محمدحسن غلامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اختصاص کامل این مبلغ می توان 65 رشته قنات را از صفر تا 100 درصد در غیر اینصورت 115 رشت قنات را احیا و بازسازی کرد.
وی با بیان اینکه هزینه مرمت هر رشته قنات توسط کارشناسان جهاد کشاورزی برآورد می‌ شود گفت: بطور تقریبی به ازای هر کیلومتر احیا و مرمت قنوات 150 میلیون تومان باید هزینه شود.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: برای احیا و مرمت قنوات 85 درصد هزینه از سوی دولت به صورت بلاعوض و 15 درصد توسط بهره ‌برداران پرداخت می ‌شود.
وی افزود: خراسان جنوبی از نظر تعداد قنوات رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده و در حال حاضر 6 هزار و 252 رشته قنات در استان وجود دارد که تاکنون 40 درصد آنها احیا شده است.
غلامی یادآور شد: پارسال هفت میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار برای احیا و مرمت قنوات استان خراسان جنوبی ابلاغ شد اما هشت میلیارد و 800 میلیون تومان اختصاص یافت.
وی گفت: با این اعتبارات سال گذشته 95 رشته قنات در استان از محل اعتبارات ملی احیا و بازسازی شد که یک میلیارد تومان مازاد بر رقم مصوب برای احیای قنات بلده فردوس اختصاص یافت.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: قنوات بلده فردوس از قدیم دارای 48 رشته قنات بوده که اکنون آثار 16 رشته آن موجود است.
وی درباره تاثیر بارندگی های اخیر بر آبدهی قنوات استان گفت: بارندگی های مناسب امسال بعد از خشکسالی های چندین ساله سبب بالا رفتن دبی آب قنوات هوابین شد.
غلامی با بیان اینکه در مجموع دبی قنوات استان 50 درصد افزایش یافته است اظهار داشت: بازسازی و احیای قنوات سبب شد امسال تعدادی از قنات ها بعد از سال ها خشک بودن، مجدد زنده و آبگیری شوند.
وی افزود: اعتبارات امسال احیای قنوات با اولویت هایی از جمله مقدار آب ‌دهی قنوات‌، تعداد بهره ‌بردار، مشارکت بهره ‌برداران‌، طول قنات و سابقه استفاده از اعتبارات سال ‌های گذشته بین شهرستان‌ های خراسان جنوبی توزیع خواهد شد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.