احمد خامسان روز چهارشنبه در نشست خبری در مجتمع رفاهی، فرهنگی و آموزشی امیریه دانشگاه بیرجند (باغ و امارت تاریخی امیرآباد بیرجند) افزود: از سال ۱۳۹۷ بعد از سال‌ها که تقریبا این باغ بلااستفاده بود تصمیم گرفتیم مرمت و احیای این مجموع را در دستور کار قرار دادیم.

وی اظهار داشت: مشکلات اداری بین دانشگاه بیرجند و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی موجب شد که ردیف اعتباری ملی باغ امیرآباد را به باغ شوکت‌آباد منتقل کردند و اکنون که بیشتر کار مرمت و احیای باغ شوکت‌آباد به پایان رسیده از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تقاضا داریم که دوباره این ردیف اعتباری به باغ امیرآباد (امیریه) منتقل شود.

رییس دانشگاه بیرجند بیان کرد: یک میلیارد تومان از اعتبارات اختصاصی دانشگاه بیرجند را در سال قبل صرف احیا و مرمت این باغ کردیم و با پیگیری‌های خوبی که در سال گذشته انجام شد ۵۰۰ میلیون تومان هم از اعتبارات در اختیار  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مرمت باغ بودجه دریافت کردیم.

خامسان گفت: دانشگاه بیرجند به لحاظ فرهنگی و اجتماعی برای مرمت این باغ رسالتی را بر دوش دارد که امیدواریم با همکاری مسوولان استانی ردیف ملی باغ امیرآباد مجدد احیا شود تا بتوانیم در مدت کمتر از یک‌سال این باغ را به روی عموم مردم بازگشایی کنیم.

وی افزود: فاز نخست مجتمع رفاهی، فرهنگی و آموزشی امیریه دانشگاه بیرجند به روی کارکنان دانشگاه باز شده اما به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی خدمات ارائه نمی‌شود.

معاون اداری و مالی دانشگاه بیرجند هم گفت: این باغ از گذشته مثل یک زخم بر پیکره بیرجند و این دانشگاه بوده به این دلیل که اهمیت فرهنگی و آموزشی دارد، بیرجند به فرهنگ شناخته شده اما به این باغ فرهنگی هیچ توجهی نشده چون بسیاری از مردم فرهنگ دوست بیرجند تا امروز حتی این باغ را ندیده‌اند.

 سید وحید اسلامی افزود: این باغ یک گنج گمشده است و اگر با همین سیاق قبلی که به آن در مدت ۴۰ سال هیچ توجهی نمی‌شد ادامه یابد تا چند سال دیگر باید این باغ را باید با تراکتور صاف کرد چون تبدیل به زمین مخروبه می‌شود و گناه آن بر گردن ما و همه مردم بیرجند است که این باغ نابود شود.

وی اظهار داشت: این باغ قابلیت اکوتوریسم را دارد و در قسمت‌های تخصصی باغ کارکردهای مختلف آموزشی برای آشنایی کودکان با انواع درختان میوه را دارد و همچنین در بحث اقتصادی هم این باغ ظرفیت‌های خوبی دارد.

وی یادآور شد: ما در دانشگاه بیرجند کمر همت برای احیای باغ امیرآباد را بسته‌ایم اما در حد بضاعت می‌توانیم کمک کنیم و از دیگر دستگاه‌ها هم تقاضا داریم در مسیر مرمت این باغ به دانشگاه بیرجند کمک کنند و ردیف ملی این باغ ایجاد شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.