به گزارش ایرنا علیرضا نصرآبادی روز دوشنبه در نشست ستاد هفته منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، کمبود منابع آب و تخریب سرزمین سه معضل اصلی دنیاست که کشور در تراز دنیا در وضعیت نامناسب و خراسان جنوبی نسبت به کشور در وضعیت نامناسب تر قرار دارد.
وی اظهار داشت: خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور با متوسط بارندگی 112.5 میلیمتر و دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه 700 میلیون متر مکعب روان آب در استان سالانه هدر می رود گفت: نبود پراکنش زمانی مناسب بارش ها و شدت بارندگی های کوتاه مدت سبب بروز سیلاب ها و روان آب ها همزمان با خشکسالی شده است.
وی سرانه بیابان استان را 2 برابر کشور اعلام و اضافه کرد: اکنون 28 کانون بحرانی فرسایش بادی در استان وجود دارد که این استان را جزو پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار کرده است.
نصرآبادی گفت: سرانه آب بین المللی در دسترس به ازای هر نفر 6 هزار و 660 مترمکعب، در ایران
یکهزار و 350 متر مکعب و در استان خراسان جنوبی 500 تا 900 متر مکعب است در حالیکه کشورهای کمتر از یکهزار و 700 متر مکعب در وضعیت بحرانی و کمتر از 500 متر مکعب فوق بحرانی هستند.
وی با بیان اینکه هجوم ماسه های روان سبب مختل شدن زندگی و کشاورزی در نقاط مختلف استان شده است یادآور شد: در سنوات گذشته در مناطقی از جمله سرچاه عماری، همت آباد زیرکوه، ریک بشرویه، کجه چهنو فردوس، چاهداشی نهبندان، سه قلعه سرایان و عشق آباد طبس شاهد هجوم ماسه ها بوده ایم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در راستای سازگاری با مشکلات طبیعی و کاهش اثر پدیده های سیل، خشکسالی و بیابانزایی پروژه های مختلفی از جمله آبخیزداری در دست اقدام است.
وی ادامه داد: آبخیزداری یکی از شیوه های نوین تغذیه منابع آب، حفاظت آب و خاک با کنترل سیلاب ها و نفوذ سفره های آب زیرزمینی محسوب می شود که با توجه به ماهیت پیشگیرانه و مدیریت سازگاری با پدیده های سیل و خشکسالی در دستور کار قرار گرفته است.
نصرآبادی گفت: پوشش جمعیتی و جغرافیایی وسیع طرح ها، توجیه اقتصادی بسیار بالا با صرف هزینه کمتر و بازدهی بالا و سریع، جمعیت بالای 49 درصدی روستایی و عشایری که اقتصاد و معیشت آنها مستقیم به منابع طبیعی و منابع آبی وابسته است، سبب شده ضرورت اجرای این طرح را بیشتر کرده است.
وی بیان کرد: براساس تحقیقات انجام شده تغذیه منابع آب زیرزمینی در دوره سال 84 تا 96 ناشی از کل عملیات منابع طبیعی 368 میلیون متر مکعب بوده که هزینه هر متر مکعب آب نفوذ یافته کمتر از یکهزار ریال است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین حجم بهره وری مستقیم از روان آب، سیلاب و نزولات در عرصه های آبخیزداری 530 متر مکعب در هکتار در سال است.
وی گفت: امسال 200 میلیون دلار از محل اعتبار صندوق توسعه ملی برای انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان داری کشور اختصاص یافت که از این میزان 16 میلیارد تومان سهم خراسان جنوبی بود و علاوه بر این با تفاهم نامه هایی که با استانداری منعقد شد، 40 میلیارد تومان نیز از این محل تامین شد.
وی اظهار داشت: در این راستا چهار طرح، 24 پروژه و 99 سازه آبخیزداری در 11 شهرستان استان با حجم عملیات 440 هزار متر مکعب و امکان افزایش حجم آبگیری تا 2 میلیون و 200 هزار متر مکعب در استان انجام شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: این استان در زمینه اجرای سازه های آبخیزداری از این محل رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: اجرای موفق پروژه های آبخیزداری سبب شده تا برداشت 150 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های آبخیزداری سال 98 نیز در دستور کار قرار گیرد.
نصرآبادی به برنامه های هفته منابع طبیعی و آبخیزداری اشاره کرد و افزود: همزمان با این مناسبت 448 هزار اصله نهال در سراسر استان کاشت خواهد شد.
وی از افتتاح 22 پروژه با اعتبار بیش از 35 میلیارد ریال در استان خبر داد و گفت: همچنین مراسم روز درختکاری 15 اسفند در شهرستان ها برگزار خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: کاشت نهال در اراضی سابق پادگان بیرجند، غبار روبی مزار شهدا، همایش روحانیون، قضات و مسئولان دادگستری، کاشت نهال به یاد 2 هزار شهید، تجلیل از فعالان منابع طبیعی، همایش کوهنوری، دوچرخه سواری و همایش قرق بانان از دیگر برنامه های هفته منابع طبیعی در استان پیش بینی شده است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.