به گزارش ایرنا محمدصادق معتمدیان پنجشنبه شب در گفت و گوی خبری شبکه خاوران افزود: اواسط هفته آینده خراسان جنوبی میزبان وزیر و معاونان راه و شهرسازی خواهد بود که در این سفر چند پروژه که از قبل آغاز شده است، افتتاح خواهد شد.
وی گفت: افتتاح باندهای دوم جاده دیهوک - فردوس و نهبندان - شوسف از دیگر برنامه های سفر وزیر راه و شهرسازی به استان خواهد بود.
استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اقدامات نهایی برای پروژه اتصال فردوس که از طریق خط آنتنی است، انجام شده و سال قبل به پیمانکار واگذار شد که هفته آینده شاهد کلنگ زنی خط آنتنی فردوس به عنوان یکی از پروژه های بزرگ خواهیم بود.
وی یادآور شد: یکی از مطالبات جدی استان اتصال بیرجند به شبکه ریلی است که نزدیک ترین شبکه در یونسی شهرستان گناباد است و این رویداد با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام خواهد شد.
معتمدیان گفت: با همکاری و پیگیری های مجمع نمایندگان استان و جلساتی که انجام شد وزارتخانه قول مساعد داد و دستورات لازم از ناحیه وزیر صادر شد که در همین سفر کلنگ زنی انجام شود و در ملاقات اخیر وزیر راه عزم جدی دارد تا عملیات اجرایی این پروژه را آغاز کند.
وی ادامه داد: همچنین در سطح کلان تر درصدد هستند سرمایه گذارانی را برای این پروژه به کار بگیرند و برای قطعه اول به طول 30 کیلومتر که محل ایستگاه راه آهن در شهرستان بیرجند باشد، هیاتی از وزارت راه به استان سفر کرد و جانمایی انجام شد و در چند روز آینده محل نهایی می شود.
استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: از طرفی تلاش شد اعتباراتی از طریق سازمان برنامه و بودجه و هم از طریق جذب منابع بانکی انجام شود تا پروژه سرعت بگیرد و از طرف یونسی گناباد به سمت قاین نیز اعتبار بیشتری جذب شود.
وی از افتتاح 798 واحد مسکن مهر با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان خبر داد و گفت: استان افتخار دارد به عنوان چهارمین استان جشن اختتامیه مسکن مهر را برگزار کند.
معتمدیان بازدید از جاده بیرجند - قاین را از دیگر برنامه های سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اعلام کرد و گفت: بازگشایی این محور از مطالبات جدی مردم استان است که در این زمینه نیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: هفته گذشته در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داده شد اعتبارات قابل توجهی به این پروژه تخصیص داده شود همچنین با تلاش وزیر راه با بانک ها رایزنی انجام شد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین مجموعه راه و شهرسازی استان، معاونت عمرانی استانداری و سایر مسئولان استان تلاش کردند با جذب منابع بانکی و سرمایه گذاران جدید شاهد تکمیل این پروژه بسیار مهم در استان باشند.
وی بازآفرینی شهری را از دیگر اولویت های استان دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه 700 هکتار از بافت تاریخی بیرجند بافت فرسوده است، این منطقه از زیرساخت های لازم برخوردار نیست.
معتمدیان ادامه داد: فرسودگی، استهلاک منازل و نداشتن زیرساخت های لازم در بخش های آموزشی، تفریحی، فضای سبز از دیگر مشکلات این منطقه است که در این زمینه با انتصاب اخیر معاون عمرانی استانداری دستور دادیم طرح توسعه شمال شهر بیرجند تهیه شود.
وی گفت: در طرح توسعه شمال شهر بیرجند به دنبال احداث منازل جدید و اجرای طرح بازآفرینی هستیم، همچنین زیرساخت های آموزشی، درمانگاه ها، فضای سبز، مدارس، کتابخانه و سایر تدوین و اجرایی خواهد شد که تغییرات محسوسی در زندگی مردم شاهد خواهیم بود.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی 20 سال خشکسالی را پشت سر گذاشته و در این مدت یکی از مشکلات جدی و اساسی و مطالبات مردم از دولت تامین آب بوده است.
وی بیان کرد: پروژه هایی بلندمدت در زمینه تامین آب استان طراحی شده و در حال پیگیری است اما اجرای طرح های کوتاه مدت از جمله آبخیزداری و آبخوان داری در اولویت استان است.
معتمدیان ادامه داد: در سال های گذشته 2 هزار و 300 بند با ظرفیت 80 میلیون متر مکعب آب توسط مجموعه منابع طبیعی استان با هزینه کرد کمتر از 60 میلیارد تومان ایجاد شده است که بارندگی های اخیر سبب جمع آوری و مهار 60 میلیون متر مکعب در این سازه ها شد.
وی عنوان کرد: هزینه هایی که در این زمینه انجام گرفته به نسبت سایر روش های ذخیره سازی آب بسیار کمتر است و زمان احداث سازه ها نیز کوتاه مدت است و مردم نیز نتایج آن را می بینند چون تاثیر بسزایی در احیای قنوات پایین دست دارد.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در مقابل هفت سد مخزنی با ظرفیت حدود 70 میلیون متر مکعب آب نیز در استان احداث شد و در بارش های اخیر در مجموع 25 میلیون متر مکعب آب در این سدها جمع آوری شد که نصف آن مربوط به گذشته بوده است.
وی با بیان اینکه 300 میلیارد تومان برای احداث سدهای مذکور در استان هزنیه شده است یادآور شد: از طرفی هزینه بر بودن سدهای مخزنی و از سویی کم هزینه بودن سازه های آبخیزداری سبب شد در برنامه توسعه میان مدت رقم قابل توجهی در سند توسعه برای اجرای طرح های آبخیرداری دیده شود.
معتمدیان گفت: مجلس شورای اسلامی در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی را برای اجرای طرح های آبخیزداری در کشور در نظر گرفت که در وهله نخست سهم استان 160 میلیارد ریال بود اما در ملاقات با رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری این رقم به 600 میلیارد ریال افزایش یافت.
وی با بیان اینکه رقم اختصاص یافته به اجرای طرح های آبخیزداری بیشتر از اعتبارات 14 سال گذشته استان است افزود: یک میلیون هکتار زمین در استان برای اجرای طرح های آبخیزداری آمایش شده و مشخص شده است که پروژه های مربوطه تا پایان سال عملیاتی و اجرایی خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عملکرد بسیار خوبی در زمینه اجرای طرح های آبخیزداری داشته که قابل قدردانی است.
وی اظهار داشت: یکی از اولویت های استان در بحث زیرساخت ها، وضعیت جاده، راه ها، بزرگراه ها و مطالبه عمومی مردم شامل اتصال استان به شبکه ریلی است.
معتمدیان ادامه داد: در سند میان مدت به این اولویت ها پرداخته شده است و خوشبختانه با رایزنی و جلساتی که با رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاونان سازمان و وزیر راه و شهرسازی داشتیم، مطالبات استان مطرح شد.
وی یکی از دغدغه های استان را مباحث مربوط به استانداردسازی سیستم های گرمایشی در مدارس دانست و گفت: در این زمینه دستور صادر کردیم تا توسط بخش های مختلف از جمله شهرداری ها، دهیاری ها، بخشداری ها و مجموعه آموزش و پرورش آمار دقیقی از وضعیت مدارس را ارایه دهند.
استاندار خراسان جنوبی گفت: جمع بندی آمار در زمینه سیستم های گرمایشی استان نگران کننده بود و حتی در مرکز استان آمار قابل توجهی از بخاری های نفتی و غیراستاندارد موجود است.
وی ادامه داد: در این زمینه تلاش هایی انجام شد و مجلس شورای اسلامی هم اعتبار خوبی برای این موضوع گذاشتند و برای استان نیز حداقل 45 میلیارد تومان نیاز بود که در دیدار با رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور این رقم به استان اختصاص یافت.
معتمدیان گفت: این رقم اعتباری بایستی طی 2 سال از ناحیه وزارت آموزش و پرورش به استان اختصاص یابد که اولین تخصیص 25 میلیارد تومان به استان اختصاص یافت که تفاهم نامه دوجانبه است و بخشی از نیازمندی ها از طریق اعتبارات استانی و سازمان برنامه و بودجه تامین خواهد شد.
وی از افزایش سهمیه سوخت مرزنشینان استان خبر داد و گفت: تقویت نگاه فرصتی به مرزها از اولویت های مهم ما در استان بود چراکه ظرفیت های بالقوه از جمله در مرزهای استان داریم.
استاندار خراسان جنوبی افزود: شاید در هفت سال گذشته از ظرفیت قانونی فروش سوخت استفاده شده بود و سهمیه ماهیانه استان 1.5 میلیون لیتر بود که گاهی اوقات جذب نشده است.
وی بیان کرد: مجموع سودی که به حساب مرزنشینان ساکن در شعاع 25 کیلومتر استان واریز می شد، کمتر از سه میلیارد تومان بود و با دیداری که اسفندماه گذشته با وزیر نفت داشتیم پیشنهاد دادیم از فرصت مرز به عنوان کمک به کشور استفاده شود.
معتمدیان اظهار داشت: محدودیت های سهمیه سوخت مرزنشینان برداشته شد و در این زمینه درخواست 10 میلیون لیتر سوخت معادل هفت برابر سهمیه را داشتیم که در سامانه ملی مزایده فراخوان عمومی شد و از همه کشور تقاضا کردیم شرکت کنند که در ماه نخست 6.5 میلیارد تومان سود مرزنشنان بود و در اسفندماه پرداخت شد.
وی ادامه داد: فروردین ماه امسال نیز درخواست 15 میلیون لیتر را داشتیم که این اتفاق هم افتاد و بدون شک مسیرهای جدید برای فروش سوخت کشور ایجاد می کند.
معتمدیان گفت: این موضوع سبب شد جلساتی در مرکز و با حضور وزیر نفت و استانداران استان های مرزی تشکیل شود و اکنون به دنبال این هستیم اردیبهشت ماه سهمیه را به 20 میلیون لیتر افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه افزایش سود حاصل از فروش سوخت توسط مرزنشینان تحول خوبی در حوزه حمل و نقل ایجاد می کند اظهار داشت: حداقل 600 تانکر در این مدت در مرز تردد داشتند.
استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه استمرار و گسترش این طرح اولویت ماست گفت: این موضوع به استقرار روستاییان در مناطق مرزی کمک می کند و از آن به عنوان یک مسکن یاد می کنیم.
وی یادآور شد: به دنبال آن سعی داریم زمینه های اشتغال مردم مناطق مرزی را نیز فراهم کنیم با توجه به بارندگی های خوب استان و تخصیص اعتبارات مناسب در حوزه های احیای قنوات و ایجاد سازه های آبخیزداری به مردم نوید می دهیم در روستاهای خود ساکن شوند تا چرخه تولید در این مناطق فعال شود.
معتمدیان از خراسان جنوبی به عنوان استانی برخوردار یاد کرد و گفت: این استان دارای ظرفیت ها و توانمندی های زیادی از جمله مرز، معادن، محصولات استراتژیک، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی است که ناشناخته مانده است.
وی معرفی ظرفیت های خراسان جنوبی را از اولویت های استان دانست و افزود: صدا و سیمای مرکز استان در ماه های اخیر با رویکرد هوشمندانه خود در معرفی بخشی از ظرفیت ها تلاش کرد.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تلاش هایی که در استان در حال انجام است، حاصل کار جمعی است و مسئولان استان شبانه روز سعی می کنند و همه هم قسم شده ایم تا رشد و توسعه را برای استان رقم بزنیم.
وی اظهار داشت: هدف از سفرها و دیدارها با مقامات ارشد کشور معرفی ظرفیت ها و توانمندی های استان است و همه ملاقات ها برای بودجه نیست، همین که شناخت از استان پیدا کنند، بسیار مهم است.
معتمدیان گفت: در ملاقاتی که با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم گزارشی از وضعیت استان ارایه شد و مجمع نمایندگان استان نیز تلاش های زیادی انجام داد و پیرو تلاش نمایندگان درخواست کردیم رئیس مجلس به استان سفر کند و با مشکلات و کمبودها آشنا شوند.
وی از سفر رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ماه مبارک رمضان به استان خبر داد و گفت: همچنین با وزیر ارتباطات جلسه ای با حضور مدیران استانی برگزار شد تا مصوبات سفر بهمن ماه 96 به استان را پیگیری کنیم.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از ویژگی های کار ما این است که پیگیری ها حتما باید به نتیجه برسد و صرف ملاقات یا مصوبات نیست لذا مصوبات سفر وزیر ارتباطات به استان پیگیری شد.
وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از این مصوبات انجام و بخشی اجرایی نشده بود که دستور سریع داده شد تا پایان ماه مابقی مصوبات عملیاتی شود و مقرر شد بعد از ماه رمضان در استان حضور پیدا کنند.
معتمدیان اظهار داشت: در برخی مناطق جاده ای استان پوشش تلفن همراه نداریم همچنین در روستاها نیاز به گسترش پوشش تلفن همراه است و در برخی جاده ها، تلفن های ثابت و اینترنت پرسرعت نیاز به گسترش دارد که با این سفر جهش خوبی در حوزه ارتباطات خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: اولویت ها را در استان احصا کرده ایم و بر این اساس رایزنی ها را انجام می دهیم، اوایل تیرماه وزیر نیرو به استان سفر خواهد کرد و سند جامع آب استان در حال تدوین است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در این زمینه برنامه های میان مدت در دستور کار قرار می گیرد و از ظرفیت های جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سایر دستگاه های مربوط استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه سند جامع آب در برگیرنده نیازهای استان خواهد بود یادآور شد: با توجه به پرت آب و هدررفت 700 میلیون متر مکعب روان آب ها در کویرها و خروج از استان، برنامه داریم بخشی از آن را مهار کنیم.
معتمدیان یکی از اضلاع توسعه استان را صنایع دستی و گردشگری دانست و گفت: با توجه به زیرساخت ها، آثار ملی و فاخر در استان ملاقاتی با رئیس سازمان میراث فرهنگی داشتیم که بنا بود قبل از ماه رمضان به استان سفر کنند اما جزو اولویت های ایشان سفر به استان است و به زودی محقق خواهد شد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.