جی پلاس؛

ببینید/ شب یلدا؛ یک جرعه نیایش، یک جام آرامش

شب یلدا ‌که طولانی ترین شب سال است، در فرهنگ باستانی ما، دارای آداب و رسوم خاصی است که معمولا با سپری کردن آن در کنار بزرگان خانواده همراه می شود و البته امسال به دلیل شرایط سخت و ویژه کرونا، به درستی همه از چنین دور همی هایی منع شده اند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه سبک زندگی جی پلاس، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد ناصر تقوی در یادداشتی به توصیف شب یلدا پرداخت و اینگونه نوشت: در ادبیات کهن فارسی هم شب یلدا به دلیل طولانی بودنش معمولا به شدت سیاهی، غم و هجران و اندوه، فراق مدید و تلخ و اوج ظلمت ، در مقابل  نور و روشنی و شیرینی وصال و ... تشبیه شده است.

چنانکه حافظ میگوید:

صحبت حکام ظلمت شب یلداست 

و یا سعدی گفته:

شب فراق تو هر شب که هست یلداییست 

اما از دیگر سوی شب، به خاطر فرصت تنهایی اش و خلوت کردن با خود و خدای خود، مهلت و فرصتی است برای آرامش جان و روان و باز به قول سعدی شیرین سخن‌ بویژه اگر مرد خدا باشد که : شب مردان خدا روز جهان افروز است، 

و آنکس که در دل شب، دلش به معدن نور متصل می شود، ظلمت و سیاهی برای او معنا ندارد که گفته اند: روشنان را به حقیقت شب ظلمانی نیست. 

امید آنکه در شب یلدا از جرعه های نیایش، جام جانمان را لبریز از نور کنیم و با خالق روز و شب خلوتی و صحبتی...

در شب یلدای امسال اما، که رخصت و فرصت شب نشینی های سنتی با عزیزان و آرام گرفتن در جمع خانواده ها نیست، شاید بتوان با دستان هنر، نقبی به آرامش زد و با موسیقی، که خود راهی به ملکوت است، اندکی از غبارخستگی ایام زدود.

سه قطعه ای که برای گوشنوازی شما عزیزان تقدیم می شود، گر چه میدانم برای همه آشناست، اما بد نیست که‌ در موردشان کوتاه بگویم:

قطعه اول: سمفونی حماسه خرمشهر یا سمفونی صلح، کار استاد "مجید انتظامی" است

قطعه دوم: آهنگ‌ نینوا کار استاد "حسین علیزاده" است و خصوصیت هر دوی اینها آنست که ضمن آنکه از درد و رنج و محنتی غریب حکایت دارند، از شور و حماسه و امیدی شگرف نیز سخن می گویند. امسال که علاوه بر رنجها و مصائب و مظالم اجتماعی و اقتصادی، همه ما مجروح و دردمند از بیماری فراگیر کرونا و مصیبت دیده مرگ بسیاری از عزیزان و همنوعان خود هستیم، گویی ایندو قطعه حکایتنامه ای است برای سالی که گذشت و البته بارقه امیدی است برای روزهایی درخشان و طلیعه ای برای صبحی روشن. ان شاءالله! 

و قطعه سوم: اثر معروف سمفونی ۴۰  نابغه جهانی موسیقی، "موتزارت" است که گمان دارم همه شما چون من با این موسیقی آرامبخش و نوستالوژیک خاطره دارید و آشنا هستید. اگر چه موسیقی زمستان "ویوالدی" به نام این فصل نوشته و نواخته شده است، اما شب یلدا و شروع زمستان با این کار موتزارت گویی لطف دیگری دارد.

از خدای بزرگ می خواهیم که آرامش و آسایش را به همه مردم جهان و بویژه هموطنان عزیز عنایت کند و تمام بیماران را شفا و سفر کردگان را غریق دریای رحمت خویش سازد و همه گرفتاران را گشایش در امور نصیب فرماید. آمین

دیدگاه تان را بنویسید