به گزارش ایرنا علیرضا نصرآبادی پیش از خطبه های نماز جمعه بیرجند افزود: سال گذشته 150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به اجرای سازه های آبخیزداری اختصاص یافت که از این محل در استان 100 سازه احداث شد.
وی بیان کرد: ایجاد سازه های آبخیزداری نقش بسیار مهمی در مهار روان آب های سطحی و جلوگیری از هدررفت آب دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: سال آینده نیز از محل صندوق توسعه ملی 150 میلیون یورو اعتبار برای ایجاد سازه های آبخیزداری اختصاص یابد.
وی گفت: سالانه 700 میلیون متر مکعب روان آب در استان هدر و به سمت مرز افغانستان و کویر مرکزی می رود که خشکسالی های چندین ساله سبب شده حتی بارندگی های اندک توام با وقوع سیلاب آسیب های جدی به زیرساخت ها و اراضی کشاورزی وارد کند.
نصرآبادی یادآور شد: با مشارکت مردم و ایجاد بندسارها در اراضی کشاورزی و احداث سازه های کوچک آبخیزداری می توان حجم زیادی از روان آب ها را مهار کرد.
وی افزود: از زمان تاسیس استان تاکنون (سال 83) حدود 2 هزار و 500 سازه آبخیزداری در بالادست قنوات احداث شده که بین هشت تا 46 میلیون متر مکعب روان آب از این طریق کنترل و مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: بارندگی های استان در درازمدت از 160 میلیمتر به کمتر از 110 میلیمتر رسیده و خشکسالی های 19 ساله در استان سبب تشدید بیابان ها، هجوم شن های روان، فقر مراتع، وقوع ریزگردها و گرد و غبار در استان شده است.
وی از خراسان جنوبی به عنوان دومین استان بیابانی کشور یاد کرد و گفت: همچنین این استان پنجمین استانی است که با وقوع گرد و خاک و ریزگردها مواجه است.
وی با اشاره به نقش و جایگاه منابع طبیعی برای کاهش این پدیده ها عنوان کرد: سیستم توسعه یافتگی بدون ضابطه بشر در عرصه های منابع طبیعی به گونه ای پیش رفته که ناچار به سازگاری با شرایط موجود هستیم.
نصرآبادی یکی از سیاست های منابع طبیعی را در راستای مصرف بهینه از ظرفیت های موجود ذکر کرد و گفت: خراسان جنوبی با دارا بودن گونه ها و درخت های مختلف و منحصر به فرد جنگلی یکی از ذخیره گاه های جنگلی کشور است که این ظرفیت ها باید نگهداری و حفظ شود.
وی افزود: خشکسالی های چندین ساله استان، بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان و بارندگی های محدود سبب تشدید بیابان ها شده است.
وی میزان گستره بیابان های استان را بالای پنج میلیون و 100 هزار هکتار عنوان کرد وگفت: از این میزان بیش از سه میلیون هکتار تحت فرسایش بادی قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی به ظرفیت دارویی و صنعتی منابع طبیعی استان اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین این گیاهان آنغوزه است که در 100 هزار هکتار از عرصه های استان رویش دارد.
وی اضافه کرد: امسال از محل برداشت آنغوزه 44 میلیارد تومان نصیب بهره برداران شد که نیازمند فراوری و بهره برداری مناسب تر است تا این محصول ارزشمند به صورت خام از استان خارج نشود.
امروز چهل و هشتیمن نشست مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در محل مصلی المهدی (عج) بیرجند برگزار شد.
همچنین 15 هزار اصله نهال رایگان در تمامی شهرستان های استان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.