معجزه در محیط کار با یک احوالپرسی ساده!

دلایل مختلفی وجود دارد که شما را مصمم می‌کند تا روز کاری‌تان را با جویا شدن از حال همکاران‌تان آغاز کنید چه از این کار لذت ببرید، چه نبرید!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، «سام سامرز» استاد و محقق روان شناسی اجتماعی در دانشگاه «تافتز» ماساچوست، در مقاله‌ای که به تازگی در سایت معتبر «روان شناسی امروز» منتشر شده، ثابت می‌کند که گاهی تعاملات رفتاری کوچک با همکاران، آثار شگفت‌انگیزی در ادامه روز و انجام بهتر کار دارد و محیط کار را برای فرد و همکارانش، دلنشین‌تر می‌کند.

در مشاغلی که با ارباب رجوع سر و کار دارد، هرچه کارمندان لبخند بیشتری بر لب داشته باشند، به همان نسبت رضایت بالای مشتری را به همراه خواهد داشت.

شاید عادت به احوالپرسی روزانه با همکاران آن هم سر صبح، در ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما مطمئن باشید خیلی زود با واکنش خوب اطرافیان‌تان روبه‌رو می شوید و  این کار  به یک عادت دلپذیر تبدیل می‌شود. دلایل مختلفی وجود دارد که شما را مصمم می‌کند تا هر روز صبح را با احوالپرسی کوتاه از تک‌تک همکاران‌تان آغاز کنید، چه از این کار لذت ببرید، چه نبرید!

 

   باعث پیشرفت‌تان در کار می‌شود

یکی از نخستین کلماتی که کودک یاد می‌گیرد تا در زمان دیدن دیگران بگوید، سلام کردن است. استفاده از کلمات کوچک اما تاثیرگذار دیگری همچون روزبخیر، لطفا، سپاس گزارم، خسته نباشید، خدا قوت، لطف کردید و... به‌راحتی می‌تواند روابط کاری را به سمت پیشرفت سوق دهد و این امکان را به شما می‌دهد تا قبل از شیرجه مستقیم به سمت کار، چند دقیقه‌ای جویای حال اطرافیانتان در محل کار باشید. پس برای گفتن آن همراه با لبخند زدن، فکر نکنید که کار شاقی انجام می‌دهید!

 

   در چالش‌های کاری به دادتان می‌رسند

از آن‌جا که در محیط کار وقت زیادی را با همکاران‌تان سپری می‌کنید، از فرصت‌های کوچکی که به دست می‌آورید برای برقراری ارتباط استفاده کنید. سعی کنید به آن‌ها بفهمانید که برای‌شان ارزش قائل هستید، درک‌شان می‌کنید و برای‌تان اهمیت دارند. باور کنید بعد از مدتی احساس خواهید کرد که بیشتر از قبل دوست‌شان دارید. سلام کردن با لبخند و توجه، ساده‌ترین روش برای برداشتن موانع سر راه یک ارتباط متکی بر دوستی است. این تعاملات مثبت منجر به روابط شادتری می‌شود و در چالش‌های کاری به دادمان می‌رسد.

   

فضای کاری راحت‌تری را برای‌تان مهیا می‌کند

اگر همه افراد با هر رده‌ای در محیط کار احوالپرس هم باشند، همه کارکنان احساس خوب «برابری» را تجربه می‌کنند. احوالپرسی محبوب‌ترین روش برقراری احساس همبستگی در این گروه‌هاست. مثلا مدیران با اطلاع از اوضاع کارمندان‌شان، روش کاری آن‌ها را به شکل قابل توجهی بهبود می بخشند و باعث می‌شوند که افراد احساس ارزشمند بودن و همبستگی بیشتری در مشکلات معمول و احتمالی محیط کارشان داشته باشند.

 

   به دیگران انگیزه می‌دهید

ما انسان‌ها به طور ذاتی مایلیم به اطرافیان‌مان تعلق خاطر داشته باشیم، این احساس در محیط کار هم وجود دارد. وقتی افراد به کاری که مشغولش هستند، تعلق خاطر داشته باشند و احساس کنند که دیده می‌شوند، با انگیزه‌، تعهد و کارایی بیشتری کار می‌کنند و امکان موفقیت بیشتری در مسئولیتی که به عهده‌شان است، خواهند داشت. پس غرورتان را کنار بگذارید و بی‌توجه به بالادست یا زیردست بودن‌تان، روز دیگران را با لبخند و احوالپرسی بسازید. آدم‌ها در هر زمان و در همه حال قدر این خوش و بش‌های روزانه را می‌دانند. بازخورد مثبت این کار به‌خصوص اگر روز بدی را سپری کرده باشید، خیلی زود خواهید دید.

 

 به فرد دوست‌داشتنی محیط کارتان تبدیل می‌شوید

این‌که همه می‌خواهند در یک محیط کاری به خاطر ویژگی‌های مثبت‌شان شناخته شوند، انکارناپذیر است. اگر در حین کار از کمک همکارتان بهره بردید، قدردانی‌تان را صمیمانه نشان دهید و نه تصنعی، تحسین‌شان کنید، فرقی نمی‌کند آن همکار رئیس‌تان باشد یا همکار بخش خدمات، همه مشتاق هستند که دیگران قدر کارشان را بدانند. جمله «از کمکی که به من کردید، سپاس گزارم» راه گشایی است به سوی روابط خوب کاری. بازی با این کلمات مثبت، به راحتی می‌تواند شاخصه مثبت شخصیتی شما در محیط کار باشد و همکاران‌تان شما را با این ویژگی احترام برانگیز بشناسند. امتحان کنید تا بازخوردش را خودتان ببینید.

 

   از سوء تفاهم‌های احتمالی محیط کار می‌کاهد

از آن جایی که این روزها مردم عادت و حوصله سلام و احوالپرسی روزانه را ندارند، در برابر صمیمیت ناگهانی شما خلع سلاح می‌شوند. به واسطه شناختی که از احوالپرسی همکاران‌تان به خصوص آن‌هایی که نسبت به شما تازه‌کارترند، به دست می‌آورید آن‌ها را بهتر درک خواهید کرد و ارتباط کاری بهتری را برقرار می‌کنید. در برخی موارد به راحتی می‌توانید با کسانی که زیاد آب‌تان با آن‌ها در یک جوی نمی‌رود، روابط بهتری داشته باشید و در شرایط بحران از وجودشان به نفع خود استفاده کنید.

 

 هیچ هزینه‌ای ندارد!

برای یک سلام و احوالپرسی ساده سر صبحی قرار نیست هزینه‌ای متحمل شوید، پس در گفتن اش به دیگران دریغ نکنید. یک «حالتان چطور است؟» ساده یا «چه کمکی از دست من بر می‌آید؟» کوتاه می‌تواند در هر شغلی که هستید معجزه کند. فقط این نکته را فراموش نکنید که زمان احوالپرسی زمان شنیدن نظر طرف مقابل است نه موقع به وسط کشیدن اختلاف‌نظرها و متقاعد کردن هم.

مطلب مرتبط: 

 

دیدگاه تان را بنویسید