به گزارش خبرنگار ایرنا، « عباس عبدی» روز دوشنبه در نشست «نامگذاری اماکن تهران؛ سلیقه‌ای، علمی یا مردمی» افزود: برای مطالعه طرح نامگذاری اماکن در مرحله اول، تجربیات مقایسه ای بین ایران و نظام نامگذاری کشورهای دیگر مورد مقایسه قرار گرفت.
این کارشناس علوم اجتماعی اضافه کرد: در مرحله دوم که مرحله عملیاتی پروژه است دیدگاه شهروندان و شناخت وضعیت موجود شهر تهران به منظور نامگذاری مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: در مرحله سوم نیز الگوی سیاستگذاری مشخص، راهبردها و سیاست های اجرایی در آئین نامه اجرایی نامگذاری تدوین شد.
به گفته این عضو کمیته تخصصی اتمام پروژه مطالعه نامگذاری امکان و خیابان های تهران، در زمان حاضر هفت گونه بندی نامگذاری اصلی شامل گونه مذهبی، فرهنگی تاریخی، سیاسی، طبیعت، سایر، اقتصادی و شهدا در اماکن پایتخت وجود دارد.

**تبعات اجتماعی و رضایت مردم لحاظ شود
رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شهروندان مهمترین ذینفعان مقوله نامگذاری معابر در سطح شهر هستند گفت: در نامگذاری ها رضایت مردم و نیز تبعات اجتماعی احتمالی باید مورد توجه قرار گیرد.
«محمد جواد حق شناس» با اشاره به اینکه نامگذاری اماکن تهران رویکردی علمی و پژوهشی است افزود: نامگذاری باید بر اساس خواست و اراده جامعه و شهروندان باشد.
وی گفت: نامگذاری معابر شهری علاوه بر اینکه عملی اداری و طرح ریزی شده در تسهیل شناسایی یک مکان است در عین حال باید توصیف ساده ای از آن موقعیت و حافظه تاریخی آن نیز باشد.
این عضو شورا با بیان اینکه نامگذاری معابر شهری حکم شناسنامه شهر را دارد بیان کرد: سابقه تاریخی، فرهنگی، خاطرات و تجربه های یک شهر ازجمله معیارهای نامگذاری محسوب می شود.
وی گفت: متاسفانه بحث نامگذاری شهری فرآیندی سلیقه ای، غیرتخصصی و غیرعلمی تلقی می شود درحالی که از ابتدای آغاز فعالیت کمیسیون نامگذاری از سال 1378 تا پایان شورای چهارم اسلامی شهر تهران بیش از چهار هزار مورد نامگذاری و تغییر نام به تصویب شورای تهران رسیده است.
حق شناس اضافه کرد: در این نامگذاری ها فرآیندهای مربوط به لحاظ تبعات اجتماعی و رضایت شهروندان و ساکنان محلات نیز باید به تصویب برسد تا شهروندان احساس تعلق از دست رفته خود را نسبت به شهر بازیابند چراکه نارضایتی مردم باعث کاهش اعتماد آنان نسبت به نهاد تصمیم گیر می شود و تحمیل هزینه های مالی و احتماعی به شهر را به همراه خواهد داشت.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه از تغییر و تکرار نام امکان بشدت باید پرهیز شود، گفت: نام های اماکن و معابر باید به لحاظ گفتاری نیز با سهولت مناسبی بیان شود و توجه به شاخص های منطقه ای، تاریخی و فرهنگی که خاطرات شهروندان را تداعی کند انجام گیرد.
وی تاکید کرد: استفاده از نام های تاریخی باید دارای الگوی خاص باشد.
حق شناس هجچنین از راه اندازی سیستم مکانیزه نامگذاری اماکن و معابر شهر تهران در آینده با همکاری سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران خبر داد.

**خاطرات شهروندان حراست شود
به گزارش ایرنا، درادامه این نشست «امین عارف نیا» رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران و دبیر کمیسیون نامگذاری معابر نیز تاکید کرد: در نامگذاری ها باید از خاطرات شهروندان در کوچه ها،میادین و خیابان ها حراست کنیم.
وی با بیان اینکه به هر بهانه و مناسبت نام های پیشین که خاطراتی با آن شکل گرفته را حذف و نامی جدید جایگزین نکنیم گفت:به حس تعلق مردم به کوچه ها و معابر و نیز هویت محلی آنان احترام بگذاریم.
رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با بیان اینکه از سیاسی شدن حوزه نامگذاری اماکن شهر تهران باید پیشگیری کرد افزود: در این صورت این امر به آفت و بی احترامی به هویت شهر تبدیل می شود.
برخی کارشناسان حوزه شهری و نیز مجری پروژه در طرح نامگذاری نیز در این نشست حضور داشتند.
براساس آمارها شهر تهران دارای 28 هزار کوچه، 760 میدان،271 بلوا و 37 پیاده راه است.
تهرام/1735/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.