گفت و گوی جی پلاس با یک فعال کارآفرینی؛

چرا داشتن ایده و پول هم موفقیت استارت آپ را تضمین نمی کند! / علل شکست 90درصد از شرکت های نوپا چیست؟

موفقیت شرکت‌های استارتاپ در هدف گذاری درست و منطقی است. موضوعی که به طور معمول 90درصد از استارتاپ‌ها آن را نادیده می‌گیرند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس کار و در آمد جی پلاس؛ استارتاپ‌ها در دنیای کسب‌ و کار مفاهیم جدیدی هستند؛ سازمان‌های موقتی که با هدف یافتن  یک مدل کسب‌ و کار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر به وجود می‌آیند و قرار است بخشی از بحران کنونی اشتغال را سر و سامان بدهند.

با این تعریف، کسب و کارهای استارتاپی این روزها هواداران زیادی دارد و بسیاری به تب و تاب راه اندازی این نوع شرکت ها مبتلا شده اند. هیجانی که سبب شده تا به رغم جوان بودن شرکت های استارتاپی، برخی از نمونه های بومی آن در ایران هم با موفقیت چشمگیری مواجه شوند و جای پای  محکمی برای خود درست کنند.

با این همه کارشناسان معتقدند آنچه درباره موفقیت شرکت‌های استارتاپ اهمیت دارد، هدف‌گذاری درست و منطقی است. موضوعی که به طور معمول 90درصد از استارتاپ‌ها آن را  نادیده گرفته و سبب می شوند تا اندکی پس از فعالیت با شکست مواجه شوند.

این شکست ها از دو جهت قابل توجه و تعمق هستند. از یک نگاه، تجربیات ناموفق می‌تواند راهگشای تیم های جدید و از سوی دیگر، شکست های مکرر سبب ناامیدی برای راه اندازی یک کسب و کار است. اما چه باید کرد؟!

شکست ایده‌های بدون اعتبار

برخی مدیران استارتاپ ها بر این باورند که به صرف داشتن یک ایده و تامین منابع مالی آن می توان کسب و کار موفقی را راه اندازی کرد!

باوری که ناصر غانم زاده - مدیر شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه "اُپاتانآن" در گفت و گو با خبرنگار کسب و کار جی پلاس به کلی رد می کند و در باره این نوع نگرش می گوید: موفقیت شرکت های استارتاپ به عوامل مختلفی بستگی دارد که ایده تنها یکی از آنهاست.

او می گوید: استارتاپ ها پیش از پیگیری و انتخاب هر ایده ای، نخست باید پاسخگوی این پرسش باشند که این ایده تا چه اندازه پاسخگوی نیاز بازار است. به طور مثال اگر  نمونه های قبلی در بازار وجود دارد، من چه کار جدیدی می توانم در راستای پاسخ به نیاز مشتری انجام دهم که سبب تفاوت من از دیگر رقبا شود. در این صورت یک شرکت نوپا می تواند در همان مرحله  نخست متوجه شود ایده مورد نظر قابلیت سرمایه گذاری دارد یا خیر.

مدیر شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه اُپاتانآن توضیح می دهد:  بدون اعتبارسنجی ایده  نمی توان مشتری جذب کرد و دنبال سرمایه گذار بود اما متاسفانه این موضوع از سوی مدیران شرکت های استارتاپ ایرانی نادیده گرفته می شود؛ بنابراین 90 درصد از شرکت های استارتاپ در بدو فعالیت از حرکت باز می مانند و محکوم به شکست می شوند.

او در ارتباط با آمار موفقیت شرکت های استارتاپی در ایران به جی پلاس می گوید: در ایران کسی نمی تواند با قطعیت در خصوص آمار اعلام شده اظهار نظر کند اما این آمار نرخی ثابت از شکست شرکت های استارتاپ در سراسر دنیا است. بنابراین طرح صورت مساله و اعتبار سنجی ایده از سوی بنیان گذاران شرکت های استارتاپ در کاهش چالش های آتی این شرکت ها تاثیرگذار است.

تشکیل تیم منسجم یک نیاز ضروری

دغدغه جذب سرمایه و آغاز فعالیت، سبب شده تا بسیاری از شرکت های استارتاپ ایرانی از داشتن یک تیم منسجم که توانایی تکمیل ایده، بازریابی و ارتباط با مشتری را داشته باشد بی بهره بمانند. موضوعی که این مدیر سرمایه‌گذاری بر آن تاکید می کند و می افزاید: نبود یک تیم منسجم سبب می شود تا شرکت ها در نیمه راه از فعالیت باز بمانند.

به اعتقاد غانم زاده، شرکت های نوپا بعد از طی این مراحل  وارد مرحله شتاب دهی شده و می توانند با شناسایی ریسک بازار و مشتری، با سرمایه گذار وارد مذاکره شوند.

کار تیمی را جدی بگیرید

نکته حائز اهمیت در این بین عملکرد تیمی شرکت های استارتاپ است؛ موضوعی که باید آن را از خود ایده نیز مهم تر دانست. در این باره، این مدیر کارآفرینی می گوید: انسجام تیم و مطالعه راههای تقویت آن در کسب موفقیت ضریب بالایی دارد.

او وجود این ضعف را نقطه آسیب، فعالیت بیشتر شرکت های نوپای ایرانی دانسته و  خاطرنشان می کند: علاوه بر مشکلات داخلی  وجود چالش های بیرونی هم  در عدم موفقیت استارتاپ های ایرانی موثر است.

زیرساخت های ناکارآمد

غانم زاده در گفت وگو با جی پلاس ادامه داد: به طور کلی فرایند کسب و کار در ایران دارای زیر ساخت های مناسبی نیست و همین امر سبب شده تا کشور ما رتبه چندان بالایی در بیزنس نداشته باشد.

به اعتقاد این فعال حوزه استارتاپ ها فیلتر شدن، بیمه و مالیات، نبود قوانین مدرن و بالاخره نیاز به مجوزهای فراوان از سوی دستگاه های متعدد از جمله چالش هایی است که شرکت های استارتاپ ایرانی با آن مواجه هستند .

به گزارش جی پلاس؛ بر اساس آنچه گفته شد، استارت‌آپ‌ها جوان‌ترین عضو بدنه کسب و کار در اقتصاد ایران هستند. شرکت هایی که برای ماندگار شدن گویی باید از هفت خوانی سخت و طاقت فرسا عبور کرده و در این راه، برای موفقیت و ماندگار شدن چاره ای جز تشکیل تیم منسجم و پاسخ به ابتدایی ترین سوال پیش روی خود یعنی پاسخ به نیاز مشتری و بازارسازی برای فعالیت جدیدشان ندارند.

دیدگاه تان را بنویسید