گزارش جی پلاس؛

بلایی که دیابت بر سر مغز می آورد!

محققان در یافته‌های اخیر دریافتند که دیابت در میانسالی باعث کوچک شدن مغز و در دوران بازنشستگی باعث کاهش عملکرد مغزی می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دیابت به عنوان یک بیماری مزمن، بلای قرن شناخته می‌شود و بیمار تا آخر عمر باید با آن دست و پنجه نرم کند. این بیماری یک بحران سلامت رو به رشد است که طی 20 سال آینده شمار مبتلایان به آن دو برابر می‌شود.

دانشمندان دریافتند که مبتلایان به دیابت نوع 2 به مرور دچار کاهش حافظه می‌شوند و روانی کلام آنها طی یک بازه 5 ساله دچار مشکل می‌شود. محققان مطالعات خود را روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با متوسط سن 68 سال انجام دادند و دریافتند که این گروه از بیماران با بالا رفتن سن، علائمی از آسیب مغزی را نشان می‌دهند.

یکی از عواملی که باعث رشد ابتلا به دیابت می‌شود، چاقی است به طوری که حدود 90 درصد مبتلایان به دیابت نوع 2 چاق هستند که این شرایط با رژیم‌غذایی و سبک زندگی ارتباط تنگاتنگی دارد.

دیابت به خودی خود مشکل جدی برای سلامت افراد ایجاد می‌کند و در کنار آن، ممکن است فرد را با بیماری‌های کلیوی، قلبی و عروقی، بیماری‌های چشمی و اعصاب درگیر کند اما در عین حال، بیشترین تأثیری که دیابت نوع 2 می‌تواند به جا بگذارد، روی مغز است که حتی ممکن است فرد مبتلا را در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دهد.

دیدگاه تان را بنویسید