رسول بختیاری روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیش از 400 خانوار عشایر در مناطق جنوبی و بخش جوادآباد شهرستان ورامین ساکن هستند که از این تعداد ، یکصد خانواده در اوایل خرداد با دارا بودن 30 هزار رأس دام سبک به سمت دشت لار کوچ می کنند.
وی گفت: این افراد حدود 15 روز مسیر ورامین تا دشت لار را طی کرده و با شروع قانونی حضور در مراتع، در محل اقامت خود که مجوز آن را در اختیار دارند مستقر شده و به چرای دام می پردازند.
وی اظهار کرد: عشایر دشت ورامین تا اواسط شهریور در دشت لار حضور دارند و با پایان یافتن زمان قانونی چرای دام ، به سمت ورامین باز می گردند.
بختیاری گفت: با همکاری امور عشایر استان تهران و به منظور رفاه حال عشایر ، امکاناتی همچون آرد، آب لوله کشی تا چادر عشایر، حمام خورشیدی، کپسول های گاز و امکانات ایمنی تامین شده است.
وی میزان تولید محصولات دامی از جمله شیر ، گوشت ، لبنیات و صنایع دستی عشایر ورامین را سالانه 4 هزار و 500 تن اعلام کرد.
رئیس امور عشایر شهرستان ورامین ، چرای دام و تأمین علوفه را مهمترین مشکل عشایر دشت ورامین اعلام کرد و افزود: از مجموع 400 خانوار عشایر شهرستان ورامین ، حدود 230 خانواده در کوچ قشلاقی به مراتع جنوب دشت ورامین عزیمت می کنند که این مراتع به دلیل کم آبی ، از سطح علوفه کافی برای چرای دام برخوردار نیستند.
وی گفت : سال گذشته به دلیل کمبود پوشش گیاهی تنها 40 درصد از عشایر ورامین کوچ قشلاقی داشتند.
بختیاری عدم تخصیص حق آبه مراتع جنوب دشت ورامین از رودخانه شور و شیرین را دلیل عدم پوشش مناسب گیاهی این منطقه اعلام کرد.
وی تصریح کرد: با وجود توافقی که بین محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان های ورامین و ری در خصوص تعیین میزان حق آب صورت گرفت ولی سهمی از این دو رودخانه به مراتع جنوبی دشت ورامین اختصاص نیافت و از این محل ، عشایر بیشترین ضرر را متحمل شدند.
وی تأکید کرد: عدم تخصیص حق آبه ، علاوه بر نابودی مرتع، موجب خشک شدن تالاب بندعلیخان که سد مستحکمی در برابر ریزگردها و پیشروی کویر محسوب می شود خواهد شد.
رئیس امور عشایر ورامین گفت: تأمین علوفه دستی و چرای دام در محیطی غیر از مرتع هزینه های بسیاری را به عشایر تحمیل می کند.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.