روح الله مالکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به مشاهده گرد و غبار از صبح امروز در شهر بیرجند گزارش های منتهی به ساعت 11 ، هوایی با ذرات 10 میکرون و با مقدار 88 ، در رده سالم را نشان می دهد.
وی ادامه داد: شاخص آلاینده ها در خراسان جنوبی برای اکثر روزها ذرات و گاز ازون است که این روند از ابتدای سال 97 تاکنون بیشتر در رده سالم بوده است.
وی اظهار داشت: با توجه به ایجاد توفان و گرد و خاک در برخی از روزهای سال، میزان آلایندگی بر اساس شاخص ذرات محاسبه می شود.
محمدی، انتشار عوامل بیماری زا، کاهش و تاثیر بر راندمان فتوسنتز گیاهان، ایجاد خطر برای بیماران حساس و مستعد آلرژی و تغییر مسیر مهاجرت پرندگان را از مهمترین مضرات ریزگردها و به تبع آن آلایندگی هوا بیان کرد.
وی در ادامه افزود: اقدام های مقابله ای با ریزگردها در حوزه اختیار اداره کل منابع طبیعی است اما این اداره کل برای جلوگیری هرچه بهتر از آلایندگی ها نسبت به درخت کاری در مناطق حفاظت شده اقدام کرده است.
هم اکنون 2 ایستگاه ثبت آلایندگی در شهرستان نهبندان و بیرجند خراسان جنوبی فعال هستند.
خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده «درمیان سربیشه»، «مظفری»، «آرک و گرنگ»، «شاسکوه» و سه پناهگاه حیات وحش «تالاب کجی نمکزار نهبندان»، «رباط شور» و «نایبندان طبس» و هفت منطقه شکار ممنوع درح، جیک و زیدر، باقران، کمر سرخ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر است.
*3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.