حسین سرچاهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال 210 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت خاکشیر است و 430 کشاورز در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه بشرویه تنها شهرستانی است که خاکشیر به صورت زراعی کشت می شود، اضافه کرد: پیش بینی می شود امسال 120 تن خاکشیر به ارزش 2 میلیارد و 400 میلیون تومان در شهرستان برداشت شود.
سرچاهی عنوان کرد: خاکشیر محصولی کم آب و با دوره رشد کوتاه است و اکثرا در داخل مزارع دیگر محصولات کشت می‌شود که می‌تواند منبع درآمد خوبی برای کشاورزان باشد.
وی افزود: خاکشیر بشرویه علاوه بر تامین نیاز استان با نام و نشان بشرویه به استان‌های خراسان رضوی، تهران، کرمان و یزد نیز ارسال می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی بشرویه اظهار داشت: از هر هکتار به صورت میانگین بیش از 600 کیلوگرم خاکشیر برداشت می شود و زودرس بودن و رنگ روشن دانه ها از ویژگی های خاکشیر تولیدی در بشرویه است.
سرچاهی گفت: خاکشیر اواسط آبان ماه کشت و اوایل اردیبهشت ماه برداشت می شود.
پژوهشگر گیاهان دارویی هم در خصوص خواص خاکشیر گفت: خاکشیر به عنوان گیاه دارویی برای رفع عطش، کاهش بیماری‌های قندی و یبوست مفید است.
محسن پویان افزود: خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است و التیام دهنده زخم و جراحات است.
وی با بیان اینکه جوشانده خاکشیر برای رفع اسهال‌های ساده و رفع ترشحات زنان مفید است و ادرار آور و تب بُر است، اضافه کرد: این گیاه برای دفع کرم مفید است و التهاب کلیه را برطرف می‌کند.
پویان بیان کرد: شربت خاکشیر خنک کننده است و برای رفع گرمازدگی با آب سرد مصرف می‌شود.
7556*6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.