مجید پورعیسی روز شنبه در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد اظهار داشت: مجموع سرمایه‌گذاری خارجی مصوب تا پایان تیرماه امسال ۸۷ میلیون دلار در استان بوده که افزایش ۸۶ درصدی نسبت به ابتدای دولت یازدهم داشته است.

وی ادامه داد: بر اساس محتوا و راهبردهای ستاد اقتصاد مقاومتی کشور امسال ۲۸ پروژه در خراسان جنوبی، راهبری، سیاست‌گذاری و اجرایی می‌شود.

وی افزود: بسیاری از مسائل در دست اجرای استان به اقتصاد مقاومتی مربوط می‌شود که امیدواریم در این نشست پیشنهاداتی برای پروژه اقتصاد مقاومتی ارائه شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی از درون‌زایی، برون‌گرایی، مردمی بودن، عدالت بنیان و دانش بنیان بودن به عنوان پنج رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: اقدامات برجسته‌ای در حوزه اقتصاد مقاومتی شروع شده که به طور عمده ابتکار استاندار و مدیریت تیم اقتصادی استان است.

وی رویکرد عدالت بنیان بودن اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و افزود:  بر اساس این رویکرد ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومان در دست ساخت است.

پورعیسی عنوان کرد: ۷۵ درصد متقاضیان مسکن محرومان در حال تشکیل پرونده و ۴۶ درصد معرفی به بانک شده اند که با تسهیلات بلاعوض و سود ۴ درصدی صاحب مسکن می‌شوند.

وی ادامه داد: در راستای تاب‌آوری نیز تدوین و تصویب سند سازگاری با کم آبی در دستور کار است تا بر اساس آن طی سه سال ۱۳۸ میلیون مترمکعب مصرف آب در استان از طریق اجرای روش‌های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و تعادل بخشی کاهش یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی توسعه راه آهن بیرجند - زاهدان، محورهای ترانزیتی و احداث باند دوم بیرجند - زاهدان را از دیگر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: در راستای اشتغال‌زایی  توسعه اقامتگاه‌های بومگردی با اعطای کمک‌های فنی و اعتباری دنبال می‌شود. 

وی با تاکید بر پتانسیل مرز و لزوم استفاده آن در راستای توسعه استان گفت: تامین زیرساخت‌های بازارچه های مرزی تجهیز گمرکات از جمله فعالیت‌های مهم این حوزه است که باید به آن توجه شود.

پورعیسی با اشاره به هدف استان در توسعه تجاری با افغانستان بیان کرد: تراز تجاری ایران و افغانستان منفی است و باعث نارضایتی دوستان افغان شده  لذا به دنبال وارداتی از این کشور هستیم که دام زنده بهترین محصول بود و مجوزهایی اخذ شده است. 

وی با بیان اینکه پتانسیل‌های منطقه در حوزه شتر نیز اظهار داشت ایجاد هاب منطقه‌ای شتر در دستور کار بوده است و باید به اشتغال فرآوری محصول و بازاریابی محصول کمک شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی افزود: محصول دیگر که جزو پتانسیل‌های استان محسوب می‌شود فرش است که در راستای پروژه‌های اقتصادی مقاومتی  زنجیره ارزش افزوده در تولید این محصول و  بازاریابی و فروش حمایت خواهد شد. 

وی گفت: دو پروژه بین‌المللی با محور توسعه ظرفیت‌های محلی و بهبود معیشت روستاییان نیز در حال اجرا است که می‌تواند منجر به تقویت ظرفیت‌های انسانی و اجتماعی شود.

پورعیسی با اشاره به برنامه‌هایی برای افزایش تاب‌آوری شهری افزود: به منظور کاهش شکاف بین شمال و جنوب شهر بازآفرینی شهری با اجرای فعالیت‌های زیباسازی و توانمند سازی بافت محروم به کاهش شکاف کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه ورزش یکی از شاخص‌های مهم در بحت رفاه است به ضعف بنیه اقتصادی مردم در منطقه اشاره کرد و گفت: کمک‌های بلاعوض تجهیزات ورزشی در  مناطق محروم و تجهیزات و حمایت فعالیت‌های ورزشی در این راستا دنبال می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با اشاره به لزوم توسعه اقتصاد دانش بنیان بیان کرد: تمام روستاهای استان در حال اتصال به شبکه ملی هستند که تا پایان سال جاری ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی متصل می‌شوند.

وی ادامه داد: نوآوری و حمایت از استارتاپ‌ها، طرح دانشگاه سبز ، حمایت از خوشه‌های کسب و کار و  توسعه مراکز رشد و پارک علم و فناوری نیز از دیگر برنامه‌های استان در راستای اقتصاد مقاومتی است.

پورعیسی با بیان اینکه برای ۱۴ روستا از انرژی خورشیدی برق تامین می‌شود ادامه داد: سرمایه گذاری خارجی برای مزرعه تولید برق خورشیدی نیز در بشرویه و خوسف شروع شده است.

وی با اشاره به ۵۰۰ ‪ مصوبه سفرهای شهرستانی بیان کرد: عمده این مصوبات در راستای ایجاد زیرساخت مجتمع‌های گردشگری کمک به معادن، عمران شهری و روستایی، نوسازی مدارس و کمک به واحدهای فعال صنعتی و کشاورزی بوده که بیش از ۷۰ درصد مصوبات سفر اجرایی و عملیاتی شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی ادامه داد: نرخ بیکاری استان ۸.۵ درصد بوده که پایین‌تر از میانگین کشوری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این نشست به ارایه گزارشی از وضعیت استان در حوزه های مربوطه پرداختند و پیشنهادات خود را برای اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی ارایه کردند. 

۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.