قربانعلی مردانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قاچاق سوخت نفت و گاز به ویژه در ماه های اخیر بیداد می کرد به نحوی که در نهبندان 60 درصد افزایش برداشت فرآورده نفتی داشتیم که این رقم با اقدامات کنترلی و همکاری نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی به 20 درصد کاهش یافته است.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی یادآور شد: طبق قانون، شرکت پخش فرآورده های نفتی مکلف است خودروهایی که قصد خروج از مرز را دارند با کنترل باک، سوخت آنها را به قیمت تعادلی خریداری کند.
وی با تاکید بر اینکه بیشترین قاچاق در مرز ماهیرود انجام می شود تصریح کرد: بررسی ها نشان داد قاچاق از قسمتی انجام می گرفته که توسط شرکت پخش کنترل نشده است.
مردانی بیان کرد: این خلاء در قسمتی بود که خودروها وارد بازارچه یا منطقه ویژه ماهیرود برای تخلیه بار می شدند اما قصد خروج از مرز را نداشتند.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی افزود: کامیون ها در این قسمت قبل از ورود به مرز کنترل می شد و می دیدیم که باک پر است، ولی وقتی بارهای خود را تحویل می دادند، زمان برگشت مشاهده می شد باک خودروها فقط به میزانی که بتوانند خود را به جایگاه سوخت منطقه دُرح برساند سوخت دارد.
وی با بیان اینکه بررسی ها نشان داد سوخت در این نقطه ها تخلیه می شده است گفت: پس از مستند سازی این موضوع، توانستیم مصوبه کارگروه فرعی قاچاق سوخت را اخذ کنیم اما اجرای آن را بنا به دلایلی از جمله شرایط خاص کامیون داران در مهرماه تا آذر به تاخیر انداختیم.
مردانی تاکید کرد: طبق مصوبه یاد شده از سوم آذرماه امسال تمامی خودروهایی که وارد بازارچه ماهیرود می شوند باید کنترل باک شده و اگر پس از تبادل کالا ، سوختی کمتر از زمان بازرسی داشته باشند ما بعد التفاوت آن به نرخ شناور مرزی از رانندگان اخذ شود.
وی ابراز امیدواری کرد؛ اجرایی شدن این مصوبه ضمن کاهش آمار قاچاق سوخت به اقتصاد کشور نیز کمک کند.
بازارچه ماهیرود در فاصله 240 کیلومتری شهر بیرجند و در فاصله 140 کیلومتری شهر سربیشه قرار دارد، این بازارچه با شهر فراه مرکز استانی به همین نام در افغانستان 150 کیلومتر فاصله دارد.
خراسان جنوبی دارای چهار بارازچه مرزی است که اکنون فقط بازارچه ماهیرود آن فعال است.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.