به گزارش ایرنا غلامرضا قوسی عصر سه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی که در پایان سفر 2 روزه رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد افزود: بخش کشاورزی یکی از بخش های مهم، حساس، فعال و تاثیرگذار در اقتصاد استان است.
وی سطح اراضی قابل کشت استان را 450 هزار هکتار بیان کرد و گفت: سهم بخش کشاورزی استان از تولید ناخالص 31 درصد و ارزش افزوده 29 درصد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های بخش کشاورزی استان عنوان کرد: این استان در تولید 10 محصول دارای رتبه یک تا 10 کشور است.
وی ادامه داد: خراسان جنوبی در تولید عناب و زرشک رتبه نخست، زعفران رتبه دوم، گیاهان دارویی رتبه نخست، تعداد قنوات رتبه نخست، جمعیت شتر رتبه دوم، پنبه چهارم، پسته ششم و تولید گل نرگس رتبه پنجم کشور را داراست.
قوسی خراسان جنوبی را قطب تولید و پرورش شتر و صنعت طیور کشور معرفی کرد و گفت: در حال حاضر چرخه تولید، پرورش، نگهداری و صادرات طیور در استان کامل است و تمام محصولات تولیدی دارای ارزش افزوده بالایی هستند.
وی با بیان اینکه بیش از 2.1 درصد طیور کشور در خراسان جنوبی تولید و عرضه می شود افزود: در بخش دام و طیور 190 هزار تن تولیدات دامی و پروتئین حیوانی استان است که 53 هزار تن تولیدات صنعت طیور است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در زمینه فعالیت های کشاورزی در سنوات گذشته با مساعدت دولت تعدادی مجتمع برای اشتغال فارغ التحصیلان احداث شد که از 2 هزار و 126 واحد استان اکنون 332 واحد فعال است و مابقی مجتمع ها با توجه به تقاضای اشتغال اما زیرساخت ها تکمیل نشده دارد.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط استان و تاکید بر توسعه واحدهای گلخانه ای که جزو سیاست های وزارت کشاورزی نیز هست اکنون 300 واحد ظرفیت خالی دارد.
قوسی اظهار داشت: با بررسی هایی که در نقاط مختلف خراسان جنوبی انجام شد تمام مناطق استان دارای خشکسالی بسیار شدید، شدید و متوسط هستند و خبری از ترسالی نیست.
وی با بیان اینکه خشکسالی تاثیر خود را در درجه اول بر منابع آبی گذاشته است گفت: مبنای مدیریت، برنامه ریزی و سیاستگذاری میزان آب قابل استحصال در اختیار بخش کشاورزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: خشکسالی های پی در پی سبب شده میزان آبدهی قنوات از 350 میلیون متر مکعب به 194 میلیون متر مکعب کاهش یابد.
وی با بیان اینکه خشکسالی سبب کاهش درآمد خانواده روستایی و مهاجرت آنها به شهرها شده است یادآور شد: همچنین کاهش 23 هزار هکتاری سطح زیر کشت، کاهش درآمد کشاورزان را در پی داشته است.
قوسی اظهار داشت: در سنوات گذشته برای افزایش درآمد روستاییان و بخش کشاورزی اقداماتی انجام شده است اما کافی نیست.
وی به تجهیز 22 هزار و 596 هکتار از اراضی استان به سیستم های آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: از این طریق 54 میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه انجام پروژه های زیربنایی در حوزه آب و خاک اولویت یک ماست افزود: خراسان جنوبی از نظر تعداد قنوات رتبه نخست کشور را دارد که بخش زیادی از آنها خشک شده لذا انتظار داریم برای احیا و مرمت این قنوات از لحاظ اعتباری ما را یاری کنید.
وی اظهار داشت: توان کارشناسی خوبی در بخش کشاورزی استان وجود دارد و با روند اجرایی اعتبارات سیستم های نوین آبیاری تا امروز 15 درصد سطح زیرکشت محصولات زراعی استان زیر پوشش قرار گرفته است.
قوسی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و کمبود منابع آبی بایستی تجهیز اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری به 30 درصد افزایش یابد که در این زمینه نیاز به افزایش اعتبار داریم.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.