرند، که بعضا دچار خطا می شوند، باید تلاش کرد، زمینه این گونه خطاها در دانشگاه ها به حداقل برسد.
امام جمعه موقت بیرجند در بخشی از خطبه ها ، با دعوت نمازگزاران به پرهیز از گناه و رعایت تقوای الهی اظهار کرد: عادت ناپسند از جمله آسیبی است که تقوا را تهدید می کند.
دلدار در ادامه با بیان این که وقتی انسان با کار زشت خود گرفت، به آسانی نمی تواند توبه کند، زیرا عادت بد مانع رشد، حرکت و بندگی انسان به سوی خدا می شود.
وی تصریح کرد: باید مراقب بود، دشمن به نام عادت زشت ما را از بندگی خدا خارج نکند ، برای رستگاری و سعادتمند شدن، عادت و خوی زشت خود را تغییر دهیم، در آن صورت بندگی خدا را پیدا خواهیم کرد.
وی ادامه داد: برخی عادت های زشت مانع پیشرفت اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و معنوی انسان می شود که بی حجابی و بی عفتی نمونه هایی از عادت های ناپسند است.
وی در این ارتباط به مسئولیت خانواده ها و مربیان آموزشی اشاره کرد و گفت: حضور بیش از حد در فضاهای مجازی و تماشای بیش از اندازه از شبکه های تلویزیونی سبب می شود نتوانیم به فرزند، همسر، پدر و مادر خود توجه کنیم.
وی همچنین از اسراف به عنوان یکی از عادت های بد یاد کرد و افزود: این روزها تعدادی از شهرها و روستاهای خراسان جنوبی با مشکل کم آبی یا بی آبی رو به روند، نباید در مصرف این ماده حیاتی و ارزشمند اسراف کرد، زیرا خدا فرمود، حیات موجود زنده به آب است.
وی در ادامه کم کاری، بهره وری پایین، استفاده نامناسب از بیت المال ، تضییع حقوق دیگران و راه یافتن برخی الفاظ رکیک در میان نوجوانان و جوانان و ... از دیگر موارد عادت های ناپسند اجتماعی عنوان کرد.
2047*خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.