محمدعلی واقعی روز یکشنبه در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: طبق آمار در دسترس ۹۵.۹ درصد مردان و ۹۴ درصد زنان ۱۰ تا ۴۹ سال استان باسواد هستند و از آنجا که ۲.۷ درصد بی‌سوادی در مردان و ۵.۴ درصد در زنان است میزان بی‌سوادی زنان ۲ برابر مردان خواهد بود.

وی اظهار داشت: ارایه آمار دقیق از سوی مرکز آمار در تعیین چشم‌اندازهای آموزشی موثر خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در پاسخ به مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه نحوه آمار و شاخص‌های آموزشی آموزش و پرورش و مرکز آمار متفاوت است گفت: طبق شاخص‌های مرکز آمار احتمالا آمار بی‌سوادی در خراسان جنوبی به ۲۰ هزار نفر برسد در حالی که شاخص‌های آموزش و پرورش آماری بسیار پایین‌تر را ارایه می‌دهد.

مجید پورعیسی ادامه داد: طبق ماده هفت مرکز آمار ارایه هرگونه آمار ممنوع و کاملا محرمانه است و آموزش و پرورش می‌تواند از ظرفیت دهیاری‌ها برای کسب این آمار بهره‌مند شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در ادامه سخنانش با بیان اینکه پراکندگی جمعیت بی‌سوادان استان از مهمترین مشکلات در این حوزه است گفت: عدم تمایل همسران و خانواده دختران از دیگر مواردی است که امیدواریم با فرهنگ‌سازی و تلاش در عرصه سوادآموزی بتوانیم بخشی از این مشکلات را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به طرح سوادآموزی زنان و دختران افزود: در مرحله دوم ۳۰۰ نفر مورد نظر قرار گرفتند که این طرح در ۱۲ استان اجرا می‌شود.

واقعی اظهار داشت: در طرح سوادآموزی به عشایر استان در گروه سنی ۱۰ تا ۶۰ سال ۳۶۰ نفر مورد نظر قرار گرفتند که در حال اجرا است.

وی گفت: در حوزه کودکان کار و بازمانده از تحصیل بخش قابل توجهی شناسایی و ساماندهی شدند اما آماری که داده می‌شود براساس برخی انتقالی‌های ثبت نشده و ثبت نام دانش‌آموز در استان دیگر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم بیان کرد: از ظرفیت روحانیون در رفع مبادی بی‌سوادی در روستاها باید به خوبی استفاده شود و بارها این مهم به روحانیون تاکید شده است.

حجت الاسلام احمد رضایی افزود: روحانیون حتی در روستاهای بالای چهار خانوار در مواقع خاص حضور می‌یابند و در کنار آموزش قرآن، سوادآموزی هم شکل می‌گیرد.

وی گفت: اگر بخواهیم در زمینه رفع مبادی بی‌سوادی در روستاها شاهد رشد باشیم شوراهای فرهنگی باید در روستا تشکیل شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: شوراهای فرهنگی در کنار کمک به رفع مبادی بی‌سوادی در سایر حوزه‌ها هم موثر واقع می‌شود.

تکمیل مشخصات بی‌سوادان با کمک گرفتن از فرمانداران و دهیاران، کمک به بی‌سوادی زنان و دختران، سوادآموزی به عشایر، تبلیغ و ترویج سوادآموزی و شناسایی و جذب اولیای بی‌سواد دانش آموزان از مهمترین مصوبات این شورا بود.

همچنین اختصاص یک میلیارد و ۸۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای جذب مدارس کم جمعیت که هنوز محقق نشده بود، ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، اجرای طرح‌های محلی شتاب‌دهنده در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه با توجه به اینکه بیشترین آمار بی‌سواد را دارند از مصوبات جلسه قبل این شورا بوده است.

همکاری دستگاه‌های اجرایی برای رفع مبادی بی‌سوادی و صدور ابلاغ برای فرمانداران به عنوان روسای شوراهای پشتیبانی شهرستان‌ها از دیگر مصوبات جلسه قبل شورای پشتیبانی سوادآموزی است.

بعد از الحاق اداره کل سوادآموزی به آموزش و پرورش این اولین شورای پشتیبانی سوادآموزی مستقل در خراسان جنوبی بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.