حجت الاسلام علی ذوعلم روز پنجشنبه در اجلاس تبیین رسالت مدرسه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب که در بیرجند برگزار شد افزود: مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی و فرهنگی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب نقش اساسی دارد و این نقش در قالب یک رسالت تعریف می‌شود.

وی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب یک سیاست یا سند بالادستی نیست بلکه لحن و منطق آن فقط در قالب بیانی است که می‌خواهد روشنگری کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: بیانیه دوم انقلاب اسلامی در ۲ کلمه توحید و ولایت خلاصه می‌شود، اندیشه انقلاب اسلامی اقامه و تبیین توحید است و توحید به عنوان یک جهان‌بین و نقشه‌ راه در تمامی عرصه‌های خود، خانواده، تعامل با خلق، امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر حوزه‌های انقلاب وجود دارد.

وی بیان کرد: مدرسه باید زمینه‌سازی کند تا دانش‌آموزان که از فطرت پاک الهی برخوردار هستند به هویت توحیدی خود نزدیک شوند و گام دوم یک اندیشه است و این اندیشه با تلاش مدرسه می‌تواند در دل و نگرش دانش‌آموزان بنشیند.

ذوعلم گفت: بیانیه گام دوم پیکان حرکت آینده کشور است که مدل مطالبات ما را تعیین می‌کند و این در حالی است که مطالبات مراودات را تعیین می‌کند و تعاملات را شکل می‌دهد.

وی یادآور شد: تربیت چیزی نیست جز اصلاح، ارتقا، تعمیق، تصحیح و ارتباطات انسان با خود و خلق خدا که این بیانیه به ما مدل و الگو می‌دهد که چه مطالباتی داشته باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اعلان رسمی از پیروزی ۴۰ ساله در مقابل چالش‌های فراوان است که رهبر انقلاب به عنوان پرچمدار دین با این حرکت انقلابی اعلام می‌کند در انقلاب اسلامی امر پنهانی وجود ندارد زیرا این انقلاب در امتداد حرکت انبیای الهی است.

وی افزود: این بیانیه یک احتجاج با مخالفان و کسانی است که با انقلاب سر جنگ دارند و  مخالفان باید بدانند با چه اندیشه‌ای بر سر چالش هستند و موافقان هم بدانند که به چه مقوله‌ای دل بسته‌اند و از آن دفاع می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: گاهی انقلاب اسلامی را با انقلاب اکتبر روسیه یا انقلاب فرانسه مقایسه می‌کنند در حالی که اندیشه انقلاب اسلامی کاملا متفاوت از آنها است.

وی گفت: مدارس هم بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب باید بیانیه‌ای همچون گام دوم برای خود ترسیم کنند زیرا به طور خاص مدارس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در تحقق این اندیشه باید پیشرو باشند.

حجت الاسلام ذوعلم اظهار داشت: اندیشه‌های این بیانیه نه تازه و نه کهنه شدنی است و از زمان پیامبران الهی وجود داشته است اما نحوه تبیین آن به جامعه برمی‌گردد.

وی ادامه داد: سه بخش پیاده شده در بیانیه گام دوم را می‌توان در مدرسه هم پیاده‌سازی کرد اما برای تحقق این امر باید از والدین و حتی دانش‌آموزان خوش ذوق هم استفاده کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر این امر در ۱۱۰ هزار آموزشگاه کشور تحقق یابد به نوعی شاهد جهش در سند تحول بنیادین خواهیم بود و مدرسه می‌تواند در خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن سازی نقشی اساسی داشته باشد.

وی افزود: بستر خودسازی، خانواده و جامعه است ولی مدرسه بیشترین تاثیرگذاری را در تعریف نظام‌مند و طراحی شده خواهد داشت.

ذوعلم تصریح کرد: متاسفانه هنوز رسالت‌های اصلی سند تحول بنیادین در مدارس پیاده‌سازی نشده است که با بهره‌گیری از بیانیه گام دوم انقلاب امیدواریم بتوانیم خودسازی و خودشناسی را در دانش‌آموزان تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه مدرسه جامعه‌پرداز است اظهار داشت: امروز و فردای جامعه ما متاثر از نقش مدرسه در جامعه‌پردازی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر انقلاب اسلامی شکل‌ دهی به تمدن اسلامی را هدف قرار داده است در فرایند تمدن سازی مدارس حرف اول را می‌زنند و اگر مدرسه این رسالت را به خوبی ایفا کند قطعا نقش تاثیرگذاری در تمدن سازی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب جوانان و نوجوانان هستند تصریح کرد: اگر این رسالت با امیدآفرینی در این قشر از جامعه تحقق یابد بدون شک شاهد تعمیق هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی (هویت ملی) در قشر جوان جامعه خواهیم بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیانیه راهبردی با عنوان «گام دوم انقلاب» را منتشر و با مرور تجربه ۴۰ ساله برای مردم و جوانان مسیر پیش رو را ترسیم کردند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.