به گزارش روزیکشنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی طبس، داود بخشایی افزود: با توجه به کاهش میزان بارندگی و تداوم آثار 18 سال پدیده خشکسالی، زیان وارده وسیع ‌تر و غیرقابل جبران شده است.
وی اضافه کرد: به استناد نمودار پهنه بندی خشکسالی هواشناسی بر اساس شاخص دهک ها و نمودار ارایه شده در سایت سازمان مدیریت بحران، خراسان جنوبی پنجمین استان خشک کشور است و برای شهرستان طبس خشکسالی شدید تا بسیار شدید درجه بندی شده است.
بخشایی با بیان اینکه در سال زراعی جاری کمترین میزان بارندگی در بین 11 شهرستان تابعه استان مربوط به طبس است، یادآور شد: این شهرستان با 55 هزار کیلومتر مربع مساحت، وسیع ترین شهرستان کشور است و در منطقه ای کم باران واقع شده و وضعیت جوی آن به گونه ای است که میزان بارندگی و پراکنش آن یکنواخت نبوده و متفاوت است.
وی افزود: کاهش میزان باران و شرایط جوی نامساعد و استمرار خشکسالی شرایط اکوسیستم گیاهی و جانوری را بر هم زد و تغییر اکوسیستم فرصت مناسبی برای فعالیت آفات و بیماری های گیاهی و دامی شده است.
وی ادامه داد که این امر باعث بوته میری و ضعف مراتع، سقط جنین و مرده زایی گله های مرتعی به علت ضعف بنیه دام ها و به تبع آن کاهش جمعیت دام مراتع، کاهش دبی منابع آبی، کاهش سطح زیرکشت محصولات زراعی و کاهش عملکرد محصولات زراعی، باغی و دامی شده است.
بخشایی در مورد آثار خشکسالی اظهار کرد: علوفه تولیدی از عرصه مراتع، جنگل ها و بیابان های شهرستان از 154 میلیون تن در سال زراعی 85-84 با 50درصد کاهش به 77 میلیون تن در سال زراعی96 - 95 رسیده است.
وی ادامه داد: افزایش عدم باروری و سقط جنین دام ها و مرده زایی دام سبک و شتر، ناشی از فقر مراتع از پنج درصد در سال 84 به 35 درصد در سال 95 رسید و تعداد دام سبک و شتر در سال 84 به ترتیب از 318 هزار راس و 13 هزار و 200 نفر شتر به 179 هزار راس و 7 هزار و 600 نفر شتر در سال جاری رسید که به ترتیب 44 و 42 درصد کاهش یافته است.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس بیان کرد: آبدهی منابع آبی منطقه از پنج هزار و 200 لیتر در ثانیه در قبل از خشکسالی به 2هزار و 500 لیتر در ثانیه در سال جاری کاهش یافته (52 درصد کاهش) است.
به گفته وی تاکنون 42 رشته قنات در اثر خشکسالی و افت سفره های آب زیر زمینی، خشک و فاقد آبدهی و مابقی منابع آبی با کاهش شدید آبدهی مواجه شده است.
بخشایی افزود: سطح زیرکشت محصولات زراعی از هشت هزار و 900 هکتار در سال زراعی 85-84 به پنج هزار و 400 هکتار در سال زراعی 96-95 رسید و نشان از کاهش 39 درصدی دارد.
وی یادآور شد: ادامه خشکسالی های متوالی توان مالی بهره برداران بخش کشاورزی را به شدت پایین آورد و سبب شد تا آنان با کمبود نقدینگی مواجه و برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی و اخذ تسهیلات جدید با مشکلاتی روبه رو شوند.
مدیر جهاد کشاورزی طبس تاکید کرد: کشاورزان و دامداران خسارت دیده نیازمند کمک ویژه مسئولان مبنی بر اختصاص و پیش بینی اعتبار لازم برای جبران بخشی از خسارت وارده و اجرایی شدن پروژه های کاهش آثار خشکسالی هستند.
وی توضیح داد که این امر شامل تامین جو ویژه خشکسالی مدت دار و ترجیحا یارانه دار، تجهیز و تکمیل چاه های مالداری و تامین آب شرب دام در مراتع (آبرسانی سیار)، احیا و مرمت قنوات خسارت دیده و بهسازی کانال های خاکی است.
بخشایی افزود: همچنین تامین بار مالی وام های تمدید شده و تمدید تسهیلات سال جاری بهره برداران خسارت دیده و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و بلند مدت مورد درخواست است که این اقدام در کاهش آلام بهره برداران بخش کشاورزی بسیار موثر خواهد بود.
بخشایی افزود: گزارش جامع آثار تجمعی خسارت خشکسالی درسال زراعی 96-95 شامل وضعیت موجود و شاخص های خشکسالی شهرستان، برآورد خسارت وارده در حوزه های مختلف کشاورزی و راهکارها و پروژه های پیشنهادی کاهش و جبران آثار خشکسالی توسط این معاونت تهیه و پس از تایید کارگروه مدیریت بحران خشکسالی شهرستان، به مقام های ذی صلاح ارایه شده است.
وی اظهار کرد: استفاده حداکثری و بهینه از منابع آب موجود، تغییر در الگوی کشت و استفاده از ارقام و محصولات کم آبخواه و مقاوم به خشکی و شوری، گسترش طرح های آبیاری نوین و بالا بردن راندمان آب در مزرعه، اصلاح سیستم انتقال آب، تسطیح و یکپارچه سازی اراضی در این ارتباط پیشنهاد می شود.
وی همچنین نسبت به احداث استخر های ذخیره آب، مرمت و لایروبی قنات، افزایش ضریب و درجه مکانیزاسیون برنامه های جامع و کاربردی جهاد کشاورزی برای به حداقل رساندن تبعات منفی خسارت خشکسالی تاکید کرد.
این مسئول بیان کرد: توزیع جو ویژه خشکسالی مدت دار 773 تن، احداث 9 باب آبشخور دام مرتعی، انتقال آب با لوله برای دامداری های مرتعی به طول چهار هزار و 400 متر، توزیع شکر و غذای زنبور به میزان پنج هزار و 815 کیلوگرم به منظور تقویت کلنی زنبورها، اجرای بیش از 48 کیلومتر لوله گذاری برای افزایش راندمان انتقال آب، اجرایی شدن 900 هکتار سیستم های نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار در اراضی زراعی و باغی برای افزایش راندمان آبیاری برای مساعدت به تولید کنندگان برای مقابله با خشکسالی در سال زراعی 96-95 انجام شده است.
وی ادامه داد: اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در 200 هکتار با هدف افزایش راندمان آبیاری، احیا و مرمت 15 رشته از قنات به منظور کاهش هدر رفت آب موجود، احداث و تکمیل 21 باب استخر ذخیره آب کشاورزی از اعتبار دولتی و تسهیلات ارزان قیمت برای بهره برداری مطلوب تر و بهینه از منابع آبی که در اثر خشکسالی با کاهش آبدهی مواجه شدند از دیگر اقدامات برای مقابله با خشکسالی است.
شهر طبس در 270کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7217*2047* خبرنگار - سجاد نجفی* انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.