به گزارش روز سه شنبه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید اوحدی رئیس و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان روز گذشته در آستانه ماه مبارک رمضان با هدف دریافت نظرات و رهنمودهای مراجع عظام تقلید در خصوص موضوعات مختلف فرهنگی برای تعیین راهبر‌دها و اولویت‌های برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی و جمعی از مراجع عظام تقلید
در شهر مقدس قم دیدار کردند.
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در این دیدار با اشاره به مسئولیت‌های فرهنگی شهرداری‌ها اظهار کرد: برای پیشرفت یک پرنده 2 بال لازم است که این 2 بال باید مساوی باشند، برای اینکه یک جامعه پیشرو داشته باشیم، باید هم از نظر ظاهر و هم از نظر معنویات پیشرفت کنیم و غیر از این به جایی نمی‌رسیم، مدینه فاضله آن است که اخلاقیات در آن رعایت شود.
این مرجع تقلید با ارائه پیشنهادهایی برای اثربخش‌ترشدن فعالیت‌های فرهنگی گفت: در کنار آموزش قرآن، ترجمه و تفسیر آن نیز حتماً باید باشد، عالمی که روخوانی قرآن را تعلیم می‌دهد، در کنارش کمی ترجمه و تفسیر هم لازم است.
وی افزود: برنامه‌ای که در مساجد رایج شده که روزی یک صفحه قرآن همراه با ترجمه خوانده شود، باید گستردگی بیشتری پیدا کند، روخوانی و حفظ و ترتیل و... باید با بیان معانی آمیخته شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: پرداختن به نهج‌البلاغه به ویژه کلمات قصار امیرالمؤمنین (ع) که 480 جمله کلیدی و ارزشمند است، جزو برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد.
این مرجع تقلید اظهار کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران باید برای همه سنین برنامه داشته باشد، کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و کهن‌سالان هر کدام نیازهای ویژه‌ای دارند، طبیبی که به همه یک نسخه واحد می‌دهد، به کار نمی‌آید البته در کنار آن برنامه‌های عمومی هم لازم است.
وی تصریح کرد: فعالیت‌های این سازمان باید اطلاع رسانی شود تا مردم از آنها باخبر شوند، صدا و سیما، فضای مجازی، پوسترها و... بسترهای مناسبی برای تبلیغ هستند، باید افراد نخبه‌ای انتخاب کنید که روانشناس باشند و جملات تبلیغاتی را به خوبی انتخاب کنند، تابلوهایی که می‌زنند، غالباً سیاسی است اما باید به مسائل فرهنگی هم پرداخته شود، اینها الهام‌بخش است و می‌توان از این طریق مسائل اخلاقی مورد نیاز مردم را مطرح کرد.
آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: در زمانی زندگی می‌کنیم که اسباب انحراف از هر زمانی گسترده‌تر، فراهم‌تر و عمیق‌تر است و ما در مقابل آن مسئولیت سنگینی داریم.
اوحدی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: این سازمان متشکل از 11 شخصیت حقوقی شامل شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج،‌ رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها دارد.
وی گفت: ترکیبی که رهبر معظم انقلاب برای هیئت امنای این سازمان تدبیر کردند، در بین مجموعه‌های فرهنگی کشور کم‌نظیر است، توقع هم بر این است که وقتی وزیر آموزش و پرورش عضو هیئت امناست، سازمان فرهنگی هنری بتواند با بدنه دانش‌آموزی کشور ارتباط داشته باشد، برای اعضای دیگر هم به همین ترتیب است.
اوحدی افزود: بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را مجلس مصوب کرده که شهرداری تهران باید درصدی از بودجه شهرداری را صرف امور فرهنگی کند.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: با این وجود، تهران متناسب با توسعه شهری، بلندمرتبه‌سازی و ظرفیت اقتصادی‌، در حوزه فرهنگی به اندازه کافی رشد نکرده یکی از دلایل این امر، مجموعه‌های متعددی است که کار موازی انجام می دهند و یکی از رویکردهای این سازمان انسجام فرهنگی است.
وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 600 مرکز فرهنگی در اختیار دارد که با هیچ مجموعه‌ای در تهران قابل قیاس نیست، افزود: این سازمان علاوه بر 380 کتابخانه با یک میلیون نفر عضو و 2 میلیون و 500 هزار جلد کتاب، دارای سه کتابخانه اختصاصی برای نابینایان است.
اوحدی با اشاره به ظرفیت‌های زیرساختی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: این سازمان دارای بزرگ‌ترین مجموعه تئاتر کشور با عنوان پردیس تئاتر تهران است که متاسفانه تاکنون بهره‌برداری خوبی از آن نشده، در حوزه سینما، سومین موسسه فیلمسازی بزرگ کشور با عنوان تصویرشهر متعلق به سازمان فرهنگی هنری است.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه مراکز این سازمان سال گذشته میزبان بیش از 20 میلیون نفر بود، اظهار کرد: به دلیل امن بودن فضای فرهنگسراها، خانواده‌ها به این مراکز اعتماد می‌کنند، همچنین سازمان فرهنگی هنری دارای 76 مهد کودک است.
وی گفت:تاکنون 100 هزار نفر از کلاس‌های قرآن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به صورت رایگان استفاده کردند.
اوحدی با بیان اینکه عمده فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه تحکیم بنیان خانواده است، افزود: در این دوره سعی می‌کنیم خروجی برنامه‌ریزی‌های فرهنگی این سازمان به گونه‌ای باشد که اثر ملموس آن را در افزایش آمار ازدواج و کاهش آمار طلاق شاهد باشیم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: در تمامی برنامه‌های این سازمان، توجه ویژه‌ای به جوانان و مشکلات آنان شده و برنامه‌های آینده در همین زمینه برنامه‌ریزی شده است.
وی با اشاره به برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ماه مبارک رمضان گفت: برنامه‌ای با عنوان «بچه‌های محراب» در این ماه طراحی شده که در قالب مسابقه‌ای بهترین مؤذن و بهترین مکبر نوجوان انتخاب و تقدیر می‌شود.
اوحدی، توزیع افطاری ساده در میدان امام حسین (ع) و چهار میدان پرتردد تهران، برگزاری جشنی با عنوان «دعوت» برای کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و تامین هزینه درمان بیماران خاص با همکاری صدا و سیما و ایجاد پویشی برای تامین وعده غذایی سحر اقشاری مانند پارک‌بانان و سایر خدمات ‌رسانان تهران توسط مردم نیکوکار را از برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ماه مبارک رمضان عنوان کرد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: «انس با قرآن» برای حفظ و قرائت قرآن و «عمری با قرآن» با هدف تجلیل از فعالان قرآنی از دیگر برنامه های این سازمان در ماه مبارک رمضان است.
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.