به گزارش ایرنا حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا روز پنجشنبه در اولین همایش وقف برای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب های اجتماعی در خراسان جنوبی اظهار داشت: در نتیجه فقر مالی و فرهنگی و اختلاف طبقاتی امروز در درون جامعه شاهد آسیب های اجتماعی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه وقف انفاق عاری از منت و بدون آزار و اذیت است افزود: طبقات خاصی در جامعه داریم که اگر حمایت نشوند، دچار آسیب خواهند شد و با وقف می توان آنان را حمایت کرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: برخی مرتکب جرم شدند که نیازمند بازپروری هستند تا به درون جامعه بازگردند و نهاد وقف می تواند برای این افراد تاثیرگذار باشد.
وی با تاکید بر لزوم تبیین جایگاه وقف بیان کرد: اگر وقف خاص برای مجالس عزاداری امام حسین (ع) انجام می شود اما یک سئوال پیش می آید که فلسفه قیام عاشورا چه بود مگر نه اینکه اگر به آسیب های اجتماعی آن زمان توجه می شد، شاید جامعه نیازمند خلق عاشورا و قیام خونین نبود.
وحدانی نیا ابراز امیدواری کرد: با هدایت مقوله وقف به سمت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی شاهد نتایج خوبی در این حوزه باشیم.
معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند هم گفت: خراسان جنوبی استانی مرزی است و بیش از استان های دیگر در آن آسیب‌های اجتماعی را لمس می کنیم که باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.
محمدرضا اعراب شیبانی افزود: مقابله با آسیب اجتماعی یک ضرورت است و باید برای احیای فرد آسیب دیده در محیط زندگی او قرار گیریم.
وی اظهار داشت: جامعه دارای آسیب‌های مختلف طلاق، اعتیاد، بیکاری، حاشیه نشینی، خشونت، قتل، کودک آزاری، تکدی گری و غیره است اما باید به دنبال راهکاری برای پیشگیری و کاهش این آسیب ها باشیم.
معاون دادستان بیرجند با اشاره به شناسایی خانواده های پُرآسیب و اقدام برای کنترل این آسیب ها بیان کرد: تیم کنترل و مراقبت آسیب اجتماعی بیرجند از سال 95 تاکنون این مهم را دنبال می کند.
وی یادآور شد: درمان اعتیاد، ایجاد درآمد حداقلی، تامین سرپناه مناسب و فرهنگ سازی اجتماعی از اهداف تشکیل این تیم است.
اعراب شیبانی با تاکید بر اینکه نباید نسبت به آسیب های اجتماعی و افراد گرفتار آن بی تفاوت باشیم گفت: درگیری زوجین، تولد یک نوزاد از مادر معتاد، زباله گردی، کودکان کار، معتادان، متکدیان و خانواده های بی سرپناه جزو آسیب دیدگان و مجروحان سوانح اجتماعی هستند که باید به آنان کمک کرد.
وی ادامه داد: بسیاری از مخروبه ها و اتاقک های سطح شهر خلاف قانون ساخته شده است و حتی خانواده های آسیب دیده ای هستند که متاسفانه با برپا کردن چادر در پارک زندگی می کردند که تیم میدانی سریع برای کمک به آنان وارد عمل شد.
معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به اثرات وقف برای کمک به آسیب دیدگان اجتماعی گفت: نیازمند وقف آسایشگاه، وقف مکان برای مراکز درمان معتادان و وقف خانه برای خانواده های بی سرپناه هستیم.
وی ساماندهی متکدیان، تامین هزینه بازتوانی کودکان معتاد، کنترل آسیب های زنان خیابانی، تامین هزینه های اطلاع رسانی، برگزاری کارگاه آموزشی و ایجاد گرمخانه در سطح استان را از جمله نیازهایی عنوان کرد که می توان از طریق وقف به آن پرداخت.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.