ایران در کمربند خشک و بیابانی جهان قرار دارد، کمبود و محدودیت آب شیرین نه تنها در این استان بلکه چالشی برای برخی استان هاست.
با توجه به توسعه شاخص های بهداشتی، کاهش مرگ و میر و 780 هزار نفر جمعیت، ادامه حیات در دومین استان بیابانی کشور با 151هزار کیلومتر مربع مساحت نیازمند افزایش تولید انواع محصول کشاورزی است.
برای حفظ کشاورزی موجود نیاز به آب هست، باید آب کافی در دسترس باشد یا از روش های مناسب تجربی و علمی از حداقل آب موجود استفاده کرد که این مقوله در استان بسیار حایز اهمیت است.
برای رفع چالش کمبود آب نیاز به کارهای تحقیقاتی و دستیابی به شیوه های نوین است، یکی از روش هایی که بسیار مورد توجه کشاورزان و دست اندر کاران بخش کشاورزی قرار دارد، استفاده از روش های نوین آبیاری است.
با این روش نه تنها می توان در مصرف آب صرفه جویی کرد و بازدهی تولید را افزایش داد، بلکه بنیه مالی بهره برداران بهبود پیدا می کند.
برای تشویق بهره برداران در مصرف آب نیاز به توجیه اقتصادی، تبیین مزایای اجتماعی و زیست محیطی است که به اعتقاد کارشناسان از شاخص نسبت سود به هزینه و افزایش درآمد کشاورزان، اجرای روش های آبیاری تحت فشار در خراسان جنوبی ضروری است.
کشاورزان خراسان جنوبی با اجرای طرح های آبیاری نوین در زمین های زیرکشت با صرفه جویی در مصرف آب، نه تنها به حفظ منابع محدود آبی کمک می کنند، بلکه با این اقدام در پیشگیری از پدیده بیابانزایی و کمک به حفظ محیط زیست و جلوگیری از برخی ناهنجاری های اجتماعی ناشی از کمبود آب مشارکت دارند.

** اجرای آبیاری نوین در هفت هزار و 200 هکتار اراضی استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه تاکنون هفت هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم آبیاری نوین شد، گفت: در سال 1396، 10 هزار هکتار دیگر به این آمار اضافه خواهد شد.
هاشم ولی پور مطلق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود: به طور متوسط هزینه اجرای هر هکتار آبیاری قطره ای بسته به شرایط منطقه 100 تا 120میلیون ریال است که از مجموع هزینه طرح تا سقف حداکثر 85 درصد به ازای هر هکتار 70 میلیون ریال توسط دولت کمک می شود.
وی اظهار کرد: برای اولین بار طرح های نوین آبیاری برای استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش عملکرد در واحد سطح، در سال 1373 در منطقه بلده شهرستان فردوس به مساحت 10 هکتار اجرا شد.
وی تصریح کرد: با توجه به افت سطح آب های زیرزمینی و کاهش منابع آبی تمایل کشاورزان به تغییر روش آبیاری افزایش یافته است و طرح های آبیاری تحت فشار در بخش هایی از 11 شهرستان تابعه استان اجرا شد و محدودیتی وجود ندارد.
وی تشویق و ترغیب کشاورزان به اجرای طرح های نوین آبیاری از طریق برگزاری کلاس های آموزشی و بازدیدهای آموزشی و پرداخت70 میلون ریال به ازای هر هکتار به صورت بلاعوض را مهمترین برنامه ها برای کاهش مصرف آب و تغییر الگوی کشت عنوان کرد.
وی در پاسخ به سئوالی که اهداف اقتصادی، اجتماعی و اهمیت زیست محیطی طرح های آبیاری تحت فشار چیست، توضیح داد: اجرای طرح یادشده باعث کاهش هزینه بهره برداری، افزایش عملکرد در واحد سطح، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری شده است.

** آبیاری قطره ای به بهبود کشاورزی کمک می کند
همچنین یکی از بهره برداران حوزه آبیاری تحت فشار خراسان جنوبی به خبرنگار ایرنا، یادآور شد: آبیاری قطره ای از هدر رفتن آب جلوگیری و به بهبود کشاورزی کمک می کند و این مهم نیاز به حمایت بیشتر بخش دولتی دارد.
سید محمد تقی موسوی نژاد، افزود: آنچه از لحاظ قانونی تعریف شد دولت 85 درصد هزینه های آبیاری قطره ای را پرداخت کند، شاید برآوردها نسبت به هزینه ها بروز نباشد در بعضی اوقات کشاورز 60 درصد هزینه را متحمل می شود.
وی ادامه داد: آبیاری قطره ای اگر کارشناسی شده باشد، بی شک نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت و کشاورزان باید اطلاع داشته باشند، درختی بازدهی مطلوب خواهد داشت که ابتدا با آبیاری قطره ای آبیاری شده باشد.
به اعتقاد وی درختانی که ابتدا با آبیاری سنتی آبیاری شده باشند در صورت مجهز شدن به سیستم تحت فشار، بازدهی مطلوبی نخواهند داشت.
این کشاورز با اشاره به اینکه از سال 92 در این حوزه فعالیت دارد، افزود: در حال حاضر 10 هکتار از زمین هایش مجهز به این سیستم است، به لحاظ اینکه در محل فعالیت کشاورزی وی میزان هدر رفت آب کم است، آبیاری سنتی هم به خوبی جواب می دهد.
وی توضیح داد: آبیاری سنتی در این منطقه که زمین کشاورزی کاملا هموار هست ، مطلوب است.
موسوی نژاد اظهار کرد: عمده زمین هایش به کشت درخت عناب اختصاص دارد، آبیاری سنتی در چنین اراضی باعث مساعد شدن زمین و رویش پاجوش « عناب» در کنار درخت می شود و توجیه اقتصادی برای کشاورز دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قبلا گفته بود: در سال 95 برابر 60 سال در بخش سیستم نوین آبیاری استان کار شد که تا پایان سال یا حداکثر اوایل سال 96 اجرای طرح یاد شده به 10 هزار و 28هکتار می رسد.
به گفته وی از سال 73 تا 93، تنها در سه هزار و 620 هکتار از اراضی استان سیستم نوین آبیاری اجرا شده بود.
در حالی که میانگین سالانه تبخیر و تعرق در ایران هزار میلی‌ متر است، این عدد در بیشتر مناطق استان سالانه به حدود سه هزار میلی‌متر می رسد.
سطح زیرکشت محصول باغی خراسان جنوبی در سال 94، 76 هزار و 335 هکتار و محصول زراعی 77 هزار و 202 هکتار است و130هزار هکتار از اراضی کشاورزی به صورت سنتی آبیاری می شود.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*3215*2047*خبرنگار- محمد رسول ابراهیمی اسفدن*انتشاردهنده-عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.