گزارش جی پلاس

از هزینه 300میلیونی عوارض خروج کشتی تا خرج 400میلیونی والیبال در لیگ جهانی!/ قیمت دلار با ورزشی ها چه می کند؟

بالا رفتن نرخ دلار و عوارض خروج از کشور، شرایط جدیدی را برای ورزش ایران فراهم کرده که نیازمند تمهیدات جدید و ویژه از سوی وزارت ورزش است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تک نرخی شدن قیمت ارز و اعلام نرخ 4200 تومان برای ارز دولتی، تا حدودی التهاب بازار را گرفت و در ظاهر دیگر شاهد بالا رفتن هر روزه قیمت دلار نیستیم. با این حال ممنوعیت فروش دلار در صرافی ها و محدودیت ها درتامین ارز دولتی،  چالش هایی را در بعضی بخش ها به خصوص ورزش ایجاد کرده است. چالشی که بخش اعظم آن به بالارفتن هزینه ها مربوط می شود و بخشی دیگر هم به تامین ارز. اینکه با 4200 تومانی شدن حداقل قیمت دلار، هزینه ها مقدار قابل توجهی افزایش یافته و سفرهای خارجی و اردوها را تحت الشعاع قرار داده است.

به طور مثال، یکی از موفق ترین رشته های تیمی ایران در سال های گذشته والیبال است. والیبالی که طبع اعلام سرپرستش، هزینه ای بالغ بر 100 هزار دلار در سفرهای آتی اش در لیگ جهانی خواهد داشت. یا دو و میدانی با هزینه پنجاه هزار دلار در ماه که به مربیان خارجی و ورزشکاران عموما در خارج اش پرداخت می کند. شرایط برای سایر فدراسیون ها هم به همین منوال است و به طور مثال کشتی ایران برای حضور تمامی تیم هایش در رقابت های جهانی باید رقمی بالغ بر 8 هزار دلار پرداخت کند.

اینطور که شنیده می شود وزارت ورزش قول داده تا ارز مورد نیاز فدراسیون ها را با نرخ دولتی تامین و آن ها را برای دریافت دلار 4200 تومانی به بانک مرکزی معرفی کند. منطق هم همین طور حکم می کند که نهاد های وابسته به دولت بتواند به ارز دولتی دسترسی داشته باشند.

  • 300 میلیون عوارض خروج!

دیگر چالشی که در سال جدید پیش روی فدراسیون های ورزشی است، ماجرای افزایش عوارض خروج و بیشتر شدن هزینه های آن ها است. فدراسیون هایی که در طول سال مدام در حال سفرهای برون مرزی هستند و برای مسابقات یا تورنمنت های مختلف، به سفر می روند.

به طور مثال سرآمد فدراسیون ها در امر سفر می تواند کشتی باشد. فدراسیونی که حدود 64 سفر در هر سال دارد. اگر برای هر سفر حدول حدود 20 مسافر داشته باشد، رقمی حدود 300 میلیون باید تنها برای عوارض خروج از کشور هزینه کند!

هنوز زمانی زیادی از روزگاری که 300 میلیون بودجه یک سال این فدراسیون بود نمی گذرد اما حالا این رقم تبدیل به کوچکترین هزینه آن شده است.

  • گران تر شدن مربیان خارجی فوتبال

به جی گزارش جی پلاس؛ فوتبال ایران حالا در راس خود، یعنی تیم ملی و دو تیم آبی و قرمز از مربیان خارجی استفاده می کند. هم کارلوس کی روش، هم برانکو و هم شفر استقلالی ها مربیان خارجی هستند که دستمزد کمی هم نمی گرفتند اما حالا بر فرض با همان رقم های قبلی هم که بمانند، خرج بسیار بیشتری روی دست فوتبال می گذارند. آن هم در حالی که آیا وزارت ورزش ساز و کار گرفتن ارز دولتی را برای آبی و قرمزهای پایتخت و بریز و بپاش های گاه و بی گاهشان هم باز خواهد گذاشت یا خیر؟

دیدگاه تان را بنویسید