ارایه گزارش مقایسه ای آسیب های اجتماعی در سال های 94 و 95، ساماندهی وضعیت کودکان کار و معرفی طرح جمع آوری محکومان دستگیر نشده متواری خراسان جنوبی از مهم ترین موضوع های مورد بررسی در شورا بود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی، در این نشست گفت: آمار مقایسه ای سال 95 نسبت به سال 94 نشانگر این است که بیشترین پرونده ها مربوط به توهین به اشخاص است، ایراد صدمه غیرعمدی، تصادف رانندگی، ضرب و جرح عمدی، سرقت، تعزیر و افترا در مراحل بعدی ثبت پرونده قرار دارند.
حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا، افزود: در این ارتباط بیشترین کاهش ثبت پرونده مربوط به اعتیاد است و با توجه به اینکه از نگاه جامعه شناسی اعتیاد نوعی بیماری است و جرم محسوب نمی شود این آمار کاهش یافته است.
به گفته وی این آمار وظیفه تمام متولیان امر را نسبت به پیشگیری از آسیب های اجتماعی سنگین تر می کند که بنا داریم با برگزاری چنین نشست هایی به صورت متداول راهکارهای مورد نظر دستگاه ها را بررسی کنیم.
وی ادامه داد: امروزه بررسی مواردی همچون اعتیاد در جامعه بسیار حایز اهمیت است زیرا اعتیاد عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی است، اگر به موقع در باره آن تدبیری اندیشیده نشود جامعه با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.
وی عنوان کرد: در این ارتباط، ارتکاب جرم در جامعه ناامنی به بار می آورد و وظیفه تمام دستگاه های ذیربط است با این پدیده به عنوان به وجود آورنده آسیب های اجتماعی با قاطعیت برخورد کنند.

** افزایش سرقت قطعات اتومبیل / ضعف شهرداری ها در ایجاد توقفگاه خودرو
معاون دادستان عمومی و انقلاب اسلامی بیرجند مرکز خراسان جنوبی هم با بیان این که آمار سرقت قطعات خودرو در استان رو به افزایش است، افزود: یکی از مهمترین دلایل آن ضعف شهرداری ها در ایجاد توقفگاه خودروست.
محمدرضا اعراب شیبانی ، اظهار کرد: شهرداری ها باید در مواردی همچون گواهی ساخت و پایان کار ساختمان ها با قاطعیت اقدام کنند تا در صورت تعبیه نشدن توقفگاه ، هیچگونه پروانه ای صادر نشود.
وی ادامه داد: در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی، استفاده از توانایی دانشگاه ها باید مورد توجه دستگاه ها قرار گیرد زیرا تئوری در دانشگاه ها به وجود آورنده عملی است که در جامعه صورت می گیرد.
به گفته وی اصلاح معتادان جامعه و رهایی آنها از این معضل باید به طور جد دنبال شود ، باید این مهم مورد نظر قرار گیرد، وجود مراکز ترک اعتیاد خصوصی به تنهایی کافی نیست، باید اردوگاه های دولتی در این زمینه فعالیت کنند تا جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی گرفته شود.
وی با بیان اینکه بحث کودکان کار امروزه به طور ویژه بررسی شود، افزود: متاسفانه روز به روز شاهد افزایش کودکان کار در جامعه هستیم، دستگاه های متولی در اصلاح این معضل نباید از هیچ تلاشی چشم پوشی کنند.
اعراب شیبانی، در ادامه در باره ضامن های محکومان دستگیر نشده تاکید کرد: کسانی که هر گونه ضمانتی برای مرخصی زندانیان ارایه دادند و بعضا افراد نسبت به معرفی خود بعد از موعد قانونی اقدام نکردند باید هرچه سریعتر نسبت به معرفی زندانیان اقدام کنند در غیر این صورت موارد ضمانت، ضبط خواهد شد.

** حمایت از خانواده زندانیان/ راهکار اساسی مبارزه با آسیب های اجتماعی
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه امروزه حمایت از خانواده های زندانیان یکی از مهم ترین راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است، عنوان کرد: هم اکنون به غیر از خانواده های زندانیان غیر بومی، هزار و 300 خانواده زندانی زیر پوشش انجمن های حمایتی قرار دارند، امیدواریم حمایت از این خانواده ها موثر واقع شود.
علی هاشمی، اظهار کرد: این خانواده ها 2 هزار و 500 فرزند دارند که عموما در معرض بسیاری از آسیب های اجتماعی قرار دارند، اگر به این قشر به موقع توجه نشود بدون شک در آینده ای نه چندان دور با بسیاری معضل مواجه خواهیم شد.
وی ادامه داد: کارکنان، سربازان و زندانیان در اداره کل زندان ها در معرض انواع آسیب هستند، آنچه نیاز به توجه بیشتری دارد خانواده زندانیان است.
به گفته وی سال 95، یک میلیارد و 120 میلیون ریال در بحث آسیب های اجتماعی در استان هزینه شد اما هنوز کافی نیست و نیاز به همت بیشتر دستگاه های متولی در جلوگیری از این معضل دارد.
وی با بیان اینکه فرهنگ سازی جشن گلریزان آزادسازی زندانیان در استان امری قابل است بیان کرد: در سال 95 ، 115 زندانی جرایم غیر عمد به آغوش گرم خانواده های خود بازگشتند، از ابتدای سال 96 تاکنون 25 نفر آزاد شدند که 20 میلیارد ریال مجموع کل بدهی آنهاست.
وی در مورد زندانیان دستگیر نشده و متواری استان، افزود: طبق تعریف سازمان زندان ها، اگر زندانی 15 روز بعد از مرخصی، خود را معرفی نکند فراری محسوب می شود و سازمان زندان ها برای اقدام های قانونی مورد را فوری و کتبی به مراجع قضایی ارسال می کند تا اقدام لازم انجام شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*2047*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.