سمیرا قاسمی، در این مطلبی با عنوان « غفلت مسئولان استان از فرصت تجارت با افغانستان » افزود: وجود چهار بازارچه مرزی در استان که تاکنون دو تای آن فعال شده فرصت خوبی برای معرفی استان در زمینه های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است که از تک تک فرصت های آن باید به نفع استان استفاده کنیم.
بکر بودن بازار افغانستان و ارتباط آن به بازارهای بین المللی بهترین فرصت برای خراسان جنوبی است.

** تجارت با افغانستان،محرک توسعه استان
«اسماعیل هداوندی» عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی بیرجند در همین باره عنوان کرد: یکی از مزیت‌های استان، مرز طولاتی با افغانستان است، که این کشور در مسیر توسعه قرار گرفته و باید بسیاری از احتیاجات خود را از کشورهای دیگر تأمین کند.
وی با بیان این که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران و مسئولان استان، بهره برداری از مزایای تجارت با افغانستان می تواند محرک مناسبی برای توسعه استان باشد، افزود: پتانسیل های بسیاری برای توسعه تجارت با افغانستان وجود دارد.
با توجه به این‌که حجم مبادلات از بازارچه های مرزی یزدان، گلورده، ماهیرود و دوکوهانه در استان کمتر از رقبای داخلی در سیستان ، خراسان رضوی و رقبای خارجی از جمله پاکستان می باشد، گواهی بر وجود فرصت های بالقوه است.

** کشور افغانستان رتبه 113 بزرگترین اقتصادهای دنیا
به گفتۀ وی در همین راستا، یکی از پروژه هایی که با حمایت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان در حال انجام آن هستیم عارضه یابی و شناسایی راهکارهای بهبود تجارت با افغانستان می باشد که به عنوان یکی از اولویت ها برای توسعه هرچه بیشتر استان مدنظر قرار گرفته است.
این عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد که اولین گام برای انجام این پروژه، بررسی و تحلیل بازار افغانستان و شناسایی فرصت های موجود در این کشور برای استان بود.
«هداوندی» اظهار کرد: افغانستان با تولید ناخالص داخلی به ارزش 18.4 میلیارد دلار در سال 2015 ، رتبه 113 بزرگترین اقتصادهای دنیا را در بین 191 کشور دنیا به خود اختصاص داده و مجموع صادرات این کشور در سال 2015 در حدود 873 میلیون دلار و مجموع واردات 7.63 میلیارد دلار بوده است.

** نبود برنامه ریزی مناسب برای محصولات صادراتی به افغانستان
وی ادامه داد: عمده محصولات صادراتی افغانستان محصولات کشاورزی خام (مانند انگور، خشکبار، ادویه جات، پنبه و دانه های روغنی)، دام و مواد معدنی خام می باشد که زنجیره فرآوری مورد نیاز آنها در افغانستان وجود نداشته است.
به گفتۀ وی به همین دلیل این محصولات با قیمت اندکی به بازارهای هدف صادراتی عرضه می شوند که می‌تواند برای کشورهای هدف ارزش افزوده فراوانی ایجاد کند تا جایی که کشور پاکستان به تنهایی 45 درصد صادرات افغانستان را به خود اختصاص می دهد و بعد از آن هند با 32 درصد در رتبه بعدی قرار دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند اضافه کرد: این در حالی است که ایران با وجود مرز طولانی با افغانستان و اشتراکات فرهنگی فراوان تنها 3 درصد از صادرات افغانستان را به خود اختصاص داده و این نشان دهنده عدم برنامه ریزی مناسب برای استفاده از محصولات صادراتی افغانستان می باشد.

** جذب صادرات افغانستان از کشورهایی مانند هند و چین
«هداوندی» توصیه کرد که با استقرار چرخه فرآوری کالاهای خام صادراتی افغانستان در استان برای محصولات ارزش آفرین جهت صدور به بازارهای هدف می‌تواند تحول اساسی در اقتصاد استان ایجاد نماید و این فرصت از دست رفته ای است که بایستی مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی دلیل جذب صادرات افغانستان از کشورهایی مانند هند و چین را اقدامات آنان مانند معافیت گمرکی کالاهای صادراتی از افغانستان، تسهیل شرایط حضور تجار افغانستان در این کشورها و برگزاری نمایشگاه های متعدد و ایجاد زیرساخت های مناسب جاده ای و ریلی دانست.
این در حالی است که به گفتۀ وی ما هر ساله لیست بلندبالایی از ممنوعیت واردات کالا از افغانستان را اعلام می‌کنیم و نتوانسته ایم اعتماد تجار افغانستانی را در تجارت با استان بدست آوریم.
عضو هیات علمی دانشگاه تأکید کرد که به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار که بایستی مورد مطالعه قرار گیرد می توان به تدوین راهبردی مناسب کشت جایگزین در استان و استفاده از مزیت نسبی وارداتی محصولات کشاورزی افغانستان اشاره نمود.

** چین ، ترکیه و هند پیشرو در افغانستان
«هداوندی» افزود: قیمت بسیار کم محصولات کشاورزی و دامی افغانستان نسبت به ایران، در اقلامی چون هندوانه، خربزه، خشکبار، ذرت، گندم، انواع حبوبات و چغندرقند مورد توجه اداره جهاد کشاورزی استان باشد.
وی ادامه داد: به دلیل خشکسالی شدید و کمبود منابع آبی پایدار در استان ضرورت تدوین راهبردی کشت جایگزین در راستای تدوین واردات از افغانستان را دو چندان نموده است و در این راستا، همکاری اداره جهاد کشاورزی در زمینه واردات محصولات کشاورزی از افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است.
به گفته وی در بخش تحلیل واردات 7.63 میلیارد دلاری افغانستان، سهم فراورده های نفتی و معدنی 23 درصد، محصولات کشاورزی 13 درصد، موادغذایی 12 درصد و منسوجات 8.8 درصد می باشد.
پاکستان با 26 درصد، ایران با 13 درصد، چین با 7.7 درصد و هند با 7.3 درصد بیشترین سهم صادرات به افغانستان را به خود اختصاص داده اند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد که ایران در سال 2015 توانسته است 1.03 میلیارد دلار کالا به افغانستان صادر نماید ولی بررسی آماری کالاهای صادراتی به افغانستان نشان دهنده فرصتهای از دست رفته در این زمینه می باشد.

** ضعف های فراوان در سازماندهی و ارائه خدمات بازارچه ماهیرود موجب فرار تجار
«هداوندی» بیان کرد که مشاهدات من از بازارچه مرزی ماهیرود به عنوان بزرگ ترین پایانه مرزی استان نشان دهنده ضعف بسیار در سازماندهی و ارائه خدمات در این پایانه مرزی می باشد که در نوع خود جالب توجه باعث تاسف است و این موجب دلسردی سرمایه گذار و یا یک تاجر می باشد.
وی تأکید کرد که این در شرایطی است که هند به شدت بدنبال استفاده از مسیر ایران برای دسترسی به بازار افغانستان است و در این زمینه موافقت نامه هند، افغانستان و ایران برای ایجاد خط ترانزیتی هند، چابهار و افغانستان در سال 2016 منعقد گردید.

** استان شاهراه منطقه برای تجارت با افغانستان
«کاوه تیمورپناه» مؤسس کنسرسیوم صادراتی در استان هم در این باره بیان کرد: خراسان جنوبی از نظر محصولات کشاورزی ، معدنی و انرژی های پاک دارای ظرفیت های فراوانی است و به نوعی استان شاهراه منطقه برای تجارت با افغانستان محسوب می شود.
وی افزود: ضعف تولید استان نبود فناوری و تکنولوژی های نوین، نبود معرفی محصولات تولیدی است.
تیمورپناه ادامه داد: محصولات راهبردی مانند: زرشک، زعفران و انار که در استان داریم، می توانند توسعه استان را رقم بزنند اما در چند سال اخیر افغانستان گام ها و برنامه های مالی و معنوی فوق العاده ای را طراحی کرده که به ضرر و تهدیدی برای اقتصاد ایران و استان خواهد بود.
مؤسس کنسرسیوم صادراتی در استان با تاکید براینکه کشور افغانستان برای ما هم فرصت و هم تهدید است خاطرنشان کرد: دست یابی این کشور به استاندارد های بین المللی و حمایت های جهانی مانع فروش محصولات ایرانی شده به نوعی که ایران از سال 91 تاکنون با کشور افغانستان کاهش تجارت داشته است.

** افغانستان یک قدم تا بی نیازی به برق ایران / ورود افغانستان به سازمان تجارت جهانی
وی با اشاره به میانگین قیمت ارز در سال 91 که مبلغ هزار و 226 تومان و سال 94 که قیمت دلار 3 هزار و 240تومان بوده است تصریح کرد که در این سال ها تجارت ایران از نظر ریالی افزایش اما از نظر دلاری کاهش داشته است.
«تیمورپناه» عنوان کرد: افغانستانی ها اهدافی و برنامه هایی اعم از تولید برق، مرغ، تخم مرغ و غیره دارند و سدی به نام «سلما»را احداث کردند که از نظر برق تامین خواهند بود و حتی به دنبال انرژی های تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی هستند.
مؤسس کنسرسیوم صادراتی در استان با تاکید براینکه افغانستان نیاز شدید به محصولات غذایی دارد خاطرنشان کرد: این کشور عضو سازمان تجارت جهانی(wto) شده که دسترسی به همه استاندارد های جهانی دارد اما ایران عضو ناظر این سازمان است و حالا این کشور برای ما تهدید محسوب می شود.

** هم راستایی 10دستگاه اجرایی مانع بهره وری کار / کاهش 300دلاری صادرات به افغانستان
«تیمورپناه» به کار گروهی تاکید کرد و پیشنهاد داد که هم راستایی 10 دستگاه اجرایی مانع بهره وری کار شده است.
طولانی بودن پروسه اداری مانع ورود سرمایه گذار می شود و موجب شده تعدادی از سرمایه گذاران ایرانی به افغانستان مهاجرت کنند که باید این مسائل حل شود.
به اعتقاد وی اسامی و برند ایران را نمی توان جهانی کرد و برای جهانی شدن باید برندینگ و نام جهانی داشته باشیم.
«تیمورپناه» با بیان اینکه نبود استاندارد های بین المللی و تخصص مشاوره ای برای ورود به بازارهای جهانی و شرکت آنالیزگر در استان نداریم، افزود: یک کارشناس ساده به راحتی اسم یک شرکت را رد می کند و همین کار دردسرهای خاص خودش را دارد.
وی با اشاره به مشوق های دولتی در صادرات محصولات نساجی به کشور افغانستان بیان کرد: براساس آمار گمرک از سال 91تا 94 مبلغ 300میلیون دلار کاهش صادرات به کشور افغانستان داشتیم چون این کشور را آنالیز نکردیم تا چه محصولاتی را نیاز دارند.

** تاجر افغانستانی: کیفیت پایین کالاهای ایرانی ، ترکیه خانه دوم افغانستانی ها
با «رشیدی» تاجری افغانستانی که 16 سال شده با ایران مراودات تجاری دارد تلفنی گفتگو کردیم وی عنوان کرد: کالاهای ایرانی در بازار افغانستان باید جایگاه بهتر ازاین می داشت.
وی با اشاره به اینکه ذهنیتی در کشور افغانستان مبنی بر کیفیت پایین کالاهای ایرانی ایجاد شده است، ادامه داد: مردم افغانستان به دنبال کیفیت هستند و اکنون بازار افغانستان به کشور ترکیه روی آورده است.
رشیدی با تاکید براینکه افغانستانی ها ، ترکیه را خانه دوم خود می دانند خاطرنشان کرد: کیفیت کالا تعیین کننده بازار است که به عنوان مثال فرش ایرانی کم کم بازار خود را از دست می دهد و جای خود را به ترکیه واگذار می کند.

** تجار افغانستانی برای خرید«تخم مرغ به کشور سریلانکا» رفته اند
«رشیدی» بیان کرد: کشور ایران هیچ تدبیری برای تسهیلات تجار تدوین نکرده و اگر کیفیت کالا ، مسائل اداری و کنسولگری تسهیل شود افغانستانی ها در ایران سرمایه گذاری می کردند و تجارتشان را بیشتر می کردند.
وی نبود نظارت بر صادرات ایران را بزرگترین مشکل دانست ادامه داد: اگر کیفیت کالاهای ایرانی و اعتماد مردم افغانستان به ایران از بین نمی رفت مردم دیگر روی به تولید و تجارت با دیگر کشورها نمی آوردند به نوعی که در ماه گذشته تجار افغانستانی برای خرید»تخم مرغ به سریلانکا رفته اند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559*2047* خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.