به گزارش ایرنا سردار مجید شجاع روز شنبه در حاشیه برپایی نمایشگاه «اموال مسروقه کشف شده از سارقان و مالخران» در بیرجند اظهار داشت: حدود 70 درصد پرونده های سرقت از ابتدای امسال با همکاری پلیس آگاهی استان موفق به کشف شد.
وی بخشی از سرقت ها را ناشی از توجه نکردن به توصیه های پیشگیرانه پلیس دانست و افزود: این نمایشگاه در معرض دید مردم قرار می گیرد تا بتوانند اموال خود را شناسایی کنند.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اموال مسروقه کشف شده بیان کرد: بیشتر این اموال شامل تلفن همراه، لوازم خودرو یا منزل است که معمولا از داخل خودروها و ساختمان های متروکه به سرقت می رود.
وی با بیان اینکه در بخش سرقت ‌های مهم و کلان طبق آمار با کاهش روبرو هستیم گفت: اما در حوزه سرقت‌های خرد از جمله اموال داخل خودرو و لوازم خودرو آمار افزایش یافته که گاهی به خاطر یک فلش سرقت انجام شده و از همین رو حجم پرونده ها نیز بالا رفته است.
سردار شجاع با تاکید بر اینکه مردم در همه ایام باید از اموال خود مراقبت کنند گفت: باید نکات ایمنی از جمله تجهیز خودرو به دزدگیر یا تعویض توپی ‌در‌های منازل استیجاری جدی گرفته شود و شهروندان نسبت به تعبیه حفاظ برای برخی از قسمت‌های منازل قدیمی از جمله نورگیر‌ها اقدام کنند.
وی اظهار امیدواری کرد: با دقت بیشتر مردم در حفاظت از اموال این قبیل سرقت های خرد کاهش یابد و پلیس نیز بتواند بیشتر در حوزه پیشگیری خدمت رسانی کند.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به ارزش ریالی اموال مسروقه گفت: برخی قطعات ممکن است ارزش آن در حد چهار هزار تومان باشد اما برخی قطعات مثل طلا یا قطعات خودرو ارزش بیشتری دارد.
وی با تاکید بر اینکه در خراسان جنوبی سارق حرفه‌ای وجود ندارد اظهار داشت: 80 درصد سرقت‌های انجام شده، سرقت خُرد و توسط سارقان بومی انجام می شود که بیشتر آنان از اعتیاد رنج می‌برند.
سردار شجاع گفت: البته باندهای سارقان در حرکت که غیربومی هستند در حوزه سرقت طلا، وجوه نقد و ارزهای مختلف فعالیت دارند که شناسایی و با آنها برخورد شده است.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا سرقت با دستگاه طلایاب در استان صحت دارد گفت: مردم طلای خود را در نقاطی می گذارند که سارقان کاملا بر آن اشراف داشته و نیاز به طلایاب نداشته لذا چنین چیزی صحت ندارد و تایید نمی کنیم.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ادامه داد: در سیکل سرقت و تبدیل مال مسروقه، افراد سوءاستفاده گر وجود دارند که با ارزش پایین اموال سرقتی را می خرند لذا به شدت با افرادی که نسبت به خرید و فروش اموال مسروقه اقدام می کنند برخورد می شود.
وی تاکید کرد: این قبیل خرید و فروش ها حتی اگر ناآگاهانه هم باشد جرم است و مجازات دارد لذا نیاز است فعالان بازار هم در خرید اموال فاکتور فروش را از افراد درخواست کنند.
سردار شجاع با بیان اینکه برخی از مجازات ها بازدارندگی لازم را ندارد افزود: بیشتر سارقان سابقه دار بوده و حتی در فاصله زمانی که از زندان آزاد می شوند چندین فقره سرقت را انجام می دهند.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه اموال مسروقه کشف شده از سارقان و مالخران گفت: مردم می ‌توانند در ساعت اداری با مراجعه به اداره مبارزه با سرقت استان (واقع در خیابان 17 شهریور 33) و با ارائه اسناد و مدارک، نسبت به شناسایی و دریافت اموال خود اقدام کنند.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی تصریح کرد: پلیس طبق قانون در برخورد با سارقان و مالخران هیچ ‌گونه اغماض و تعلل به منظور تامین امنیت هرچه بیشتر شهروندان ندارد.

** سرقت برای موادمخدر
همچنین در بخشی از این نمایشگاه یکی از سارقان دستگیر شده انگیزه اصلی خود را از سرقت، تامین مواد مخدر عنوان کرد و گفت: از سن 14 سالگی اولین سرقت را با کابل برق انجام دادم.
وی افزود: بیشتر از جاهایی سرقت می کردم که از قبل زیرنظر داشتم و زمانی که افراد در خانه نبودند وسایل ارزشمند را به سرقت می بردم.
این سارق معتاد که هزینه مصرف مواد مخدرش در روز 70 هزار تومان بوده است گفت: اکثر خودروهایی که سرقت کردم سوئیچ روی آنها بود که تا الان حدود 17 خودرو را به سرقت بردم.
وی با بیان اینکه بیشتر پژو به سرقت می بردم گفت: وسایلی همچون پخش و باند و وسایلی که فروخته شود را می دزدیم.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.