حسن صالحی عصر روزشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بیرجند افزود: سال 95 یک میلیون و 70 هزار تن انواع آبزیان تولید شد که 610هزار تن آن صید و بقیه آبزی پروری بود.
به گفته وی در حالیکه روند توسعه صنعت شیلات از چهار دهه گذشته رو به پیشرفت است، زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357میزان صید 57 هزار تن و مصرف سرانه ماهی در ایران یک کیلوگرم بود.
وی بیان کرد: سال گذشته بیش از 500 میلیون دلار محصول شیلات صادر شد که 412 میلیون دلار آبزیان خوراکی و مابقی ماهیان زینتی و سایر فرآورده های شیلاتی بود.

** ایران بزرگترین تولید کننده ماهی قزل آلا در آب شیرین دنیا
به گزارش ایرنا، صالحی مصرف سرانه آبزیان ایران را در حال حاضر 10.6 کیلوگرم ذکرد و یادآور شد: ایران بزرگترین تولید کننده ماهی قزل آلا در آب شیرین دنیاست.
وی عنوان کرد: ایران در پرورش و تولید آبزیان منطقه جایگاه ویژه ای دارد، از نظر صید و صیادی در خلیج فارس و دریای عمان صید ایران به تنهایی از جمع صید تمام کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر است.
وی یادآور شد: در غرب اقیانوس هند نزدیک به هزار فروند شناور صیادی در دریا حضور دارد، ایران در صید تن ماهیان در بین 35 کشور در مقام نخست قرار دارد.
رئیس سازمان شیلات ایران افزود: ایران از نظر ناوگان صیادی بعد از اندونزی در مقام دوم را در اقیانوس هند دارد، بزرگترین ناوگانی که در این اقیانوس حضور دارد مربوط به ناوگان شیلات جمهوری اسلامی ایران است.

** تولید بیش از 23 هزار تن میگوی پرورشی در ایران
صالحی ادامه داد : ایران در بخش مربوط به پرورش میگو جایگاه نخست را در منطقه دارد، سال گذشته بیش از 23 هزار تن میگوی پرورشی تولید و 14 هزار تن آن صادر شد که رکورد جدیدی در صادرات میگو است .
معاون وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در حوزه ماهیان خاویاری اقدامات خوبی آغاز شد، سال 95 بیش از هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و سه تن خاویار پرورشی تولید شد و برای نخستین بار خاویار ایران به آمریکا و آمریکای شمالی صادر شد و روند استمرار صادرات را دنبال خواهد کرد.
وی عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع آب شیرین در کشور پرورش ماهی در قفس از رویکردهای جدیدی است که آغاز شد و موفق به ایجاد بیش از 500 قفس در خلیج فارس، دریای عمان و خزر برای پرورش ماهی شدیم .
وی ادامه داد: با توجه به برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شد از یک میلیون و 600 هزار تن تولید آبزیان در سال 1400 ، 200 هزار تن از پرورش ماهی در قفس حاصل شود.

** فعالیت 220 هزار نفر در فعالیت های شیلات
وی اظهار کرد: 220 هزار نفر در کشور در عرصه صیادی، آبزی پروری و زنجیره صنعت شیلات مشغول هستند، همچنین بیش از 11هزار شناور شامل کشتی های بزرگ، لنج و قایق در دریای عمان، خلیج فارس و خزر به صید مشغول هستند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر بیش از 100 واحد صنعتی شامل کارخانه های کنسرو ماهی، فرآوری ماهی و میگو، سردخانه ها، تونل ، کارخانه های پودر ماهی، سردخانه های انجماد و... در کشور فعال است.
صالحی بیان کرد: برای فعالیت های آبزی پروری ظرفیت های خوبی از نظر منابع تسهیلاتی وجود دارد، بین سازمان شیلات ایران و صندوق مهر کارآفرین امید توافق نامه همکاری امضا و به استان ها ابلاغ شده است.
وی اضافه کرد: همچنین بانک کشاورزی مهمترین منبع پرداخت تسهیلات برای آبزی پروری به ویژه در بخش مربوط به مکانیزانسیون استفاده از هواده هاست که هیچگونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
وی یادآور شد: در آبزی پروری مصرف آب وجود ندارد از آب های مورد استفاده در مزارع کشاورزی، باغات، گلخانه و تمامی فعالیت های کشاورزی قبل از اینکه آب به مزرعه برسد استفاده می شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.