ادامه مطلب به این شرح است:«گزرگه» را خیلی از جوانان امروزی نمی شناسند ، محله ای قدیمی در شهر فردوس که اکنون با نام خیابان حافظ شناخته می شود و البته به منطقه مقدم هم معروف است.
به گزارش «خراسان جنوبی»، «گازرگاه» که در اصطلاح فردوسی به آن «گَزرگَه» گفته می شود به معنی «رختشویخانه» است.
جایی که درگذشته به دلیل وجود قنات در آن و این که بانوان در این محله لباس می شستند به این نام بر سر زبان ها افتاد و بعد به دلیل اینکه بیشتر زمین های محله در تملک فردی به نام« دانش مقدم» بود و تبدیل به محله مسکونی شده است به
«منطقه مقدم» نیز شناخته شد.
اکنون نیز جوانان پرشور و حال نام این منطقه را « نارمک» گذاشته و روی برخی دیوارها هم این نام را نوشته اند.
«نارمک ؛خطر مرگ » دیوار نوشته ای است که جوانان با این اصطلاح می خواستند نسبت به جوانان دیگر مناطق، خودی نشان بدهند و خود را برتر و پر قدرت تر از آنان معرفی کنند.

** مرگ باغ ها
محله «گازرگاه» در قدیم دارای حدود 20 باغ 2 تا 3 هزار متری ، با انواع میوه ها ازجمله انار ، بادام ، زردآلو و انگور و پسته بود که هم اکنون تنها یک باغ سرسبز مانده است که آن هم از یک چاه موتور دور دست آبیاری می شود و صاحبش با وجود زیان ده بودن باغ حاضر نیست سرسبزی آن را از دست بدهد.
باغ های اطراف به دلیل خشک شدن قناتی که در گذشته از آن آبیاری می شد خشک شده است و صاحبان آن لقای باغ را به عطایش بخشیده وباغ قدیمی را به مسکونی تغییر کاربری داده اند.
بعد از زلزله سال 1347 که شهر قدیم فردوس تخریب شد ،دولت حدود 900 منزل در سه مرحله و با فاصله زمانی 10 سال ساخت و به متقاضیان واگذار کرد اما برخی به دلیل اعتقادات مذهبی، آن منازل را به خصوص 300دستگاه اول را نپسندیدند وبا توجه به ملاحظات شرعی ،خودشان به خرید زمین و باغ در همین محله و دیگر مناطق بالای شهر فردوس اقدام کردند و در آن جا به ساخت و ساز مشغول شدند.
حالا بیش از 40سال از قدمت منازل این محله می گذرد و تعداد زیادی از منازل محله حافظ با قدمتی بالا و بعضی منازل خشت و گلی و فرسوده است.
کوچه ها از همان زمان باریک و از فضای سبز در محله خبری نیست و آسفالت کوچه ها هم به اندازه سال های عمر محله قدمت دارد، با هر بارندگی، تا چند روز آب در کف خیابان و کوچه ها می ماند و در زمینه جمع آوری آب های سطحی کار اصولی وفنی صورت نگرفته است و این مشکلات زیادی را برای ساکنان محله و رفت وآمد آن ها به وجود می آورد.

** کمبودها
سید «حسین شریعتی» یکی از ساکنان محله به خبرنگار ما می گوید: اگرچه ساکنان در این محله بیشتر پیر و سالخورده هستند و جوانان رغبتی به سکونت دراین محله ندارند و بالای شهر را برای سکونت ترجیح می دهند اما به هرحال جوانانی هم هستند که در خانه پدری اقدام به ساخت دو اتاق کرده و یا به عنوان اجاره نشین درهمین محله ساکن شده اند اما برای فرزندان آنها فضای آموزشی مناسب وجود ندارد.
به گفته وی فقط مدرسه 13 آبان در شیفت دخترانه فعال است و پسربچه ها باید به دبستان های داخل شهر بروند.
وی از تردد کامیون های سنگین از داخل کوچه های محله گلایه دارد و می گوید: کامیون ها به جای اینکه ازخیابان 17 شهریور تردد کنند از داخل کوچه های خیابان حافظ عبور می کنند و این موجب نگرانی اهالی شده است.
وی به وجود تقاطع های متعدد در کوچه های باریک محله که تعدادشان هم کم نیست اشاره می کند و نیاز به ایجاد سرعت گیر در این نقاط را اقدامی ضروری می داند.

** خطر فرسودگی
«محسن فرامرزی» یکی دیگر از ساکنان محله حافظ که سال ها به دامداری مشغول است ؛ بافت فرسوده محله حافظ را خطری جدی برای اهالی محله می داند و می گوید: عمر مفید ساختمان های خشت و گلی و حتی آجری این محله که گاه ازچهل سال گذشته به پایان رسیده و اگر زلزله ای اتفاق بیفتد علاوه بر خطرات جانی ، تمام منازل خیابان حافظ و فرعی های آن به تلی از خاک تبدیل خواهد شد.
وی می گوید: البته قبول داریم که مشکل بافت فرسوده دراین منطقه قابل حل نیست چرا که اهالی محله بیشتر قشر کارگر هستند و توان مالی ندارند تا بتوانند تسهیلاتی بگیرند و نسبت به مقاوم سازی و یا بازسازی منازل خود اقدام کنند.
یکی دیگر از اهالی می گوید:محله ما به کلی فراموش شده و امکانات و خدمات شهری درحد صفر است.
«محمد فرامرزی» از نبود حتی یک متر فضای سبز در محله می گوید و این که آسفالت کوچه ها فرسوده و قدیمی است و به لحاظ شیب بندی نیز طوری است که به محض بارندگی آب در کوچه می ماند و رفت و آمد را برای ساکنین مشکل می کند.
وی از شهرداری فردوس انتظار دارد به این محله توجه و رسیدگی بیشتری شود.
« رستم زاده» که درخیابان حافظ 9 پمپ بنزین احداث کرده است و درجنب آن هم ساکن است از خرابه یک هکتاری پشت پمپ بنزین گلایه جدی دارد و می گوید: بارها به اتفاق اهالی این منطقه به شهرداری و فرمانداری مراجعه کردیم تا تکلیف این زمین مخروبه را روشن کنند و از ریختن زباله و نخاله های ساختمانی جلوگیری شود اما اقدامی نشده است.
او همچنین به پارک خودروهای سنگین در این مکان اشاره می کند و این که با وجود وعده های یک هفته ای ،خبری نیست و یکسال می گذرد که کسی جواب اهالی را نمی دهد .
وی می افزاید: این زمینِ مخروبه به دلیل ریختن زباله ،جولانگاه سگ های ولگرد و حیوانات موذی شده و قرار بود به فضای سبز تبدیل و یا اطراف آن توسط شهرداری دیوارکشی شود که هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

** دیوار کشی زمین مخروبه
شهردار فردوس در پاسخ به گلایه اهالی خیابان حافظ می گوید: زمین مخروبه مذکور کاربری فضای سبز دارد، در حالی که بارها برای واگذاری زمین به شهرداری رایزنی شده و این که در دیگر نقاط شهر ملک معوض دریافت کند اما وی راضی نشده است.
به گفته مهندس «حمید حلاج مقدم» برای رفع مشکل اهالی این منطقه به صاحب زمین، اخطار داده شده است که چنانچه تا دو ماه اطراف زمین دیوارکشی نشود شهرداری نسبت به آن اقدام خواهد کرد.
وی می افزاید: هم اکنون مهلت تعیین شده به اتمام رسیده است و به زودی نسبت به دیوارکشی اقدام خواهد شد.
وی مشکلات اهالی و کمبود امکانات در این محله را تایید و عنوان می کند: شهرداری تمام سعی و تلاش خود را برای ایجاد فضای سبز در این محله به کاربسته اما صاحب ملک رضایت نمی دهد.
به گفته وی ، به هر حال پس از این که اطراف زمین دیوارکشی شود ،دیگر از ریختن زباله و نخاله و پارک وسایل نقلیه سنگین درمحل خبری نخواهد بود و دغدغه اهالی در این زمینه رفع خواهد شد.
وی در باره نصب سرعت گیر هم می گوید: باید ضرورت ایجاد سرعتگیر در تقاطع های این محله در شورای ترافیک بررسی شود و پس از تصویب و تشخیص کارشناسان شهرداری نسبت به نصب سرعتگیر و اجرای مصوبه اقدام خواهد کرد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7559*2047*تنظیم کننده-امیرشاهین نایبی فر* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیریخراسان جنوبی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.