به گزارش ایرنا حسن رمضانی پنجشنبه شب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار و با حضور معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد افزود: با صرف یک میلیون و 500 هزار تومان و تهیه یک دستگاه پارچه بافی می توان برای یک روستایی شغل ایجاد کرد؛ هنری که در استان سابقه تاریخی دارد.
وی بیان کرد: هزینه ای که برای آموزش این حرفه امسال در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت فقط 200 میلیون تومان است که عاجزانه استدعا داریم اعتبار ویژه ای به این موضوع اختصاص یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر 860 اثر تاریخی استان ثبت ملی و سه اثر در میراث جهانی به ثبت رسیده، اخیرا نیز حوله بافی خراشاد به عنوان روستای جهانی به ثبت رسیده است.
وی جاذبه های طبیعی خراسان جنوبی را بی نظیر دانست و گفت: ما تاریک ترین آسمان شب برای رصد ستارگان و گرم ترین نقطه زمین با 70 درجه گرما را داریم که ظرفیت مهمی برای جذب گردشگر است.
رمضانی مجموعه های آب درمانی را از دیگر ظرفیت های گردشگری استان ذکر کرد و افزود: این مجموعه ها به دلیل خواص درمانی زیادی که دارد هر سال پذیرای علاقه مندان زیادی است.
وی بر لزوم ایجاد بازارچه های صنایع دستی در مبادی ورودی شهرها تاکید کرد و گفت: اگر در زمینه تولید صنایع دستی و راه اندازی بازارچه های فروش در مبادی استان کار کنیم عایدات خوبی نصیب ما خواهد داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: مجموع فروش صنایع دستی استان سال 92 یک میلیارد و 200 میلیون تومان بود که در سال گذشته به بیش از 6 میلیارد تومان رسید.
وی ادامه داد: در برخی شهرستان ها که زمینه ورود و جذب گردشگر بالایی دارند از جمله طبس و فردوس باید بازارچه صنایع دستی در ورودی شهر راه اندازی شود این در حالیست که 2 سال است بازارچه در حال ساخت فردوس هنوز 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رمضانی با تاکید بر اینکه در مرکز خراسان جنوبی بازارجه صنایع دستی وجود ندارد گفت: این مشکل سبب شده گردشگران و مسافران برای تهیه صنایع دستی استان در کوچه و بازارها بچرخند.
وی افزود: برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی در مرکز استان مکانی پیش بینی شده که اگر 500 میلیون تومان اعتبار اختصاص یابد می توانیم در اردیبهشت ماه 98 این بازارچه را راه اندازی کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، مرمت بافت های تاریخی استان را یکی از ضرورت ها دانست و اظهار داشت: خراسان جنوبی به ویژه شهرستان بشرویه یکی از مراکز مهم بافت های ارزشمند فرهنگی و تاریخی است.
وی از بشرویه به عنوان یزد کوچک خراسان جنوبی یاد کرد و گفت: استدعا داریم اعتبار خاصی در حوزه بازآفرینی بافت فرسوده شهری اختصاص یابد تا اقشار آسیب پذیر استان از این وضعیت نجات پیدا کنند.
رمضانی بیان کرد: در حال حاضر زیباترین آثار معماری تاریخی استان در دست افرادی است که نه سواد و نه بضاعت مالی دارند.
وی یادآور شد: اگر در تامین زیرساخت ها به روستاییان کمک کنیم این روستاها دارای تمامی قابلیت های بوم گردی بوده و از این طریق می توان زمینه اشتغال زیادی را در این مناطق فراهم کرد.

** پوشش رادیو و تلویزیونی استان از میانگین کشوری کمتر است
مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی هم گفت: در زمینه پوشش رادیویی و تلویزیونی استان وضعیت خوب و قابل قبولی نداریم و از میانگین کشوری 10 درصد پایین تر هستیم.
علیرضا آیینه دار افزود: در حوزه های مختلف نمایندگی استان نیز به خاطر پراکندگی 396 ایستگاه تلویزیونی، پنج ایستگاه رادیویی و یک ایستگاه پرقدرت کار پوشش را انجام می دهیم.
وی بیان کرد: سال گذشته تنها از این تعداد 42 ایستگاه تبدیل به دیجیتال شده که عدد قابل قبولی نیست در حالیکه صدا و سیما برای استان کم نگذاشته است.
مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال 36 ایستگاه تلویزیونی را با کمک فرمانداران، دهیاران و خودیاری مردم آغاز کرده ایم که سازمان کل تجهیزات فنی موردنیاز آن را به استان ارسال کرده است.
وی گفت: اگر امسال نتوانیم این تجهیزات را نصب و ایستگاه ها را مستقر کنیم عملکرد خوبی نخواهیم داشت چون این ایستگاه ها از 60 تا 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما هر کدام به دلایلی متوقف شده است.
آیینه دار یادآور شد: اکنون شهرستان هایی با 50 درصد پوشش تلویزیونی در استان داریم که اکثر آنها در مناطق مرزی است و این مشکل بعد از گذشت سالها در شان استان نیست.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.