سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات از آغاز اجرای هشت پروژه آبخیزداری در این شهرستان خبر داد و گفت: این پروژه‌ها در حوزه‌های آبخیز سدهای لار و لتیان و با اعتبار 15 میلیارد ریال به مرحله اجرا برآمده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن شکری با اعلام این خبر افزود: عملیات آبخیزداری در این حوزه‌های آبخیز در قالب اقدامات مکانیکی شامل احداث بندهای سنگی، ملاتی، گابیوتی و خشکه چین به حجم بیش از 6 هزار مترمکعب و اقدامات بیولوژیکی شامل کپه‌کاری در سطح 600 هکتار اجرایی شده است. 
وی از بین رفتن پوشش گیاهی و به دنبال آن فرسایش خاک را یکی از چالش‌های مهم محیط زیست دانست و اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیزداری علاوه بر اینکه این چالش را به حداقل می‌رساند موجب حفظ آب و خاک و همچنین احیای دوباره منابع طبیعی نیز می‌شود. 

این مقام مسئول به کارکردهای دیگر فعالیت‌های آبخیزداری اشاره کرد و یادآور شد: اقدامات آبخیزداری عاملی موثر و کارآمد برای نگهداشت آب و تغذیه سفره‌های‌آب زیرزمینی به شمار می‌آید که رونق اقتصادی را به همراه داشته و زمینه را برای پایداری محیط طبیعی و توسعه پایدار فراهم می‌کند. 
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات خاطرنشان کرد: حوزه‌های آبخیز این شهرستان شامل حوزه‌های آبخیز اصلی سدهای لار، لتیان و دامنه جنوبی البرز و حدود 30 ذی‌حوزه آبخیز است که طرح جامع کاهش خطرات سیلاب، حوزه‌های‌ آبخیز شهری تهیه شده است که در صورت تامین اعتبار، مطالعه و اجرا انجام خواهد شد. 

شکری تاکید کرد: با توجه به ویژگی‌های خاص شهرستان شمیرانات و کوهستانی بودن آن و تغییرات اقلیمی و بارش‌های یکباره و هم چنین خطرات سیلاب که چندی پیش نیز در این شهرستان به وقوع پیوست اجرای طرح جامع کاهش خطرات سیلاب، حوزه‌های آبخیز شهری این شهرستان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که در این خصوص از مسئولان و دست اندرکاران درخواست می‌شود. برای تحقق این مهم و اجرای این طرح اعتبارات لازم را تخصیص دهند. 
 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.