داوود شهرکی یکشنبه شب در کار گروه تسهیل و رفع موانع واحدهای تولیدی ، صنعتی و معدنی استان که با حضور استاندار و اعضای کار گروه در محل استانداری برگزار شد، افزود: 70 درصد تسهیلات پرداخت شده صرف خرید مواد اولیه، 29 درصد صرف پرداخت معوقه های بانکی و یک درصد صرف پرداخت معوقه های کارگری شده است.
وی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات به تثبیت اشتغال 2 هزار و 130 نفر در واحدها کمک کرد و منجر به افزایش اشتغال برای 263نفر در واحدهای دریافت کننده تسهیلات شد.
وی با بیان اینکه بخشنامه جدید کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید تهیه و به استان ها نیز ابلاغ شد، اظهار کرد: امسال حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط در دستور کار گروه قرار دارد و بخشی از ایراد فعالیت کار گروه سال گذشته اصلاح شده است.
به گزارش ایرنا، شهرکی اظهار کرد: در حالیکه استان از لحاظ سرمایه گذاری در بخش صنعت در جایگاه بیست و پنجم قرار دارد، از لحاظ جذب تسهیلات رونق تولید به نسبت مصوب کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید، موفق شد، جایگاه سیزدهم را کسب کند.
وی عنوان کرد: سال گذشته به 302 طرح تسهیلات رونق تولید به مبلغ هزار و 702 میلیارد ریال پرداخت شد و 175 طرح نیز تسهیلات مستقیم توسط بانکها به مبلغ 551 میلیارد ریال دریافت کردند.
وی با بیان اینکه 60 درصد سهم مبلغ تسهیلات پرداختی اعم از رونق و مستقیم مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است، گفت: در این حوزه به 111 طرح ، هزار و 376 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: از 679 طرح معرفی شده در حوزه صنعت و معدن به بانک های عامل استان، 119 طرح در دست بررسی بانک قرار گرفت و مسئولان 48 طرح از دریافت تسهیلات انصراف دادند، 135 طرح در بانک رد شد ، به 302 طرح تسهیلات پرداخت شد و مسئولان 75 طرح به بانک ها مراجعه نکردند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه به تکمیل و راه اندازی سه طرح مهم و ملی استان اشاره کرد و یادآور شد: پروژه سیمان باقران با ظرفیت سالانه یک میلیون تن و سرمایه گذاری پنج هزار و 500 میلیارد ریال فروردین ماه سال 96 توسط ریاست جمهوری افتتاح شد.
شهرکی با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر فعال است، گفت: از تسهیلات سرمایه در گردش مصوب 200 میلیارد ریال، 120 میلیارد ریال توسط بانک کشاورزی برای پروژه آزاد شده است.
وی در ادامه ظرفیت سالانه فولاد قاینات را 800 هزار تن سالانه دانست و افزود: این طرح با سرمایه گذاری 11 هزار و 250 میلیارد ریال با پیش بینی اشتغال برای 800 نفر، در حال انجام است، پیش بینی می شود فاز آهن اسفنجی آن چهار ماهه آخرسال 96 به بهره برداری برسد.
وی یادآور شد: در ارتباط با این پروژه، تغییر ترکیب سهامداران انجام و انتخاب اعضای هیات مدیره جدید نیز برگزار شد، 51درصد سهامداران آن صنعت پترو پژواک و 49 درصد ایمیدروند، همچنین 17.5 میلیون یورو فایناس به این طرح اختصاص یافت که توسط شرکت پیمان کار طرح در حال استفاده است.
شهرکی در ارتباط با طرح ملی زغال کک طبس هم عنوان کرد: ظرفیت سالانه این طرح 450 هزار تن با 2 هزار و 800 میلیارد ریال سرمایه گذاری و پیش بینی ایجاد اشتغال برای 350 نفر که این طرح نیز در شرف بهره برداری است.
وی اضافه کرد: در خصوص تامین نقدینگی 300 میلیارد ریال به طرح مقرر شد به نسبت 2 به یک ( 200 میلیارد ریال توسط بانک توسعه صادرات و 100 میلیارد ریال سرمایه گذران تامین شود) در حال حاضر 96 میلیارد ریال از تسهیلات بانک توسعه و سرمایه گذران تاکنون 44.5 میلیارد ریال به صورت نقدی واریز و 34 میلیارد ریال از بدهی های شرکت تعیین تکلیف شد.
همچنین استاندار خراسان جنوبی در نشست کارگروه طرح رونق تولید استان یکشبنه شب با بیان اینکه تامین منابع مالی داخلی و خارجی نیازمند برقراری روابط سیاسی با دنیاست، گفت: اگر روابط سیاسی و تجاری مناسب وجود نداشته باشد نمی توان منابع مورد نیاز را تامین کرد.
سید علی اکبر پرویزی افزود: در حوزه اقتصادی با توجه به شرایط موجود، اگر نتوان در حوزه صادرات و روابط تجاری و سیاسی مشکلات را حل کرد بدون شک در تولید داخل با چالش مواجه خواهیم شد.
به گفته وی اگر سرمایه گذاری و تولید در داخل انجام شود اما نتوان کالا به خارج صادر کرد مصیبت است، تولید کالا در حد مصرف داخلی روال طبیعی دارد اما واحدهای تولیدی که نیازمند صادارت کالا هستند باید با دنیا روابط تجاری برقرار کنند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.