رکوردشکنی سامسونگ علی‌رغم بحران نوت ۷

در حالی که همه انتظار داشتند با وجود فاجعه Note 7 خسارات زیادی به سامسونگ وارد شود، با انتشار گزارش مالی سه ماهه چهارم این کمپانی تقریبا همه شوکه شدیم. ظاهرا برند کره‌ای خیلی جان‌سخت‌تر از این حرف‌هاست که با انفجار یک فبلت عرصه را خالی کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، گلکسی نوت۷ یکی از بهترین فبلت‌های تاریخ بود که به سرنوشتی شوم گرفتار شد. پس از معرفی رسمی با قدرت وارد بازار شد و فروش خوبی هم تجربه کرد تا این‌که نقصی در عملکرد باتری موجب آتش گرفتن و انفجار این گوشی شد و درنهایت سامسونگ اقدام به جمع‌آوری آن از سطح بازار کرد. در حالی که نوت۷ سودی عاید کمپانی نکرد و هزینه هنگفتی هم برای پس‌گرفتن آن خرج شد، هنوز هم احتمالا سامسونگ گزارش مالی خوبی از خود منتشر می‌کند. در ادامه جدید‌ترین گزارش مالی غول کره‌ای را بررسی می‌کنیم؛ پس اگر با شنیدن اعداد میلیونی و میلیاردی هیجان‌زده می‌شوید، تا پایان با جی‌اس‌ام همراه باشید.

موسسه آماری IBK Securities تخمین می‌زند که سود عملیاتی سامسونگ در سه ماهه چهارم ۲۰۱۶ معادل ۷.۲۴ میلیارد دلار است. موسسه دیگری به نام HMC نیز دقیقا همین پیش‌بینی را کرده که حدودا ۱۰۰۰ درصد بیشتر از چیزی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد. شاید جالب باشد بدانید که این رقم بیشتر از سود عملیاتی سامسونگ در سه سال گذشته است؛ حالا تصورش را بکنید اگر نوت۷۷ با موفقیت به فروش می‌رسید با چه اعدادی روبرو بودیم!

اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد سود به‌دست‌آمده ۶۷ درصد بیشتر از ۴.۳۳ میلیارد دلاری است که در سه ماهه گذشته عاید کره‌ای‌ها شد. با توجه به مشکلاتی که نوت۷ به وجود آورد و ضربه‌ای که فساد مالی رئیس‌جمهور کره جنوبی به سامسونگ وارد کرد اکثر کارشناسان احتمال می‌دادند که سود کمپانی در این سه ماهه کمتر از ۶.۷ میلیارد دلار باشد. اخیرا یکی از دوستان رئیس‌جمهور کره به نام Choi Soon-Sil موسسه‌ای را پایه‌گذاری کرده بود که از سامسونگ مبالغ هنگفتی دریافت کرد و از همین جهت انتظار می‌رفت به سود عملیاتی کمپانی آسیب جدی وارد شود.

سامسونگ برای جبران خسارات نوت۷ قصد دارد پرچمدار ۲۰۱۷، گلکسی اس۸، را با بالاترین امکانات ممکن روانه بازار کند. احتمالا شاهد حضور آخرین پردازنده کوالکام، اسنپدراگون ۸۳۵، و ۸ گیگابایت رم در دل این غول چشم‌بادامی باشیم. نکته جالب این‌که ظاهرا نام «نوت» میان کاربران لکه‌دار شده و به همین دلیل احتمالا سری نوت به طور کلی حذف می‌شود و فبلت ۶ اینچی دیگری به نام گلکسی اس۸ پلاس جای آن را پر می‌کند. با توجه به این‌که سامسونگ با صرف هزینه ۸ میلیارد دلاری کمپانی لوازم صوتی Harman را خرید، خیلی غیرمنطقی است که از تکنولوژی‌های آن در پرچمدار آینده‌اش استفاده نکند!

با جمع‌آوری نوت۷ از بازار، سهام سامسونگ افت محسوسی کرد تا جایی که قیمت هر سهم به ۱۲۱۹ دلار رسید، اما حالا همه‌چیز به حالت طبیعی برگشته و با افزایشی ۲۳ درصدی قیمت هر سهم ۱۴۹۶ دلار اعلام شده است.

منبع: جی اس ام

 

دیدگاه تان را بنویسید