به گزارش ایرنا طاهر موهبتی روز شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: بر اساس این طرح برای ارائه خدمات در بیمارستان ها نیاز به دفترچه بیمه نیست و با ثبت کد ملی بیمار در سامانه روند اقدامات درمانی نیز انجام می شود.
وی اظهار داشت: اکنون 65 درصد جمعیت خراسان جنوبی زیر پوشش بیمه سلامت هستند که از میانگین کشوری بالاتر است چون هر مکانی اشتغال بالاتر باشد بیمه تامین اجتماعی بیشتر است اما در این استان به دلیل پایین بودن نرخ اشتغال اکثر مردم از خدمات بیمه سلامت برخوردار هستند.
وی جمعیت زیر پوشش بیمه سلامت را 40 میلیون نفر در کشور اعلام کرد و گفت: از این تعداد 22 میلیون نفر صندوق بیمه روستایی، صندوق کارکنان دولت پنج میلیون و 600هزار نفر، سایر اقشار بیش از 600 هزار نفر و بیمه سلامت ایرانیان 11 میلیون نفر از خدمات استفاده می کنند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: هر یک میلیون نفر جمعیت بیمه شده برای دولت 580 میلیارد تومان هزینه دارد و سال هاست در دولت های مختلف به این موضوع توجه شده است.
وی بیان کرد: در کشور بیمه سلامت ایرانیان افرادی بودند که بیمه پرداز بودند اما وقتی بیمه رایگان شکل گرفت چهار میلیون و 296 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت شدند و یکی از مشکلات کشور این بود که جمعیت بیمه ایرانیان از پنج میلیون نفر به 11 میلیون نفر افزایش یافت.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت عنوان کرد: اکنون به سمتی حرکت می کنیم که بیمه رایگان افرادی که متمکن بوده و توان مالی بالایی دارند حذف می شود.
وی یادآور شد: سالانه 200 میلیون بار، افراد زیر پوشش بیمه سلامت به مراکز ارایه خدمات مراجعه می کنند که 50 درصد در بستری و مابقی در بخش سرپایی است.
موهبتی ادامه داد: در بخش سرپایی 70 درصد هزینه ها و در بستری 90 درصد هزینه ها توسط سازمان بیمه سلامت پرداخت می شود.
وی یکی از چالش های بیمه سلامت را هم پوشانی بیمه ها دانست و گفت: جمعیت کشور در حال حاضر 80 میلیون نفر است در حالیکه هفت میلیون نفر فاقد هرگونه بیمه ای هستند اما کماکان 80 میلیون دفترچه بیمه داریم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه اکنون حدود پنج تا 6 میلیون هم پوشانی بیمه در کشور داریم اضافه کرد: از این تعداد چهار میلیون و 800 هزار نفر بین بیمه سلامت و تامین اجتماعی بود که تاکنون 2 میلیون هم پوشانی حذف شده است.
وی افزود: در حوزه نیروهای مسلح نیز 200 هزار مورد هم پوشانی بود که تاکنون 50 درصد آن رفع شده است و اکنون به دنبال ایجاد پایگاه جمعیت بیمه شدگان کشور هستیم.
موهبتی عنوان کرد: باید تلاش کنیم هم پوشانی از ابتدا رخ بدهد و این موضوع اکنون در سازمان بیمه سلامت به نتیجه رسیده است اما سایر دستگاه های اجرایی نیز باید پایبند باشند تا این موضوع به صفر برسد.
وی هدفمند کردن بیمه رایگان به سمت گروه های نیازمند و اقشار آسیب پذیر را از دیگر برنامه های سازمان بیمه سلامت دانست و گفت: تولید ناخالص داخلی (جی. دی. پی) ایران یک چهل و چهارم برخی کشورهای توسعه یافته و سرانه نیز یک دهم تا یک بیستم سرانه دنیاست اما ولخرجی در این حوزه بسیار قابل توجه است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: بسیاری از ولخرجی های حوزه بهداشت و درمان قابل کنترل است به عنوان مثال برخی پزشکان چندین مرتبه آزمایش یا ام آر آی نسخه می کنند و این موضوع سبب بالا رفتن هزینه ها می شود.
وی عنوان کرد: یکی از نقص های این بخش این بود که زیرساخت های آی تی خدمات درمانی در کشور فراهم نبود و الکترونیکی نبودن سیستم ها بعضا مشکلات و هزینه های زیادی به بار می آورد.
موهبتی افزود: یکی از اتفاقات مثبتی که در سال اخیر رخ داد اینکه زیرساخت های فنی فراهم شد و از این طریق خدمت درمانی ارایه شده ثبت می شود.
وی یادآور شد: یکی از اقدامات خوب تجویز نسخه الکترونیکی است که در استان کرمان 6 ماه به صورت پایلوت اجرا شد و در 31 استان کشور هر استان یک شهرستان نیز پایلوت آن آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: این کار به سرعت در حال پیش رفتن است یکی از مطالبات و انتظارات ما این است که در این موضوع، ائمه جمعه و جماعات باید ما را یاری کنند.
وی افزود: چندین هزار میلیارد تومان در منزل مردم دارو وجود دارد و تقریبا پروتکل های درمانی رعایت نمی شود اما علاوه بر اینکه مانند نقل و نبات مصرف کردن دارو ضرر دارد، منابع کشور نیز هدر می رود که با برنامه ریزی انجام شده اکنون دارو به راحتی در دسترس مردم قرار نمی گیرد و سقف تجویز دارو نیز رعایت می شود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه حذف دفترچه یکی از آرزوهای دیرینه ما بود گفت: اکنون در تمامی بیمارستان های دولتی دفترچه حذف شده است که اگر ذات دفترچه حذف شود سالانه 100 هزار درخت از نابودی نجات پیدا می کند.
وی عنوان کرد: یکی از چالش ها و دغدغه های جدی که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود فرموده اند، تامین منابع مالی پایدار در حوزه سلامت است.
موهبتی ادامه داد: نمی توانیم از مردم بخواهیم بیمار نشوند چون درآمد عمومی مردم محقق نشده است لذا در این بخش گام های موثری برداشته شد و در مجلس برای اینکه بتوانیم بخشی از مالیات ارزش افزوده را به بخش سلامت اختصاص دهیم در حال پیگیری است.
وی اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه ای که با کمیته امداد داشتیم، یک میلیون نفر از افراد زیر پوشش کمیته امداد نیز از خدمات بیمه سلامت برخوردار شدند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اضافه کرد: همچنین در خصوص افراد مجهول الهویه نیز با سازمان بهزیستی تفاهم نامه ای مبادله شد و بیمه سلامت این افراد را تحت پوشش قرار داد.
وی یادآور شد: در حال حاضر 2 هزار و 500 قلم دارو تحت پوشش بیمه سلامت است همچنین چهار هزار و 900 خدمت توسط این سازمان ارایه می شود.
موهبتی گفت: یکی از مشکلات جدی کشور این است که خدمات ارایه شده به درستی به مردم معرفی نمی شود در حالیکه باید این موارد برای مردم تبیین شود.
وی ادامه داد: در این زمینه سامانه 1666 راه اندازی شده که مردم می توانند از این طریق سوالات و ابهامات خود در ارتباط با بیمه سلامت را جویا شوند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: اکنون هزینه سلامت مردم از 70 درصد به 45 تا 47 درصد رسیده است، در ارایه خدمات انجام شده در کشور معتقد نیستیم همه فعالیت ها بدون نقص است اما مردم از بخش عمده ای از خدمات رضایت دارند.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.