به گزارش ایرنا حسن اکبری روز دوشنبه در نشست خبری جشنواره ملی تالاب افزود: هنر هنرمند نقش تاثیرگذاری در همه محورهای جامعه دارد و امروز ورود هنرمندان در فرهنگ سازی حفظ تالاب یک ضرورت است.
وی با بیان اینکه امیدواریم تولیدات فرهنگی هنرمندان نقش موثری در فرهنگ سازی و همراهی مردم داشته باشد یادآور شد: تالاب یکی از مهمترین ظرفیت های طبیعی کشور است که متاسفانه در سال های اخیر بی توجهی انسان به این نعمت الهی موجب مشکلات زیست محیطی شده است.
وی ادامه داد: حدود نیم قرن پیش با شکل گیری کنوانسیون رامسر (حمایت از تالاب) مولفه های توسعه ای تالاب از ایران آغاز شد اما متاسفانه با برداشت بی رویه آب، آلودگی ها، پسماند، تخریب، تخلف معدنی و بسیاری از موارد دیگر وضعیت تالاب هایی همچون هامون در سیستان بلوچستان و بختگان در فارس به خط قرمز رسیده است.
اکبری اظهار داشت: کشوری که جزو پنج کشور اول تنوع زیستی است امروز با انقراض گونه های مختلف طبیعی و جانوری همچون یوزپلنگ ایرانی مواجه شده که اگر در کوتاه ترین زمان جلوی تخریب بیشتر گرفته نشود آسیب های جدی متوجه مردم ایران خواهد شد.
وی با بیان اینکه تالاب ها باید موجبات بهره برداری و سوددهی را برای مردم فراهم کند افزود: استفاده نادرست از تالاب و از سویی تخریب زیست بوم باعث شده که نه تنها بهره برداری صورت نگیرد بلکه برای نگهداری از تالاب هزینه های زیادی پرداخت شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، تالاب خور، آب بندهای طبیعی و آبگیرهای مصنوعی را از دیگر تالاب های موجود در استان ذکر کرد و گفت: کانون فرسایشی تالاب کجی نمکزار نهبندان زنگ خطری است که اگر تدبیری صورت نگیرد موجب انتشار گرد و غبار خواهد شد.
وی با بیان اینکه حوزه آبریز تالاب کجی 200 هزار هکتار است، تصریح کرد: توجه به کاسه و محدوده پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار به تنهایی نمی تواند جلوی آسیب های پیش رو را بگیرد بلکه نیازمند توجهی همه جانبه است تا این زیستگاه عظیم و ارزشمند حفظ شود.
به گزارش ایرنا جشنواره ملی تالاب به دبیری حوزه هنری خراسان جنوبی از پنجم تا دوازدهم اسفندماه 97 برگزار می شود و هنرمندان می توانند آثارشان را از سراسر کشور در حوزه های فیلم کوتاه، کلیپ، مستندداستانی، انیمیشن و موشن گرافی به دبیرخانه این جشنواره تا پنجم اسفند ماه ارسال کنند.
تالاب ها، مامن و پناهگاه حیات وحش، حیات تالاب، تعدیل آب و هوا و مدیریت منابع آب، مرگ تالاب، محور های همبستگی جوامع محلی و معیشت های وابسته، گردشگری و اکوتوریسم و محیط زیست از دیدگاه اسلام و نگاه ویژه مقام معظم رهبری از مهمترین محورهای جشنواره ملی تالاب است.
3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.