به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، این همایش باحضور ولی الله شجاع پوریان؛ معاون اجتماعی فرهنگی شهردار، محمد سالاری، محمد جواد حق شناس، شهربانو امانی و حسن خلیل آبادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و شهرداران مناطق 9 و 12 در موزه ملک پایتختت برگزار شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در این همایش با بیان اینکه میراث فرهنگی مربوط به گذشته نبوده بلکه با زندگی حال و آینده ما پیوند استواری دارد خاطرنشان کرد: توجه به این بخش دارای اهمیت است چرا که می تواند آینده سرزمینمان را رقم بزند.
محمد جواد حق شناس به آستانه روز ملی و جهانی موزه ها اشاره کرد و گفت: یکی از رویکردهای مهم مدیریت شهری سابق و شهرداری در حال حاضر توجه به احیای بافت های تاریخی شهر و رونق و احیای آنها می باشد.
وی افزود: نگاه به توسعه و بازسازی میراث فرهنگی که رو به فراموشی است با رویکرد جدید شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری رونق پیدا می کند.
حق شناس با اشاره به اینکه، احیای میراث فرهنگی می تواند به توسعه اقتصاد کشور کمک کند گفت: گردشگری یکی از ارکان اشتغال و توسعه پایدار محسوب می شود.

*سیما و منظر شهری یکی از مولفه های تاثیر گذار در گردشگری است
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در این همایش اظهار کرد: موضوع میراث فرهنگی، گردشگری و تاثیر آن در توسعه پایدار و درآمد زایی یکی از چالش های اداره شهرها می باشد که در این رابطه باید نگاه ویژه ای صورت گیرد.
محمد سالاری افزود: در تدوین برنامه ای بر اساس اصول اداره شهر و اسناد بالا دستی و توسعه طرح جامع شهر باید وظیفه نظارتی خود را در اجرای آن به نحو مطلوب انجام داده چرا که این رویکرد می تواند به توسعه و حفاظت میراث فرهنگی کمک کند.
این عضو شورای شهر گفت: طرح جامع شهر تهران از سال 1386 ابلاغ شده که در آن 17 راهبرد از جمله انتظام بخشی به کالبد شهر و عناصر میراث فرهنگی در شهر تهران در آن گنجانده شده است.
سالاری خاطر نشان کرد: یکی از مولفه های تاثیرگذار در گردش پذیر کردن، توجه به سیما و منظر شهری بوده که در این زمینه باید توسعه فضاهای تفرجگاهی، عرصه های عمومی، بازارچه های تجاری مورد توجه قرار گیرد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی اظهار کرد: با انسان محور کردن شهر تهران باید تردد خودروها را کنترل کنیم تا شهروندان در سطح شهر مشکلی نداشته باشند.

*موزه ها مکانی برای انتقال فرهنگ گذشته، حال و آینده هستند
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این همایش اظهار کرد: موزه ها و بخش گردشگری جدا از بخش اقتصادی و درآمدزایی پایدار،مکانی برای انتقال فرهنگ از گذشته، حال و آینده کشورمان به شمار می روند که در این رابطه باید به این اماکن فرهنگی توجه خاصی داشته باشیم.
حسن خلیل آبادی با بیان اینکه توجه به شهر و مقوله گردشگری می تواند رضایت مردم را به همراه داشته باشد خاطر نشان کرد: در این نشست ها می توانیم با ارائه نظرات در این بخش مسئولان را در جریان امور قرار دهیم.
ولی الله شجاع پوریان معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران نیز در این همایش به رتبه گردشگری اخیر ایران در میان سایر کشورهای جهان در سال 2017 اشاره کرد و گفت: طبق ارزیابی جهانی، ایران از نظر وجود آثار تاریخی و باستانی جزء 10 کشور برتر جهان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: متاسفانه ایران از لحاظ صنعت گردشگری و توریست در رتبه 93 در بین 136 کشور جهان قرار گرفته است که این موضوع بسیار نامطلوب است.
معاون اجتماعی شهردار تهران اظهار کرد: توجه به بحث گردشگری و میراث فرهنگی از شاخصه های اصلی مدیریت شهری به شمار می رود که صاحبنظران، شهر ایده آل را شهری وابسته به خدمات گردشگری می دانند.
شجاع پوریان گفت: طبق نرم جهانی به ازای 10 گردشگر یک فرصت اشتغال ایجاد می شود که باید با توجه به این رویکرد درآمد زایی بیشتری داشته و به اقتصاد کشور کمک کنیم.
تهرام/7247/1735//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.