به گزارش ایرنا علی اصغر آسمانی مقدم روز یکشنبه در نشست بررسی بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده که به ریاست معاون عمرانی استاندار برگزار شد افزود: از کل آمار واحدهای تخریبی 13 واحد شهری و 232 واحد روستایی است.
وی گفت: در مجموع 501 واحد در بخش روستایی و 25 واحد در محدوده شهری بر اثر سیل فروردین ماه امسال دچار آسیب شدند.
مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی ادامه داد: طبق پیش بینی ها مسایل مربوط به استان های سیل زده در جلسه این هفته دولت باید مورد بررسی قرار می گرفت که به دلایلی به چهارشنبه هفته آینده موکول شد و اعتباراتی که تاکنون تصویب شده فقط برای چهار استان درگیر سیل است که بیشترین خسارت را داشته اند.
وی با بیان اینکه کار واحدهای مصوب در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه در برخی نقاط استان آغاز شده است گفت: تعدادی از واحدها عملیات ساخت را آغاز کرده اند.
آسمانی مقدم اظهار داشت: تسهیلات مربوط به سیل هنوز به استان هایی مثل خراسان جنوبی ابلاغ نشده اما آماده ایم که از اعتبارات مربوط به بهسازی، تسهیلات را آزادسازی کنیم.
وی گفت: اگر بانک همکاری کند می توانیم پس از ابلاغ محل اعتبارات را جابه جا کنیم.

**خسارت به 16 هزار هکتار زمین کشاورزی
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سیل اخیر خسارت دید که امیدواریم این خسارت با مساعدت های ملی و استانی مرتفع شود.
هادی بیجاری با بیان اینکه در این مدت 334 رشته قنات استان دچار خسارت شد افزود: از این تعداد 46 قنات 100 درصد تخریب شدند که با هماهنگی بسیج سازندگی در حال احیا است.
وی گفت: در حوزه قنوات از 140 میلیارد تومان ردیف اعتباری 13 میلیارد تومان به خراسان جنوبی تخصیص یافته است که در صورت تامین اعتبار بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به قنوات مرتفع می شود.
بیجاری با بیان اینکه تسهیلات ابلاغ شده بخش کشاورزی در کشور پنج هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: با توجه به سهم 3.5 درصدی خسارات بخش کشاورزی استان امیدواریم 3.5 درصد از این اعتبار به خراسان جنوبی برای جبران خسارات وارده بخش کشاورزی ابلاغ شود.

** بیمه بیش از 11 هزار مسکن مددجویان کمیته امداد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به تمهیدات صورت گرفته 11 هزار و 200 مسکن مددجویان کمیته امداد از سال گذشته تا 21 آذر 98 بیمه هستند اما برای ساخت واحدهای تخریبی مددجویان قبل از اقدام بیمه وارد عمل شده ایم.
رضا سلم آبادی با بیان اینکه 19 واحد تخریبی و 271 واحد تعمیری مددجویان از بدو سیل مورد بررسی قرار گرفته است افزود: برای هر واحد تخریبی از محل اعتبارات داخلی 10 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض اختصاص یافت و در صورت تامین اعتبار در مدت یک ماه تمام واحدهای تعمیری بازسازی خواهند شد.
وی گفت: آمادگی کمک به غیر مددجویان نیازمند تا سقف 100 خانوار هم وجود دارد که تاکنون 17 نفر به کمیته امداد معرفی شده اند.
سامانه بارشی اواخر فروردین ماه امسال در شرق کشور و استان خراسان جنوبی فعال شد که اوج فعالیت آن در این استان 25 و 26 فروردین بود و موجب جاری شدن روان آب و سیلاب شد.
سیلاب در برخی مناطق استان از جمله شهرستان های طبس، سربیشه، درمیان، نهبندان، بشرویه و زیرکوه از شدت بیشتری برخوردار بود اما با تدابیر اندیشیده شده از قبل، آمادگی دستگاه های مختلف و همکاری مردم، سیلاب مهار شد.
استان مرزی و کویری خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند 11 شهرستان دارد.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.