جی پلاس

روش دریافت ویتامین D از نور خورشید؟ / چه ساعت هایی آفتاب بگیریم؟

چگونه ویتامین D را از نور خورشید دریافت کنید بدون اینکه پوستتان تیره شود؟! چه ساعت هایی آفتاب بگیریم؟

لینک کوتاه کپی شد

جى پلاس به نقل از  تایمز آف ایندیا: برای به دست آوردن ایمن ویتامین D از خورشید؛ مهم است که از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بخاطر محافظت از پوست، اجتناب کنید؛ همچنین انتخاب زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید و  استفاده متعادل از کرم ضد آفتاب بخاطر برخی از اشعه های فرابنفش، نیز مهم است. نکاتی درباره اینکه چگونه از ویتامین D ناشی از نور خورشید بدون برنزه کردن پوست بهره مند شویم:

 

عوارض قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید

ویتامین D برای سلامت کلی بدن ضروری است و نور خورشید منبع طبیعی این ماده مغذی حیاتی به شمار می آید. اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند به پوست آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. عارضه جانبی کوتاه مدت آن تیره شدن پوست است.

برای ایجاد تعادل بین دریافت ویتامین D کافی و محافظت از پوست، لازم است بدانید که چگونه به طور ایمن در معرض نور خورشید قرار بگیرید. با این حال، قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ها می تواند منجر به آفتاب سوختگی و پیری زودرس شود.

 

چه ساعت هایی آفتاب بگیریم؟

اشعه ماوراء بنفش (UVB) خورشید در اواسط روز  در قوی ترین حالت خود است، بنابراین بهتر است پوست خود را در ساعات کم مصرف در معرض نور خورشید قرار دهید. برای همین  قرار گرفتن در معرض آفتاب در اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر شدت کمتری دارد و خطر آسیب پوست را کاهش می دهد.

 

برای دریافت ویتامین D روزانه چند دقیقه زیر نور خورشید باشیم؟

همچنین مدت زمانی که زیر نور خورشید می گذرانید به عوامل مختلفی از جمله مکان، نوع پوست و زمان روز بستگی دارد. افرادی که پوست روشن دارند ممکن است نسبت به افرادی که پوست تیره دارند به زمان کمتری در آفتاب نیاز داشته باشند. به طور متوسط، گذراندن حدود 10 تا 30 دقیقه زیر نور خورشید چند بار در هفته برای اکثر افراد کافی است.

 

زیر نور خورشید، کرم ضد آفتاب بزنیم؟!

استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند توانایی پوست برای تولید ویتامین D را کاهش دهد. برای یافتن تعادل مناسب، کرم ضد آفتاب را روی صورت، گردن و دستان خود بمالید در حالی که سایر نواحی را برای مدت کوتاهی در معرض نور قرار دهید. از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظتی در برابر آفتاب استفاده کنید تا مقداری از اشعه ماوراء بنفش به پوست شما نفوذ کند.

برای دریافت ویتامین D از نور خورشید، روی قرار دادن مناطق وسیع پوست خود تمرکز کنید لباس هایی بپوشید که پرتوهای خورشید به بازوها و پاهای شما برسد. برای دریافت ایمن و موثر ویتامین D، لباس هایی را انتخاب کنید که فقط بخشی از پوست شما را بپوشاند، مانند شلوارک و... در حالی که در آفتاب هستید.

پوست خود را به طور منظم برای هر گونه علائم آفتاب سوختگی یا آسیب بررسی کنید. اگر متوجه قرمزی، درد یا تاول شدید، ممکن است زمان زیادی را زیر نور خورشید سپری کرده باشید.

 

ویتامین D را از رژیم غذایی هم دریافت کنید

علاوه بر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می توانید ویتامین D را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید. به عنوان مثال از غذاهایی مانند ماهی های چرب (مانند ماهی آزاد و ماهی خال خالی) و محصولات لبنی غنی شده استفاده کنید.

دیدگاه تان را بنویسید