به گزارش ایرنا حسین زینلی روز شنبه در حاشیه بازدید از کارخانه تروند زعفران قاینات در جمع خبرنگاران افزود: برای استان خراسان جنوبی محصول عناب، زرشک، زیره سیاه و سبز ، آنغوزه و زعفران ملاک اصلی ما در این قطب بندی است.
وی با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است گیاهانی را در کشور گسترش دهیم که مبنای آن کم آب بر باشد اظهار داشت: بسیاری از گیاهان کم آب بر در استان های خراسان به ویژه خراسان جنوبی رشد و توسعه می یابد.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای گیاهان مهمی از جمله زعفران، زیره سیاه، زیره سبز، آنغوزه، عناب و سنجد که از نظر اقتصادی دارای مزیت بوده و ارزش افزوده زیادی دارند برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: تلاش داریم برای تجارت بین الملل این محصولات کار کنیم و دولت در صدد است برای حمایت کشاورزان، زنجیره ارزش گیاهان دارویی را کامل کند تا از این طریق ارزش افزوده برای کشاورزان ایجاد شود که در این زمینه نیز وزارتخانه حمایت هایی ویژه ای را امسال در برنامه دارد.
زینلی افزود: یکی از حمایت های ویژه محصولاتی مانند زیره سیاه است که در هر هکتار 150 میلیون تومان عاید کشاورزان می شود.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: این وزارت حمایت های ویژه ای را در پیش گرفته که از جمله حمایت تسهیلات یارانه نهال است که به برخی از گیاهان کم آب بر و در حال انقراض با ارزش افزوده بالا مانند زیرسیاه اختصاص می یابد.
وی با بیان اینکه همچنین کشاورزان می توانند از تسهیلات یارانه ای 6 درصد در بخش تولید گیاهان دارویی بهره مند شوند گفت: هر کشاورزی که بتواند وثیقه بانکی را تامین کند می تواند از تسهیلات بدون محدودیت در زمینه داشت، کاشت و برداشت گیاهان دارویی بهره مند شود.
وی یادآور شد: در زمینه کسب و کارهای کوچک نیز برنامه های گسترده و تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود در حالیکه در گذشته تنها کارخانه ها می توانستند از تسهیلات استفاده کنند.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی پنجره خدمت در جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: از این طریق برنامه داریم مشکلاتی که برای ارگان ها، بهداشت و صنعت و معدن وجود دارد را سریعتر حل و فصل کنیم تا مسیرر برای اخذ مجوز آسان تر شود.
وی بیان کرد: اکنون در هر استان مجری استانی و ستاد گیاهان دارویی فعال است تا برای استان خود را برند تعریف کنند و مشکلات پیش رو را برای رصد و پیگیری به ما ارجاع دهند.
زینلی یادآور شد: در گذشته به گیاهان دارویی در حد کارخانه مجوز فعالیت داده می شد اما اکنون با همکاری وزارت بهداشت واحدهای 100 تا 200 متری نیز می توانند مجوز دریافت کنند.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.