ولی الله شجاع پوریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح «گفت و گو در شهر» با الگوی «کتابخانه انسانی» در قالب اشتراک تجارب زیسته افراد اجرا خواهد شد.
وی افزود: در راستای ارتقای سلامت روان جامعه، مکان‌هایی را در بوستان ها برای گفت‌ وگوی شهروندان ایجاد کرده‌ایم تا بتوانند با یکدیگر بحث و تبادل ‌نظر کنند و تجارب زیسته خود را در موضوعات مختلف تعیین شده به اشتراک بگذارند.
شجاع پوریان گفت: بوستان مناسب در محله ها به عنوان مرکز محله می توانند بستری برای گسترش تعاملات اجتماعی مثبت غیررسمی و ارتقای ارزش های فرهنگی جامعه فراهم کنند.
معاون شهردار تهران هدف از اجرای طرح «گفت و گو در شهر» را جلب مشارکت مردمی و افزایش سرمایه اجتماعی از طریق توسعه فضای گفت و گوی عمومی در قالب کتابخانه های انسانی با مدیریت شهروندان فعال و با تجربه، یک سازمان مردم نهاد و افراد متخصص عنوان کرد.
شجاع پوریان افزود: این طرح در قالب برنامه شادستان تهران به همت اداره کل سلامت با همکاری اعضای کانون های 10گانه خانه های سلامت محلات، سازمان‌های مردم نهاد و بخش های مرتبط شهرداری تهران از اول تا 19 مردادماه از ساعت 18:30 تا 20:30 در بوستان های نیاوران، شهرآرا، ملت، الغدیر، میعاد، قزل قلعه، قصر، تمدن، شمشیری، رضوان، اوستا، پارک شهر، خیام، سهند، پامچال، بهمن، شهدای گمنام، گلستانه، شقایق، ماهور، نیلوفر و باغ نو میزبان شهروندان است.
وی، خاطره گویی پدربزرگ و مادربزرگ ها، به اشتراک گذاری تجارب افراد دارای معلولیت و خانواده آنان، اشتراک تجربه مصرف دخانیات، قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ ها، اشتراک تجربه تغذیه سالم، اشتراک تجربه من و استرس هایم، اشتراک تجربه مشکلات دوران سالمندی و اشتراک تجربه افراد دارای معلولیت و حضور در شهر را از جمله موضوع های گفت و گو در شهر عنوان کرد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: اشتراک تجربه من و شبکه های مجازی، اشتراک تجربه من و فرزندپروری، اشتراک تجربه من و سرطان، اشتراک تجربیات سالمندان موفق، عدم آگاهی مردم در ارتباط با افراد دارای معلولیت و اشتراک تجربه خودمراقبتی برای تأمین سلامت خانواده از دیگر موضوع های طرح «گفت و گو در شهر» است.
شجاع پوریان در بخش دیگری از سخنان خود افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی را منجر به ایجاد وضعیت مخاطره آمیز و آسیب پذیر برای جوامع رو به توسعه و گسست ارتباط میان انسان و محیط زندگی او دانست و گفت: این شکاف در کشورهای در حال توسعه و به ویژه در کلانشهرها بیش از هر زمان دیگری موجب افول کیفیت زندگی شهری شده است.
وی افزود: حضور مردم در کنار یکدیگر و دستیابی جمعی به اهداف برنامه محلی، نوعی احساس تعلق به فضای محله و جامعه محلی به وجود می‌آورد و در حقیقت سرمایه اجتماعی آنان از طریق مشارکت افزایش پیدا می کند.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: ارتقای مهارت های گفت و گو از ضرورت های ارتباطی جامعه است و گفت و گو با جامعه مدنی در دستیابی به توسعه پایدار شهری موثر است.
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.