در ادامه این گزارش به قلم زهرا قربانی، آمده است: 5 مرداد 95 روزنامه «خراسان جنوبی» در گزارشی با عنوان «پوکی استخوان ورزش فردوس» به وضعیت زیر ساختی ورزش فردوس پرداخت.
در این گزارش به نقل از مسئول ورزش و جوانان شهرستان نقل شد که اکثر اماکن ورزشی شهرستان فرسوده اند و قدمت بالای50 سال دارند و یا طبق اصول ساخته نشده اند و سالن های ورزشی احداث شده جدید نیز نواقص زیادی دارند که به دلیل نبود عملیات اصولی در حال فرسایش هستند.
«مهران پور» گفت: تحمل ورزشکاران فردوس در مقابل ضعف زیرساخت های ورزشی شهرستان هم حدی دارد و باید مسئولان استان فکر اساسی بردارند.
در آخرین پیگیری های «خراسان جنوبی» از وضعیت زیرساخت های ورزشی شهرستان این مسئول خبرهای خوبی از برنامه ریزی ها برای بهبود وضعیت موجود مطرح می کند.
«مهران پور» می گوید: با توجه به این که 70 درصد اماکن ورزشی فردوس فرسوده، قدیمی و مربوط به قبل از انقلاب است از طریق نماینده مردم فردوس در مجلس شورای اسلامی و با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و با حمایت باشگاه ها و خیران ورزش یار شهرستان قرار است اقدامات اساسی برای بهبود شرایط موجود انجام شود.
به گفته وی اصل بر انجام کار اصولی و توجه به رده های سنی پایه است و در این راستا با پیگیری هایی که انجام شد قرار است با همکاری یکی از باشگاه های شهرستان ساختمان پایگاه قهرمانی در زمینی به مساحت 500 متر مربع در داخل مجموعه ورزشی شهید درخشان ساخته شود که در این پایگاه بحث استعدادیابی و سنجش ورزشکاران به صورت علمی و اصولی دنبال می شود.
وی با اشاره به این که این پایگاه مجهز به وسایل بدنسازی و پرورش اندام خواهد شد ادامه می دهد: در این پایگاه اقدامات اولیه برای آمادگی بدنی ورزشکاران انجام می شود و افراد در بخش های مختلف مورد سنجش قرار می گیرند و در کنار رشته های ورزشی که در آن مستعد هستند تمرینات بدنسازی را هم انجام می دهند.
به گفته وی این ساختمان علاوه بر بحث پایگاه قهرمانی و سنجش ورزشکاران کاربری های دیگری هم خواهد داشت و به احتمال زیاد فضایی برای انتقال رینگ بوکس به این مکان در نظر گرفته می شود و و رزمی کاران نیز در آن جا فعالیت خواهند کرد.
وی در صحبت هایش به این نکته نیز اشاره می کند که در سال جاری فردوس و بیرجند برای ایجاد پایگاه قهرمانی در استان انتخاب شده اند که هفته گذشته اولین دستگاه های الکترونیک دیجیتال به ارزش 400 میلیون ریال توسط متخصصان وزارت در فردوس نصب و راه اندازی شد.

** گود زورخانه
«مهران پور » گرایش فردوسی ها را به رشته ورزش های پهلوانی و زورخانه ای مطلوب ارزیابی می کند و از این که بر اساس آمار نزدیک به 200 باستانی کار پنج تا 80 ساله در این رشته فعالیت می کنند صحبت می کند و می افزاید: با توجه به این که فضای مناسبی برای تمرین این ورزشکاران وجود ندارد و آنان در گود موقتی که در گذشته سردخانه شهرداری بوده است فعالیت می کنند.
و این فضا کوچک جوابگوی نیاز این ورزشکاران نیست با یک خیر ورزش یار مذاکره شد و قصد داریم با همکاری این خیر در مجموعه ورزشی شهید درخشان گود زورخانه ای را با مساحت مورد نظر و شرایط خاص یک زورخانه مطلوب احداث کنیم.
وی که از حمایت های شهرداری فردوس و اسلامیه در بحث توسعه و تکمیل زیرساخت های ورزشی شهرستان رضایت دارد می افزاید: با همکاری شهرداری عملیات زیرسازی زمینی در مجموعه شادروان تختی برای نصب چمن مصنوعی انجام شد و با این کار 90 درصد مشکل فوتبالیست های شهرستان رفع خواهد شد.
به گفته وی هم چنین در بخش ساحلی نیز با همکاری شهرداری در پارک دلگشا زمین والیبال، فوتبال و هندبال ساحلی ایجاد می شود.

**پروژه های بزرگ
وی با تاکید بر این که می توانیم با جذب بخش خصوصی و حامیان ورزشی مشکلات اعتباری را نیز تا حدودی رفع کنیم می افزاید: در کنار تمام زیرساخت های اشاره شده قرار است با همکاری باشگاه ها، حامیان و خیران ورزش یار شهرستان در آینده نزدیک عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع ورزشی شهرستان شروع شود که این پروژه شامل سالن ورزشی، خوابگاه، زمین های روباز، امکانات رفاهی، اقامتی و... خواهد بود.
به گفته وی هم چنین در سال جاری بزرگترین طرح زیپ لاین وپل معلق شرق کشور در ارتفاعات شمال غرب فردوس (ارتفاعات سنگ سوراخ) و منطقه حفاظت شده مظفری؛ حوالی شهرک طاهریه توسط هیئت کوهنوردی و صعودهای آزاد شهرستان اجرا خواهد شد که این طرح علاوه بر ورزش اهداف ایجاد فضایی با نشاط و جذاب برای عموم مردم و جذب گردشگر را دنبال می کند.
وی ادامه می دهد: عملیات ساخت زیپ لاین در اسفند ماه 95به پایان رسید و پس از تست اولیه در ابتدای سال جاری مورد بهره برداری قرار گرفت و ادامه این پروژه با شروع عملیات ساخت پل معلق به طول200متر و در ادامه راپ سویینگ در حال اجراست.

**روند لاک پشتی یک پروژه
رئیس اداره ورزش و جوانان فردوس در کنار همه فعالیت هایی که برای بهبود وضعیت زیرساختی ورزش شهرستان دنبال می شود از طولانی شدن روند ساخت سالن 2 هزار مترمربعی مجموعه ورزشی انقلاب به عنوان بزرگترین پروژه ورزشی از مصوبات سفر هیئت دولت قبل به این شهرستان گلایه کرد.
«مهران پور» می گوید: به دلیل تعهد نداشتن پیمانکار در زمان اجرای نصب سوله بر اساس حکم مراجع قضایی وی محکوم به تعویض سوله شده است اما این روند آن قدر ادامه پیدا خواهد کرد که این سالن هم مثل برخی از اماکن دیگر تبدیل به اثر باستانی خواهد شد.
وی با بیان این که سالن استاندارد و قابل استفاده برای مسابقات رسمی با گنجایش مناسب تماشاچی در فردوس وجود ندارد می افزاید: با توجه به گذشت 6 سال از شروع عملیات ساخت این پروژه طولانی شدن آن به نفع ورزشکاران نیست چرا که برای برگزاری رقابت های قهرمانی کشور در رشته های هندبال و فوتسال با مشکل روبرو هستیم و اگر این سالن ساخته شود تا حد زیادی مشکلات برطرف خواهد شد.
وی ادامه می دهد: اعتبار این پروژه ورزشی تا مرحله نصب سوله تامین شده است و برای تکمیل نیازمند حداقل 20 میلیارد ریال اعتبار است.

** رشد 30 درصدی
او به موفقیت های ورزش فردوس در سال 95 اشاره می کند و این سال را یکی از بهترین سال ها در تاریخ ورزش شهرستان عنوان می کند و می افزاید: از نظر کمی با رشد 30 درصدی آمار ورزشکاران روبرو بوده ایم طوری که یک هزار و 600 مرد و600 بانوی ورزشکار در سال 94 به یک هزار و 700مرد و 715 ورزشکار خانم در سال 95 افزایش یافت.
به گفته وی توجه ویژه به بخش آموزشی با برگزاری دوره های مربی گری، داوری و کارگاه های استعدادیابی همراه بوده است و در حال حاضر از نظر داور و مربی در رشته های مختلف ورزشی مشکل خاصی نداریم هرچند که باید در این زمینه با برگزاری دوره های ارتقا و باز آموزی در جهت بالا بردن سطح و رفع همه موانع اقدام کنیم.
وی به کمک های بخش خصوصی و حامیان ورزشی شهرستان برای توسعه ورزش اشاره می کند و می افزاید: قهرمانی منیزیم فردوس در لیگ برتر، راهیابی تیم فوتسال عماد نظام فردوس به لیگ دسته 2 و... گوشه هایی از حمایت های بخش خصوصی از ورزش شهرستان در سال 95 است که حتی این 2 باشگاه جزو باشگاه های برتر استان شناخته شدند و به طور قطع اگر حمایت بخش خصوصی نبود این افتخارات نصیب ورزش فردوس نمی شد.
وی با اشاره به رشد خوب باشگاه های شهرستان ادامه می دهد: 9 باشگاه در سال 94 به 15 باشگاه در سال 95 رسید و این تعداد در سال جاری به 20 باشگاه خواهد رسید.
وی با اشاره به وجود 39 هیئت فعال ورزشی در شهرستان می افزاید: حدود 90 درصد این هیئت ها کار اصولی و استعداد یابی را پیگیری می کنند و 50 درصد آن ها هم در بحث قهرمانی فعال هستند و حتی هیئت هندبال شهرستان به دلیل راه اندازی آکادمی هندبال و قهرمانی تیم منیزیم فردوس در رقابت های لیگ برتر برترین هیئت شهرستانی در سال 95 شناخته شد.

** برنامه ها
رئیس اداره ورزش و جوانان فردوس از برنامه ها در سال جاری نیز صحبت می کند و می گوید: توجه به ورزش همگانی، استعدادیابی در رشته های مختلف ورزشی، توسعه ورزش بانوان، گسترش رشته های ساحلی به خصوص فوتبال، والیبال و هندبال برای آقایان و بانوان جزو این برنامه هاست.
«مهران پور» همچنین در مورد وضعیت ورزش بانوان شهرستان می گوید: با همکاری شهرداری پارک بانوان در فردوس ایجاد شده که با استقبال خوب بانوان روبرو است.
به گفته او در این پارک بانوان از 6 صبح تا 11 شب می توانند بدون هیچ مانعی ورزش های دوچرخه سواری، رزمی، کاراته، والیبال و... را زیر نظر مربی آموزش ببینند و ورزش های همگانی و صبحگاهی نیز به صورت متناوب در آن انجام می شود.
وی ادامه می دهد: گرایش بانوان شهرستان به ورزش در 2 سال گذشته خوب بوده و در بیشتر رشته های ورزشی نظیر بدنسازی، ایروبیک، والیبال، فوتسال و... فعال هستند و افتخارات زیادی را هم از آن خود کرده اند و حتی یک دختر نوجوان به اردوی تیم ملی بانوان راه پیدا کرده است و در آینده هم قصد داریم فوتبال بانوان را از سنین پایه شروع کنیم.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
پست الکترونیکی به نشانیyahoo.com irnabirjand94@
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
3215*6054* خبرنگار- محمد رسول ابراهیمی اسفدن- انتشار دهنده - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.