به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، در این برنامه استاد حسین علیزاده موسیقی دان برجسته کشور از شاگردان هوشنگ ظریف به سخنرانی می پردازد.
اجرای موسیقی 2 نوازی سنتور و تمبک توسط استادان محمد اسماعیلی و سعید ثابت، 2 نوازی پیانو و ویلن توسط سامان احتشامی و بابک شهرکی و تک نوازی تار توسط امیرحسین رضا، پخش کلیپ هایی از فعالیت های استاد هوشنگ ظریف از بخش های این برنامه است.
استاد هوشنگ ظریف نوازنده پیشکشورت تار سال 1317 در تهران متولد شد. از نوجوانی در هنرستان موسیقی ملی و هنرکده عالی موسیقی فراگیری آموزش تار را نزد موسی معروفی و علی اکبر شهنازی آغاز کرد.
وی از سال 1337 در وزارت فرهنگ و هنر، سازمان پیش آهنگی ایران، سازمان خدمات اجتماعی کشور، هنرستان عالی موسیقی ملی، واحد موسیقی سازمان زرتشتیان ایران (فروهر)، هنرستان های پسران و دختران، دانشگاه های موسیقی به تدریس موسیقی مشغول بود.
ظریف به عنوان تکنواز تار در ارکسترهای متعدد سازمان ملی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر، گروه استاد فرامرز پایور، رادیو تلویزیون ملی ایران، ارکسترهای موسیقی سنتی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر و..... حضور داشته و اجراهای متعددی در کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله آمریکا، شوروی، کانادا، ژاپن، فرانسه، انگلیس، آلمان غربی، ایتالیا، مصر، تونس، مراکش، الجزایر، هندوستان، پاکستان، ترکیه و تمام کشورهای اروپای به روی صحنه برده است.
این هنرمند در اوایل دهه 70 موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که معادل مدرک دکتراست.
نه تنها شاگردان ظریف بلکه بسیاری از کارشناسان او را در ردیف برجسته ترین اساتید نوازندگی تار در ایران می دانند و این شناخت در موسیقی ایرانی، برآمده از سنتی تجربی کافی است.
این هنرمند بیش از 5٠ سال از عمرش را به آموزش موسیقی پرداخته و رد پای پررنگی در تاریخ موسیقی ایران بر جای گذاشته و با بهره گیری از محضر استادانی همچون علی‌اکبرخان شهنازی، روح‌الله خالقی، موسی و جواد معروفی چنان مهارتی در نواختن «تار» کسب کرد که شاگردانش هر کدام چهره‌های تارنوازی شدند که می توان به چهره‌هایی همچون حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد طهماسبی و حمید متبسم اشاره داشت.
وی با نواختن سه‌تار و تنبک نیز آشنایی کامل دارد و برای تدوین متد نوازندگی تنبک با حسین تهرانی همکاری داشته و حاصل این همکاری 2 کتاب با عنوان «آموزش تنبک» به چاپ رسیده‌ و در تصحیح ردیف‌های آوازی محمود کریمی استاد آواز ایران نیز کتابی با عنوان «ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران» چاپ شده است.
نت نگاری و ویرایش چهار کتاب درباره استاد لطف الله مجد، اسدالله مجد، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و ابراهیم سرخوش، کتاب های دستور مقدماتی تار و سه تار، کتاب اول و دوم و سوم هنرستان موسیقی برخی از تالیفات این استاد موسیقی است.
ظریف در برنامه های متعدد گل های رنگارنگ، چندین کاست تکنوازی ارزشمند از جمله آلبوم «اصفهان دشتی» را نیز در کارنامه خود به یادگار گذاشته که در این آلبوم علاوه بر گوشه هایی از اصفهان و دشتی سه قطعه «دختر ژولیده»، «بندباز» و «ژیمناستیک موزیکال» از آثار کلنل علینقی وزیری به اجرا درآمده است.
همچنین آلبوم های متعدد به همراه گروه استاد فرامرز پایور، گوشه هایی از ردیف موسی معروفی به کوشش کامبیز روشن روان، نسخه صوتی کتاب دستور مقدماتی تار و سه تار و... نیز از فعالیت های موسیقی این استاد است.
علاقه مندان برای حضور در برنامه «نقش عشق» می توانند روز جمعه( چهار اسفندماه) ساعت 18 به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

*برگزاری کنسرت گروه روشنا در فرهنگسرای ارسباران
کنسرت موسیقی گروه روشنا به سرپرستی و آهنگسازی حسین اینانلو چهارشنبه(نهم اسفندماه) ساعت 21 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
مجتبی فضیلت‌خواه آواز، مهسا دامرودی هم‌خوان و وحید سرخوش، هادی اینانلو، پویان گرامی، حسین اینانلو، مونا فلاح، مهربد یوسفی، همایون سیفی و سحر درویش نوازندگان این گروه هستند.
علاقه مندان برای تهیه بلیت کنسرت موسیقی گروه روشنا می توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.

*برگزاری آخرین نشست «عصر شعر و ترانه» در سال 96
آخرین نشست «عصر شعر و ترانه» در سال جاری پنجشنبه(سوم اسفندماه) ساعت 15با حضور شاعران و ترانه سرایان معاصر در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.
در این برنامه با حضور عبدالجبارکاکایی و منتقد ادبی ترانه ها و اشعار منتخب شاعران جوان پس از اجرا توسط صاحب اثر مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
این نشست با حضور شاعران و ترانه سرایان با هدف استعداد یابی وارتقای دانش ادبی شاعران جوان در این فرهنگسرا برگزار می شود.

*اجرای کنسرت امواج برزیل در برج آزادی
یاماندو کاستا نوازنده برزیلی هفتم اسفندماه ساعت 19 کنسرت گیتار آکوستیک خود را با عنوان «امواج برزیل» با حمایت سفارت جمهوری فدراتیو برزیل در برج آزادی برگزار می کند.
یاماندوکاستا یکی از برترین نوازندگان گیتار و آهنگسازان کشور برزیل است. او گیتارکلاسیک هفت سیم برزیلی را در سبک های متفاوت موسیقی از قبیل شورینیو، بوسانوا، میلونگا، تانگو، سامبا و چامامه می نوازد.
کاستا تاکنون موسیقی خود را در بسیاری از کشورهای مطرح جهان روی صحنه برده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.