محمد جهانبین روز سه شنبه به ایرنا، افزود: 131خانوار از عشایر سیستان و بلوچستان با 30 هزار راس دام مجوز کوچ به نهبندان را دارند.
وی بیان کرد: سال 1395 به دلیل وضعیت مناسبت مراتع تعدادی بیشتری از عشایر سیستان و بلوچستان به شهرستان کوچ کردند، اکثر راه های عشایری برای کوچ بهاره عشایر مرمت شده است.
وی با اشاره به کاهش بارندگی 30 درصدی در شهرستان نسبت به سال گذشته، اظهارکرد: کم آبی و کمبود علوفه مهمترین مشکل عشایر است که همه ساله با آن دست و پنجه نرم می کنند.
به گفته وی در فصل بهار و تابستان عشایر شهرستان به شدت با کمبود آب مواجه خواهند بود که این موضوع نیازمند توجه مسئولان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است.
وی با بیان اینکه امسال از محل بودجه ملی 650 میلیون ریال برای آبرسانی سیار به عشایر اختصاص یافته است، افزود: نیاز است برای کاهش دغدغه های عشایر بودجه آبرسانی سیار افزایش یابد.
به گفته وی آب در هر دو بخش دام و انسان مهمترین مشکل این سال های عشایر منطقه است، در اثر خشکسالی آب برخی قناتها، چشمه ها و چاه های عشایری خشک شد و یا به شدت کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه 2میلیارد ریال تسهیلات در راستای زنجیره تولید گوشت قرمز عشایر در اختیار داریم، افزود: این تسهیلات با کارمزد پایین در سه ماه نخست امسال پرداخت خواهد شد، برای اشتغال عشایر تسهیلاتی دیگری در نظر گرفته شده که هنوز ابلاغ نشده است.
جهانبین جمعیت عشایری نهبندان را 16 هزار و 190 نفر ذکر کرد که 27 درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می دهند.
بهلولی، محمودی، کرده ای، اردونی، جمالزهی، یوسفزهی، آخوندی، نخعی و نوری از جمله اقوام عشایر نهبندان است که به مناطق ییلاقی تگ سهلو، دشت شورآب میان کوه، کوه باران، دشت چاهداشی و میغان کوچ می کنند.
شهرستان نهبندان با 140 کیلومتر مرز با افغانستان و 26 هزار کیلومتر مربع وسعت در جنوبی ترین نقطه خراسان جنوبی در ناحیه بیابانی، تقریبا خشک و کم آب استان قرار دارد.
شهر نهبندان مرکز این شهرستان در 200کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.