محمد مالکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای این تعداد طرح 540 نفر شتر به جمعیت شتر شهرستان افزوده شد.
وی بیان کرد: اکنون 17 هزار نفر شتر در شهرستان نهبندان وجود دارد که 12 هزار نفر در قطب های پروش شتر شهرستان از جمله دهسلم، چاهداشی، حیدرآباد، علی آباد کهنو و چاهدراز وجود دارند و پنج هزار نفر در مجتمع پرورش شتر در حاشیه شهر نهبندان در حال پرورش هستند.
مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: در چند سال گذشته خشکسالی های چندین ساله جمعیت دام شتر شهرستان را کاهش داد به طوری که در 10 سال گذشته این شهرستان 24 هزار نفر شتر داشت و جمعیت این نوع دام به 17 هزار نفر کاهش یافته است.
وی افزود: نهبندان نخستین پرورش دهنده شتر در خراسان جنوبی و یکی از قطب های پرورش شتر در کشور است و سالانه بیش از چهار هزار نفر شتر از این شهرستان برای کشتار و پرورش به دیگر نقاط کشور حمل می شود.
وی اظهار داشت: سالانه در این شهرستان یکهزار و 220 تن گوشت شتر، یکهزار و 147 تن شیر و بیش از 20 تن پشم شتر تولید می شود، برای فرآوری شیر شتر در کارخانه در حال احداث شیر نهبندان یک خط فرآوری در نظر گرفته شده است.
مالکی کمبود نقدینگی برای خرید علوفه، عدم بیمه شتران، تخصیص نیافتن اعتبار پروژه انتقال آب و کمبود اعتبارات عمرانی بخش خدمات شترداری را از مشکلات پرورش دهنده گان شتر شهرستان ذکر کرد.
وی گفت: اکنون 30 درصد شتر خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان در حال پرورش است و حدود 2 هزار خانوار در زمینه پرورش شتر فعالیت دارند.
مالکی اضافه کرد: به دلیل بارندگی ها خوب در سال جاری وضعیت مراتع شهرستان مناسب تر از سال گذشته است اما نیاز است برای سایر ایام سال علوفه یارانه ای و مدت دار برای شترداران شهرستان در نظر گرفته شود.
شهرستان نهبندان در 200 کیلومتری جنوب خراسان جنوبی قرار دارد.
7556* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.