به گزارش ایرنا حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد روز شنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار داشت: در جلسه 11 آذرماه کمیسیون فرهنگی شورای شهر فهرست آماده شده از مشاهیر بیرجند ارایه و رتبه بندی آنها تصویب شد که نیاز است در صحن شورا نیز به تصویب برسد.
وی افزود: در سنوات قبل درخواست های زیادی برای نام گذاری خیابان یا میدان به اسم مشاهیر شهر داشتیم که بنا بر نظر شورای چهارم و پنجم مقرر شد مشاهیر مشخص و رتبه آنها براساس میزان تاثیرگذاری بررسی شود.
عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: تاکنون بیش از 10 جلسه و کارگروه های مشورتی با حضور اشخاص مختلفی برگزار و لیست اولیه آماده شده است.
وی ادامه داد: در این لیست پدران علم، مشاهیر و سرآمدان در سرفصلی جدا رتبه بندی شده اند.
عبدالرزاق نژاد با تاکید بر اینکه شخصیت های علمی و دانشگاهی، نمایندگان حوزه علمیه، فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی در ارایه این فهرست نقش موثری داشته اند گفت: از برخی کتاب ها نیز برای احصای اسامی استفاده شده است.
وی یادآور شد: میزان تاثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی اشخاص، یک شاخص در رتبه بندی آنها برای فهرست مشاهیر و سرآمدان بوده و بیش از یک سال و نیم برای این کار زمان صرف شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند با اشاره به اسامی پدران علم برخاسته از خطه شهرستان بیرجند با تایید بنیاد نخبگان کشور و استان گفت: پروفسور محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیا و دانشمند برتر هواشناسی، دکتر غلامحسین شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران، دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین ایران، دکتر مهدی بلالی مود پدر علم سم شناسی و دکتر رضوانی پدر تاریخ معاصر و تاریخ مطبوعات ایران از نخبگان علمی خراسان جنوبی هستند.
وی مدارج علمی بالا، آثار علمی و پژوهشی و عضویت انجمن های پژوهشی بین المللی را جزو شاخص های انتخاب پدر علم مطرح کرد و افزود: همچنین با توجه به شاخص های مد نظر نباید کسی بالاتر از این چهره ماندگار باشد.
عبدالرزاق نژاد در خصوص سرآمدان نیز گفت: این افراد براساس رتبه های محلی، ملی و بین المللی تقسیم شده اند و سرآمدان ملی، منطقه ای و محلی پنج نفر هستند که در کشور، منطقه و محل زندگی خودشان اثرگذار بوده اند.
وی سرآمدان منطقه ای و محلی را هفت نفر اعلام کرد و افزود: این افراد علاوه بر محل زندگی خود بر محیط منطقه اطراف نیز تاثیر زیادی داشته اند و 6 نفر در رتبه بین المللی و ملی، هفت نفر ملی، چهار نفر ملی و محلی و 9 نفر سرآمد محلی هستند.
عضو شورای شهر بیرجند افزود: فهرست مشاهیر و سرآمدان بیرجند هر زمانی قطعی و مصوب شود جلسه ای برای تجلیل از عالمان برگزار می شود.
وی ادامه داد: در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بیرجند مصوب شده تا میدانی در بیرجند به نام «کتاب» نام گذاری شود.
با توجه به اینکه فهرست سرآمدان بیرجند هنوز به تایید کامل نرسیده است رئیس شورای شهر بیرجند از رسانه ها خواست که نام این افراد را ذکر نکنند.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.