به گزارش ایرنا، محمد علیخانی روز یکشنبه در هفتاد و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ارایه تذکری به شهردار تهران افزود: با استناد به بند «الف» تبصره 2 بودجه سال 1397 شهرداری تهران متن تبصره به منظور ایجاد شفافیت و انضباط مالی، سازمان ها و شرکت های ذیل ضمن رعایت کامل مفاد تبصره یک(1) مکلفند، تمامی وجوه دریافتی از محل عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده های مرکزی و ترافیک (مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک)، تابلوهای با کاربری تبلیغاتی، عوارض حمل و نقل پایانه های مسافربری برون شهری، عوارض حفظ و گسترش فضای سبز و سایر درآمدهای حاصل از محل اخذ عوارض سازمان حمل و نقل و ترافیک، سازمان زیباسازی شهر تهران، سازمان پایانه ها و پارک سوارها و سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران را به خزانه شهرداری تهران واریز کنند.
وی گفت: شهرداری تهران مکلف است متناسب با تحقق این درآمدها، معادل پنجاه درصد از مبالغ مذکور را پس از کسر سهم بیست درصدی (20 درصدی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) از محل عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده های مرکزی و ترافیک (مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک) به عنوان درآمد این سازمان‌ها محسوب و 100 درصد آن را به حساب آنها واریز نماید تا مطابق بودجه مصوب این سازمان ها در راستای ایفای وظایف و مأموریت های شهرداری تهران هزینه شود.
علیخانی افزود: مابقی به عنوان درآمدهای عمومی شهرداری تهران محسوب و به ترتیب به ردیف های درآمدی به شماره طبقه بندی «110315» با عنوان «عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده های مرکزی و ترافیک (مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک)»، شماره طبقه بندی «110425» با عنوان «درآمدهای حاصل از تابلوهای با کاربری تبلیغاتی»، شماره طبقه بندی «110320» با عنوان «عوارض بلیط مسافربری و باربری» و شماره طبقه بندی «160308» با عنوان «حفظ و گسترش فضای سبز» مطابق جدول شماره پنج (5) بودجه مصوب سال 1397 شهرداری تهران واریز می شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در صورت افزایش درآمدهای وصولی ناشی از ارائه خدمات و وصول عوارض در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از جمله درآمدهای حاصل از عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده های مرکزی و ترافیک (مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک)، عوارض بلیت پایانه های برون شهری و سایر درآمدها و عوارض مرتبط نسبت به بودجه مصوب سال 1397 و تمامی درآمدهای افزایش یافته باید علاوه بر اعتبارات مصوب 1397 در راستای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه شود.
علیخانی گفت: این در حالی است که مطابق عملکرد درآمد نقد سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران تا این تاریخ نسبت به بودجه مصوب محقق نشده و عملکرد آن حوزه خسارات هنگفتی را به شهرداری تهران وارد کرده است.
وی افزود: از این حیث قصور معاون حمل و نقل و ترافیک کاملا محرز و همچنین با توجه به بند الف تبصره 2 بودجه سال 97 درآمد حاصله نیز تاکنون به خزانه شهرداری تهران واریز نشده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خطاب به هیات رییسه شورا تاکید کرد: مراتب تذکر اینجانب را به شهردار تهران معروض و نتیجه را اعلام کنید.

* به مددجویان ماهی گیری یاد بدهیم
مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز-یکشنبه- شورای شهر تهران پس از سخنان پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) تاکید کرد که باید به مدجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) ماهی گیری یاد بدهیم.
وی خطاب به فتاح گفت: انتظار می رود که ما بتوانیم با همکاری یکدیگر 350 ساختمان سرای محله را برای آموزشگاه کارآفرینی و فعالیت های تخصصی در اختیار قرار بدهیم تا از طریق آموزش و توانمندسازی مددجویان بتوان به جای دادن ماهی، به مددجویان ماهی گیری یاد بدهیم.
فراهانی افزود: تبلیغات و فعالیت هایی از سوی سازمان زیباسازی در سطح شهر وجود دارد و می توان با کمیته امداد همکاری شود تا با استفاده از ظرفیت های تبلیغی و پیام های هنری شهرداری در این رابطه استفاده شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با ارائه پیشنهاد دیگری اظهار داشت: می توان با شرکت افراد تحت پوشش در برپایی بازارچه های نیکوکاری، از ظرفیت های بوستان ها و دیگر فضاهای شهری استفاده کرد.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بر اساس قانون بودجه کل کشور، شهرداری می تواند بخشی از عوارض سالیانه مدد جویان جهت مسکن خود را تخفیف ویژه بدهیم.
پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با حضور در جلسه علنی شورای شهر خواستار همکاری بیشتر مدیریت شهری و این نهاد شده بود.

*فرهنگ کمیته امدادی به فرهنگ کارآفرینی تبدیل شود
سید حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه نباید به سمت توسعه خدمات صدقه‌ای رفت، گفت: فرهنگ کمیته امدادی به فرهنگ کارآفرینی و قادرسازی تبدیل شود.
وی ضمن تقدیر از راهنمایی و دلسوزی‌های فتاح نسبت به مسائل انتخاب شهردار، اظهار کرد: کمیته امداد دلسوزانه کار می‌کند، نهادهای مثل سازمان بهزیستی و کمیته امداد، برون دادشان خدمات اجتماعی هستند. رسولی خاطر نشان کرد: به‌عنوان یک مددکار اجتماعی انتظار داشتم گزارش ارائه توسط رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بیشتر در این حوزه باشد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در حرفه‌ای که آموختیم به ما یاد دادند با کمک خواهان به‌گونه‌ای رفتار کنیم که با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه گروه‌ها و افراد آسیب‌پذیر و با کمک خدمات اجتماعی باز توانی و قادرسازی شوند تا روزبه‌روز تعداد مراجعه‌کنندگان به کمیته امداد و سازمان بهزیستی کاهش یابد.
خزانه‌دار شورای شهر تهران همچنین گفت: باید با تعامل دولت، مجلس و مردم مانع از توسعه خدمات صدقه‌ای شویم و مددجویان را به صدقه گیری عادت ندهیم، قبل از انقلاب در تهران کارگاهی وجود داشت که به‌جای هدیه دادن به افراد، جوشکاری یاد می‌دادند.
رسولی خطاب به فتاح گفت: اگرچه رشته تحصیلی شما مرتبط با این مسئولیت نیست، اما با توجه به تجارب شما در سطوح کلان می‌توان با همکاری‌های نهادهای تخصصی از قبیل انجمن آسیب‌های اجتماعی، روانشناسی، مددکاری و جامعه‌شناسی به سمتی حرکت کرد که فرهنگ کمیته امدادی به فرهنگ کارآفرینی و قادرسازی تبدیل شود .

*مهمترین مساله حفظ کرامت انسانی است
احمد مسجد جامعی نیز در جلسه امروز شورای شهر با بیان اینکه خوشحالم که رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) از بزرگواری های مردم تهران هم یادی کردند، گفت: معمولا در جلسات کمتر از مردم تهران صحبت می شود.
وی افزود: مردم تهران زمانی سنت های حسنه ای داشتند که کرامت انسانی را در کمک به نیازمندان رعایت می کردند و بسیار هم شیوه های زیبایی داشتند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: من خیلی اطلاعی از فعالیت های کمیته امداد ندارم اما اینکه می فرمایید 30 درصد رویکرد نذورات بیشتر شده این نشان دهنده افزایش اعتماد اجتماعی است.
مسجد جامعی با اشاره به این که منشا اعتماد اجتماعی گفت و گوی متقابل است گفت: در پاکدستی شما و مدیران کمیته امداد تردیدی نیست، آنچه تهدید کننده است ساختارهای اجرایی و اداری است که ممکن است مدیران را حتی ناخودآگاه به سمت و سوی تخلفات پیش ببرد.
وی اظهار داشت: در شهرداری هم با ساختار اجرایی سر و کار داریم که این ساختار افراد را به سمتی می برد که خودشان هم در می مانند و برایشان سوال می شود که چرا تخلفات به اینجا رسید.
مسجدجامعی بیان کرد: چیزی که اصلاح کننده این ساختار است شفافیت در نظام کاری شماست. با توجه به اینکه شما مکرر به شورا آمدید، اگر گزارشی به شورای شهر تهران بدهید که ما به عنوان نمایندگان مردم از حجم دریافت ها و پرداخت ها اطلاع پیدا کنیم به ایجاد این روال کمک می کند.
وی افزود: نکته دیگر اینکه برخی افراد و تشکل های خیر هستند که بسیار شناخته شده و محترمند. یکی از آنها همکار ما در شورای شهر در دوره های پیشین بود که از او نام می برم و او آقای دکتر شیبانی است که تمام حقوق دریافتی خود را در اختیار دخترشان قرار داده بودند که صرف امور خیر در قالب یک تشکیلات کوچک می شد. حالا که حقوق ایشان قطع شده چه کسی می تواند جایگزین وی برای اداره این کارهای قاعده مند و خودجوش شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برنامه های تهرانگردی خود گفت: یکی از جاهایی که من در تهران گردی ها برای بازدید تاکید دارم همین موسسات خیریه است.
تهرام/7244/7245//
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.