جی پلاس؛

چاقی بیش از یک میلیارد نفر در کشورهای کم درآمد

بر اساس برآوردهای منتشر شده چند روز قبل از روز جهانی چاقی در 4 مارس که نشان دهنده شتاب گرفتن این بلای خانمان سوز در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​است، اکنون چاقی بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان از جمله کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار داده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از مجله سلامتی: مطالعه جدیدی که توسط مجله علمی انگلیسی The Lancet منتشر شد و توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شد، نشان داد که نرخ چاقی در بین بزرگسالان بین سال‌های 1990 تا 2022 بیش از دو برابر شده و در بین کودکان و نوجوانان بین 5 تا 19 سال چهار برابر شده است.

پروفسور فرانچسکو برانکا، مدیر بخش تغذیه و ایمنی مواد غذایی در سازمان بهداشت جهانی، طی یک کنفرانس مطبوعاتی خاطرنشان کرد که این "اپیدمی" "سریعتر از حد انتظار" در حال گسترش است. به گفته پروفسور مجید عزتی از امپریال کالج لندن، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، آمارها نشان می دهد که فراتر از یک میلیارد نفر  از چاقی رنج خواهند برد، و این در سال 2030 اتفاق می افتد.

این مطالعه که بر اساس داده های حدود 220 میلیون نفر در بیش از 190 کشور جهان انجام شد، نشان داد که تعداد افراد مبتلا به چاقی از 195 میلیون بزرگسال در سال 1990 به حدود 880 میلیون نفر افزایش یافته است که 504 میلیون زن و 374 میلیون مرد هستند.

نرخ چاقی در میان مردان تقریباً سه برابر افزایش یافت و از 4.8 درصد در سال 1990 به 14 درصد در سال 2022 رسید و در میان زنان بیش از دو برابر شد، از 8.8 درصد به 18.5 درصد، با تفاوت بین کشورها رسید.

نگران کننده تر این است که تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به این بیماری طی 30 سال از 31 میلیون در سال 1990 به حدود 160 میلیون در سال 2022 افزایش یافته است که شامل 94 میلیون پسر و 65 میلیون دختر می شود.

"مشکل جهانی"

چاقی که یک بیماری مزمن، به هم پیوسته و چند عاملی است، با افزایش نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری های دیگر مانند بیماری قلبی، بیماری های شریانی، دیابت و برخی از انواع سرطان مرتبط است. همه گیری کووید-19 نمونه ای از این بود که در طی آن اضافه وزن یک عامل خطر بود.

این مطالعه خاطرنشان کرد که نرخ چاقی در برخی از کشورهای با درآمد پایین یا متوسط، به ویژه در پلی‌نزی، میکرونزی، کارائیب، خاورمیانه و شمال آفریقا، بالاتر از نرخ‌های ثبت شده در بسیاری از کشورهای صنعتی، به‌ویژه در اروپا است.

برانکا اظهار داشت: در گذشته ما چاقی را مشکلی برای کشورهای ثروتمند می دانستیم، اما اکنون به یک مشکل جهانی تبدیل شده است. او معتقد بود که دلیل این امر عمدتاً در "تغییر سریع، و نه برای بهتر شدن، در سیستم های غذایی در کشورهای با درآمد کم و متوسط" نهفته است.

به گفته مجید عزتی، از سوی دیگر، مجموعه‌ای از شاخص‌ها در این مطالعه حاکی از کاهش چاقی، به ویژه در میان زنان، در برخی از کشورهای جنوب اروپا، به ویژه اسپانیا و فرانسه است.


چاقی

این مطالعه خاطرنشان کرد که «تعداد افراد چاق در بیشتر کشورها از تعداد افراد کم وزن بیشتر است» که از سال 1990 کاهش یافته است.

با این حال، کمبود وزن همچنان یک مشکل بزرگ در تعدادی از مناطق جهان، مانند جنوب آسیا یا جنوب صحرای آفریقا است. این بیماری با افزایش مرگ و میر در بین زنان و کودکان خردسال قبل و بعد از تولد یا خطر بالاتر مرگ ناشی از بیماری های عفونی مرتبط است.

 

دیدگاه تان را بنویسید