به گزارش ایرنا محمد علی وکیلی روز سه شنبه در آئین گرامیداشت روز خبرنگار در مجتمع فرهنگی اوشان در شهرستان شمیرانات افزود: در مجلس شورای اسلامی از دولت خواستیم 2 لایحه نظام صنفی که تامین کننده هویت و جایگاه و شغل خبرنگاری است و لایحه اصلاح قانون مطبوعات را به مجلس ارائه کند.
وی اظهارداشت: قرار بود این 2 لایحه تا 15 مرداد ماه به مجلس بیاید اما هنوز نیامده و اگر تا هفته بعد به مجلس نیاید، خودمان طرح می دهیم با پذیرش ریسک رد شدن از سوی شورای نگهبان ، طرح های مربوطه را در صحن مطرح می کنیم.
وی یادآور شد: در این 2 طرح دغدغه ها برطرف شده و رابطه خبرنگار با روابط عمومی، مسئولیت و مصونیت خبرنگار مطرح شده است.
وکیلی خاطرنشان کرد:قول می دهم بعنوان نمایندگان شما 2 طرح را به صحن بیاوریم.
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست خبرنگاران مبنی بر تصویب شغل خبرنگار به‌ عنوان مشغله سخت و زبان آور گفت: پیش از اینکه نماینده مجلس باشم خبرنگار هستم و به نظر من جامعه خبرنگاران نباید مطالبه شان سختی کار و سختی شغل باشد بلکه اصل شغل خبرنگاری باید شناسنامه پیدا کند.
وی افزود: اگر در جامعه رو به توسعه خبرنگاران منزلت پیدا کردند یعنی جامعه دارای هویت توسعه ای است.
وکیلی عنوان کرد : اصل این است که منزلت شغل خبرنگاری باید احیا شود.
وی با اشاره به نقص قانون مطبوعات اظهار داشت :نماینده در هیات نظارت بر مطبوعات هستم در گذشته با قانون مطبوعات دهها بار به دادگاه رفتم و نقص آن را دیده بودم.
وکیلی ادامه داد: با قانونی که اکنون داریم اسم ما یک اسم بدون مصما است.
نماینده مردم تهران با اشاره به نقص های موجود خاطرنشان کرد: اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات ، تنها کاری که از عهده شان بر می‌آید این است که مجوز بدهند یا ندهند .
وی گقت: در این هیات ، یک نشریه را لغو امتیاز کردیم و صاحب نشریه کل تشخیص این هیات را با رای یک قاضی وتو کرد.
وکیلی افزود: این نشریه دیگر مجوزش از طرق ما نیست و مجوزش از سمت ما نمی تواند باشد و این معنایش این است که قانون مطبوعات کافی نیست.

*دولت روحانی در وضعیت اقتصادی موجود کمتر از 10 درصد نقش دارد
وی در ادامه با بیان اینکه وضع مملکت خوب نیست و شکی در آن نیست، گفت: من می گویم دولت روحانی سهمش در وضع موجود کمتر از 10 درصد است.
وی افزود: من آماده ام در تلویزیون مناظره کنم که دولت روحانی برغم تمام انتقاداتی که دارم کمتر از10 درصد در مشکلات اقتصادی موجود نقش دارد.
وکیلی ادامه داد: اما سهم دولت در ناتوانی و برون برد کشور از وضع موجود ،بیش از 50 درصد مقصر است.
وی با بیان این سئوال که چرا هر نسخه ای میپیچیم جواب منفی می دهد، افزود: نسخه ها خوب است اما عیب اینجاست که فکر می کنیم مشکل کنونی اقتصادی است اما اقتصادی نیست ، اتفاقی در اقتصاد نه افتاده که این مشکلات ایجاد شود.
نماینده مردم در مجلس اظهار داشت: هنوز نفت صادر، مشتری هست صادرات و واردات هست ، پس مشکل اقتصادی نیست.
وی با بیان اینکه مشکل جای دیگری است و سیاسی است و به ذهنیت عمومی جامعه بر می گردد، خاطر نشان کرد: ذهنیت عمومی مردم ایران منفی شده است.
وکیلی خاطر نشان کرد: به نام شفافیت به جان هم افتاده‌ایم و این نشان می دهد که فساد همه جای مملکت را گرفته است.
وکیلی گفت: وقتی به ملت می گوییم صدر تا ذیل مملکت را فساد گرفته ، اگر آمریکا دوست باشد و عربستان هم نفتش را بدهد، باز هم مشکل رفع نمی شود.

*ملت می گویند بهتر است فقر باشد اما بی عدالتی نباشد
وی در ادامه افزود: ملت می گویند جیب ما که خالی است و جیب ما را که زدید ارثیه گذشتگان را که بردید و سهم آیندگان را که بردید.
وکیلی در ادامه با بیان اینکه هرجا داریم قدم برمی داریم می گویند، رفتند خیانت کردند و برگشتند، آیا اینگونه سنگ روی سنگ می ماند؟
وکیلی با بیان اینکه رسانه باید افشاگریی کند ، اظهار داشت: من در دوران رامین(معاونت مطبوعاتی پیشین وزارت ارشاد) رفتم گفتم اصطلاح تشویش اذهان عمومی که به‌عنوان جرم در قانون مطبوعات آوردند، درست نیست.
نماینده مجلس گفت: رسانه که تشویش اذهان عمومی نکند رسانه نیست ، تشویش اذهان عمومی یعنی رسانه به مردم بگوید: مردم مشکلی در حال ایجاد شدن است ، خود را آماده کنید.
وی تاکید کرد: آنچه رسانه نباید انجام دهد نشر اکاذیب است.
وی افزود: چیزی که الان در فضای رسانه ای ما باب شده و در برخی در توئیت به بهای تخریب دیگران ،از خود قهرمان می سازند.
وی ادامه داد: با نشر اکاذیب، شفاف سازی که می توانست محصول شبکه های مجازی باشد، را مخدوش می کنیم.
وکیلی در ادامه با اشاره به ایجاد مشکلاتی برای خودش در فضای مجازی گفت: یکسال و نیم است چون پای من پای برخی استیضاح ها بود، سناریو ساختند که پای ما را ببندند.
وی افزود : دروغ ها هزینه شفافیت در این مملکت است.
نماینده مردم گفت: به فرزند من دروغ بستند که عضو هیات مدیرعامل فلان شرکت است و یک نفر از جامعه خبرنگاری نرفت بگوید ایشان هم صنف ماست .
وی با بیان اینکه از این دروغها در فضای مجازی وجود دارد .
وی با بیان اینکه در موضوع فساد گرفتار 2 مسأله شدیم گفت: یکی اینکه موضوع فرعی را به جای موضوع اصلی قرار می دهیم و دیگر اینکه در مبارزه با فساد خودی و ناخودی می کنیم .
وی با بیان اینکه این2 موضوع پاشنه آشیل مبارزه با فساد است، افزود: اهالی رسانه پیش و بیش از آنکه در این دام پاشنه آشیل گرفتار شویم ، خودمان را نجات دهیم.
وی در باره پزشکیان(نایب رییس مجلس شورای اسلامی) افزود: ایشان شنبه ها مجانی عمل جراحی قلب باز برای مستحقین انجام می دهد ماهی 400 تا 500 میلیون عمل مجانی انجام می دهند اما می گویند دخترش در فلان اداره است او را خراب کنیم در حالیکه نیاز ندارد که دخترش در فلان اداره ماهی 4 میلیون بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه کار رسانه ای خیلی مهم است، گفت: مشکلاتی که در جامعه ایجاد می شود، مشکل جمهوری اسلامی نیست بلکه مشکل ایران است.
وی عنوان کرد: آنقدر برای مملکت هزینه شده که ملت فریب برخی مطالبات که روکش سیاسی می خورد را نمی خورند.
وی اظهارداشت: اگر اوضاع به هم بخورد ، ‌‌‌کسی سودی نمی برد، باید ایران را نجات دهیم و کارآمدی جمهوری اسلامی را برگردانیم.

*مسئولان باید فکری برای کارآمدی خود کنند
وی خطاب به مسئولان گفت: تو را به خدا رها کنید، بگذارید نسل جدید بیایند و آنچه شما برایشان گذاشتید را باز تولید کنند ، با این شکل می توان کارآمدی را برگرداند.

*اهالی رسانه مراقب نقش رسانه ای خود باشند
وی در ادامه با بیان اینکه اهالی رسانه مراقب نقش رسانه ای خود باشند افزود: تیزی نقد را جایگزین ملاحظات نکنند و جلو نشر اکاذیب را بگیرند.
تهرام/7244/1109 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.