به گزارش ایرنا علی محمدی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید مسئولان و اصحاب رسانه از باغ های زرشک روستای مهمویی بیرجند در جمع خبرنگاران بیان کرد: خراسان‌ جنوبی دارای شرایط آب ‌و هوایی خاص است ضمن اینکه عوامل محدودکننده، کمبود آب و خشکسالی نیز از عمده مشکلات این استان است.
وی مجموع سطح اراضی باغی شهرستان بیرجند را هشت هزار و 800 هکتار ذکر کرد و گفت: از این میزان 2 هزار و 800 هکتار مربوط به باغ های زرشک است.
مدیر جهاد کشاورزی بیرجند افزود: 2 هزار و 600 هکتار از باغ های زرشک شهرستان بارور بوده و میزان برداشت زرشک امسال سه هزار و 300 تن پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه در شهرستان بیرجند به سمت باغبانی رفته ایم عنوان کرد: اکنون حدود 2 هزار هکتار سطح اراضی زراعی و 200 هکتار اراضی دیمی است البته در سال های اخیر کاشت دیم به دلیل خشکسالی کاهش چشمگیری داشته است.
محمدی گفت: موضوع فرآوری محصول زرشک در شهرستان فراموش نشده ضمن اینکه مردم برای احداث بارگاه های بهداشتی نیز مدیریت و راهنمایی شده اند.
وی افزود: بارگاه های زرشک غالبا برای خشک کردن این محصول کاربرد دارد و هر کشاورزی برای احداث بارگاه اقدام کند مجوزهای لازم از طریق جهاد در اختیار وی قرار می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه باید زمینه فرآوری این محصول در استان بیشتر فراهم شود گفت: در این زمینه تمامی استعلام ها برای ایجاد بارگاه ‌های بهداشتی که بخش مهمی در فرآوری زرشک محسوب می‌ شود، برداشته شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیرجند با تاکید بر توسعه فرآوری محصول زرشک در این شهرستان گفت: توسعه فرآوری سبب افزایش سطح درآمدی کشاورزان می شود.
وی همچنین به محصول زعفران به عنوان یکی دیگر از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: سطح زیر کشت این محصول در شهرستان بیرجند یکهزار هکتار است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه نخست کشور در کیفیت زعفران را داراست گفت: از نظر سطح زیر کشت نیز این استان در جایگاه دوم قرار دارد.
محمدی اظهار داشت: متوسط تولید زعفران در هر هکتار چهار کیلوگرم و در مجموع میزان تولید زعفران خشک در بیرجند نیز حدود چهار تن است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.