علیرضا خندان رو، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرچند میانگین بارندگی در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد افزایش دارد، اما نسبت به بلند مدت 25 درصد کاهش رو به روست.
وی عمده سیستم های باران زای تاثیرگذار استان را سیستم مدیترانه ای از غرب و نیز سودانی از خلیج فارس و دریای عمان از جنوب ذکر کرد.
وی یادآور شد: خراسان جنوبی با توجه به فصل های مختلف سال تحت تاثیر توده های جوی از سیبری و نیز اقیانوس هند قرار دارد.
به گفته وی بیشترین میزان کاهش بارندگی در سال زراعی جاری با 50 درصد مربوط به نهبندان در جنوب خراسان جنوبی ، طبس 48 درصد در غرب استان و نیز بیرجند با 40درصد کاهش بارندگی رو به روست.
این استان که در شرق ایران قرار دارد، مهر ماه سال 95 وارد هیجدهمین سال خشکسالی شده است و مهر ماه سال 96وارد نوزدهمین سال این پدیده خواهد شد.
در پرتال اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی میزان بارندگی در نهبندان از ابتدای سال زراعی تا 26 اردیبهشت ماه 96، 61.9 میلی متر ذکر شد، میزان بارندگی در مدت مشابه سال قبل، 90.1 میلی متر و مدت مشابه در بلند مدت 125 میلی متر است.
همچنین میزان بارندگی در طبس از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، 41.6 میلی متر، مدت مشابه سال قبل 36.6 میلی متر و مدت مشابه در بلند مدت 77.4 میلی متر گزارش شده است.
میزان بارندگی در بیرجند از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، 90 میلی متر، مدت مشابه سال قبل 96.5 میلی متر و مدت مشابه در بلندمدت 147.9 میلی متر ذکر شده است.
خراسان جنوبی در سرشماری آبان ماه سال 95، 769هزار نفر جمعیت دارد. این استان با 151هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور و دومین استان بیاباتی کشور است.
2047*خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.